لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

عفو بین‌الملل: افزایش مرگ پناهجویان در مدیترانه ناشی از سیاست اتحادیه اروپاست


پناهجویان در ساحل لیبی
پناهجویان در ساحل لیبی

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید افزایش مرگ پناهجویان در مدیترانه و «آزار و اذیت هولناک» هزاران پناهجو در بازداشتگاه‌های لیبی، آشکارا به «سیاست‌های شکست‌خورده» اتحادیه اروپا مرتبط است.

جان دالهوسن مدیر بخش اروپای عفو بین‌الملل در این باره گفت: «وزیران اتحادیه اروپا به جای اقدام برای نجات جان انسان‌ها و پناه دادن به آنها... بی‌شرمانه توافق‌های عجولانه با لیبی را در اولویت قرار داده‌اند تا در تلاشی بیهوده جلو رسیدن پناهجویان و مهاجران به ایتالیا را بگیرند.»

این مقام عفو بین‌الملل تاکید کرد کشورهای اتحادیه اروپا دیگر بر راهبرد جستجو و نجات در دریا متمرکز نیستند و نتیجه این خط مشی غرق شدن هزاران نفر در دریا، و به دام افتادن هزاران زن و مرد و کودک در بازداشتگاه‌های لیبی و آزار و اذیت هولناک آنان است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود می‌گوید در آوریل سال ۲۰۱۵ به خاطر تصمیم رهبران اروپایی شمار قربانیان در دریا به‌شدت کاهش یافت. اما این سیاست دیری نپایید و اتحادیه اروپا در عوض بر قاچاق‌بران و جلوگیری از سوار شدن پناهجویان به قایق‌ها در سواحل لیبی متمرکز شد.

عفو بین‌الملل اتحادیه اروپا را متهم کرده که در نتیجه این سیاست شمار قربانیان در دریا سه برابر شده‌ است.

به گفته این سازمان، از ماه ژانویه تاکنون بیش از دو هزار نفر در مدیترانه غرق شده‌اند و اتحادیه اروپا به جای ارائه کمک به پناهجویان، به تقویت گارد ساحلی لیبی می‌اندیشد.

این بیانیه می‌افزاید گارد ساحلی لیبی فاقد استانداردها و تدبیر لازم برای اداره این وضعیت است.

عفو بین‌الملل با استناد به گزارش سازمان ملل یادآور شده در برخی موارد گارد ساحلی لیبی مسئول غرق کردن قایق‌های پناهجویان است.

در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۵۳ هزار نفر خود را به سواحل ایتالیا رساندند. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۸۱ هزار رسید.

اکنون در میانه سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۳ هزار نفر خود را به سواحل ایتالیا رسانده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG