لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

بحرین: شاه ایران هم‌ به بحرین‌ چشم داشت اما بعد موضع عاقلانه‌ای گرفت


وزیر خارجه بحرین
وزیر خارجه بحرین
شیخ خالد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین سخنان برخی از مقام‌های ایرانی درباره طرح اتحاد با عربستان را محکوم کرد.

کمیسیون امور خارجی، دفاع و امنیت ملی پارلمان بحرین هم از سخنان برخی از نمایندگان ایران در خصوص طرح اتحاد میان کشورهای عربی خلیج فارس، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی بحرین، وزیر امور خارجه این کشور، پایبندی بحرین و دیگر کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس را به طرح تشکیل اتحادیه اعلام کرد. او همچنین آنچه «دخالت‌های ایران در امور داخلی بحرین» نامید را محکوم کرد.

در همین روز تلویزیون دولتی ایران از احضار کاردار بحرین در تهران به وزارت خارجه خبر داد.

شیخ خالد آل خلیفه در این باره گفت: «شاه سابق ایران خواسته‌هایی در بحرین داشت. او اما سرانجام موضع عاقلانه‌ای گرفت و به خواست مردم بحرین و رای جامعه بین‌الملل تن داد.»

بحرین بخشی از ایران بود تا اینکه در سال ۱۸۲۰ میلادی، به قیمومیت کشور بریتانیا در آمد. در سال ۱۹۷۱ میلادی سرانجام پس از برگزاری یک همه پرسی، بحرین اعلام استقلال کرد و سازمان ملل متحد هم تشکیل کشور بحرین را به رسیمت شناخت.

از سویی خبرگزاری دولتی بحرین به نقل اعضای کمیسیون امور خارجی، دفاع و امنیت ملی پارلمان بحرین گزارش داد که در بیانیه‌ای تاکید کرده‌اند «تصمیم‌هایی که بحرین می‌گیرد هیچ ارتباطی به ایران ندارد. بحرین کشور مستقلی است و حاکمیت ملی خود را دارد.»

بحت تشکیل اتحادیه، از مباحثی است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تلاش برای دستیبابی به آن هستند. به گفته سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی، قرار است سران کشورهای عضو این شورا در این باره در جلسه‌ای فوق العاده تصمیم گیری کنند.

«مقابله با تهدیدهای ایران» از جمله اهدافی است که مقام‌های کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس، برای تشکیل اتحادیه اعلام کرده‌اند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، کویت و عمان، عضو این شورا هستند.

پیش از آن سمیره رجب وزیر امور اطلاع رسانی دولت بحرین از احتمال برپایی اتحاد سیاسی میان کشورش و عربستان سعودی پیش از تشکیل اتحادیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

اعلام تشکیل این اتحادیه، واکنش‌های مقام‌های ایرانی را در پی داشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی این مجلس، گفته است: «بحرین لقمه‌ای نیست که به سادگی از حلقوم کسی پایین رود و استفاده‌اش را ببرند.»

وی این نوع اقدامات را بحران سازی در منطقه خواند و گفت: «این رفتارهای بدوی در شرایط فعلی در منطقه تاثیرات سوئی برای‌‌ همان کشورهایی دارد که اینگونه به این مسائل ورود می‌کنند.»

سخنان لاریجانی در پاسخ به سخنان حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان ایران شد که در تذکری گفته بود: «همانطور که می‌دانید تا سال ۱۳۴۰ بحرین استان چهاردهم ایران بوده است اما متاسفانه با خیانت شاه و مصوبه ننگین مجلس شورای ملی بحرین را مستقل کردند.»

وی ادامه داد: «اگر قرار است اتفاقی در بحرین بیفتد، بحرین حق جمهوری اسلامی ایران است، نه عربستان.»

وزارت امور خارجه بحرین در اعتراض به این اظهارات، کاردار سفارت ایران در منامه را فراخوانده و در یادداشت اعتراضی خود «خواستار عدم طرح چنین مسائلی در آینده» شده‌ است.

تنش میان ایران و بحرین از زمان آعاز اعتراض شیعیان در بحرین تشدید شد. شیعیان که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خواستار برپایی نظام پادشاهی مشروطه هستند.

سال گذشته نیروهای امنیتی بحرین با کمک نیروهای نظامی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت، به حضور خیابانی معترضان پایان داد.

مقام‌های بحرینی، ایران را متهم به تحریک معترضان کشورشان می‌کنند.
XS
SM
MD
LG