لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۱

شهرداری نجفی در گرو «استعلامات»؛ برای شهرداری تهران سرپرست تعیین شد


شورای شهر تهران مصطفی سلیمی را تا زمان مشخص شدن نتیجه استعلام محمدعلی نجفی، به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب کرد.
شورای شهر تهران مصطفی سلیمی را تا زمان مشخص شدن نتیجه استعلام محمدعلی نجفی، به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب کرد.

شورای شهر تهران روز یکشنبه مصطفی سلیمی را تا زمان مشخص شدن نتیجه استعلام محمدعلی نجفی، به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، ری تجریش، روز شنبه پنجم شهریور، پس از جلسه این شورا گفت: «با توجه به مراحل تایید صلاحیت و صدور حکم شهردار تهران شورا مجبور به انتخاب سرپرست برای مدیریت شهرداری تهران شد».

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به آماده نشدن نتیجه استعلامات صورت گرفته برای محمدعلی نجفی گفت: «مدارک و اسناد و نامه معرفی آقای نجفی در اول شهریور به وزارت کشور ارسال شد و بنا به سرعت کار شورا، انتظار تعیین سرپرست برای شهرداری را نداشتیم».

مصطفی سلیمی که با ۲۰ رای مثبت و یک رای ممتنع اعضای شورای شهر به سرپستی شهرداری منصوب شده است، پیش از این شهردار مناطق ۲۱، ۶ و ۱۸ تهران بود.

وی پس از انتصاب به سرپرستی شهرداری تهران گفت: «تا زمانی که حکم نجفی به عنوان شهردار تهران صادر شود عهده‌دار سرپرستی شهرداری تهران خواهم بود».

در همین حال محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به استعلام این شورا از وزارت کشور، گفت «خبرهای مثبتی» رسیده که حاکی از آن است عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، به دنبال گرفتن تایید از مراجع مربوطه برای تصویب حکم محمدعلی نجفی است.

وی افزود: «۱۰ تا ۲۰ روز به صورت قانونی می‌توانیم پیگیر این موضوع باشیم».

مجلس نهم که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، روز چهارم خرداد ۱۳۹۵ و در آخرین روزهای کاری خود، سپاه پاسداران را به فهرست نهادهایی اضافه کرد که برای «مشاغل حساس» باید از آن استعلام شود.

نمایندگان مجلس در این قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی را موظف کردند تا در انتصاب افراد در مشاغل حساس از مراجع سه‌گانه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استعلام بگیرند.

بدین ترتیب سمت‌هایی که به نوعی با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم سر و کار دارند باید بار دیگر از فیلتر نهادهای امنیتی بگذرند. بر این اساس، وزارت کشور موظف است برای تایید حکم شهردار منتظر پاسخ استعلام‌ها بماند.

محمدعلی نجفی از حزب کارگزاران روز یکم شهریور ماه با ۲۱ رأی اعضای شورای شهر بدون رقیب، منتخب این شورا برای شهرداری تهران شد. دو نامزد دیگر، یعنی الهه کولایی و محسن مهرعلیزاده، پیش از رأی‌گیری از نامزدی انصراف داده بودند.

آقای نجفی متولد ۱۳۳۰ و دارای درجه دکترای ریاضیات از دانشگاه «آم‌ای‌تی» است. او سابقه وزارت در دولت‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، و نیز ریاست سازمان برنامه و بودجه را در دولت محمد خاتمی در کارنامه خود دارد.

او که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت نخست حسن روحانی، موفق به جلب رأی اعتماد مجلس نشد، پس از استیضاح رضا فرجی دانا وزیر وقت علوم، مدتی سرپرستی این وزارتخانه را عهده‌دار شد.

پس از آن هم آقای نجفی عهده‌دار ریاست سازمان میراث فرهنگی شد اما پس از چندی سمت خود استعفا کرد.

XS
SM
MD
LG