لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

نقدی: بسیج آماده اعزام نیروهای «پاسدار صلح» به بریتانیا است


محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج از آمادگی این سازمان برای اعزام گردان‌های عاشورا و الزهرا به عنوان نیروهای پاسدار صلح به شهرهای بریتانیا خبر داد.

محمدرضا نقدی، که نیروهای تحت امرش پیش از این نقش پررنگی در سرکوب‌ ناآرامی‌های پس از انتخابات داشتند، با انتقاد از برخورد دولت و پلیس بریتانیا گفت: «با کمال تاسف، جنایت‌ها و خشونت‌های رژیم مستبد پادشاهی انگلیس علیه محرومان این کشور با شدت ادامه دارد و نه تنها نصایح دلسوزان در رفتار و عملکرد مسئولین و پلیس سرکوبگر این رژیم هیچ تاثیری ندارد، بلکه شاهد این هستیم که محرومان این کشور، مشتی دزد و غارتگر لقب می‌گیرند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود، که پیش از این هم محمود احمدی‌نژاد، با مطرح کردن پروژه مدیریت جهانی‌ خود گفته بود: «این چه طرز رفتار با مردمی است كه از فقر و تبعیض به ستوه آمده‌اند، در حالی كه اینها مدعی هستند الگو و معیار زندگی حقوق بشر را به جهان ارائه می‌كنند، ولی ما زشت‌ترین رفتارها را در هجمه پلیس لندن به مردم این كشور می‌بینیم.»

اکنون محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج، ضمن اینکه خواستار اعزام دید‌بان حقوق بشر سازمان ملل به بریتانیا شده، گفته است: «اگر مجمع عمومی سازمان ملل تصویب کند سازمان بسیج آماده است تعدادی از گردان‌های عاشورا و الزهرا را به عنوان نیروی پاسدار صلح و حائل میان نیروهای سرکوبگر رژیم پادشاهی و مردم انگلیس به لندن لیورپول و بیرمنگام اعزام کند تا ناظر بر اجرای حقوق بشر و به عنوان نیروی بازدارنده از اعمال خشونت انجام وظیفه کند.»

محمدرضا نقدی همچنین گفته است که دولت بریتانیا به جای آنکه پول مالیات‌دهندگان را خرج بی‌بی‌سی فارسی بکند، این پول را صرف نیازمندان کشور خود کند.

با این حال این تنها مقام‌های نظامی و سیاسی ایران نیستند که دولت بریتانیا را در جریان ناآرامی‌های شهرهای این کشور به باد انتقاد گرفته‌اند؛ کشورهایی نظیر لیبی و زیمباوه نیز در این روزها فرصت را غنیمت شمرده و اتهاماتی را که همواره در زمینه حقوق بشر متوجه آنها بوده به دولت بریتانیا برگرده‌اند.

برای نمونه تلویزیون دولتی لیبی، روز پنجشنبه، با انتقاد از بریتانیا گفت که دولت دیوید کامرون نیروهای «مزدور» ایرلندی و اسکاتلندی را برای سرکوب شورش‌های شهرهای انگلیس بکار گرفته است.

این همان اتهامی است که دولت قذافی در سرکوب مخالفان خود با آن مواجه بود.

رابرت موگابه، رئیس جمهوری زمیبابوه، نیز که کشورش مناسبات تیره‌ای با انگلیس دارد، گفته است: «بریتانیا و به ویژه لندن در آتش می‌سوزد و ما امیدواریم آنها بتوانند آتش را مهار کنند و به مشکلات داخلی خود و آن آتشی که در گسترش است برسند و ما را به حال خودمان بگذارند.»

از سوی دیگر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز یکشنبه خواستار آن شد که پلیس انگلیس در برخورد «تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم» از انجام هرگونه «اعمال خشونت‌آمیز» خودداری کند و حقوق بازداشت‌شدگان نیز مورد احترام قرار گیرد.

در واکنش به اظهارات رامین مهمانپرست، کاردار سفارت بریتانیا، با صدور بیانیه‌ای چند نکته را درمورد ناآرامی‌های این کشور یادآور شده است.

جین ماریوت، کاردار بریتانیا، صریحا اعلام آمادگی کرده است که با رامین مهمانپرست یا زهر الهیان، ریاست کمیسیون حقوق بشر مجلس، یا هر مقام ذیربط دیگر ملاقات کند و به «نگرانی‌ها» پاسخ دهد.

سفارت بریتانیا با اشاره به قتل مارک دوگان از سوی پلیس که جرقه ناآرامی‌های این کشور بود، یادآور شده که کمیسیونی مستقل از دولت، در حال بررسی این حادثه است.

برپایه آخرین گزارش این کمیسیون، گرچه فرد کشته شده، مسلح بوده، اما وی به سوی پلیس تیراندازی نکرده بود و گلوله‌ای که نخست شلیک شده، متعلق به اسلحه پلیس بوده است.

سفارت بریتانیا همچنین با دفاع از رفتار پلیس این کشور گفته است که این نیرو «استانداردهای حرفه‌ای» را در مقابل تظاهرات رعایت می‌کند و از سوی دیگر رسانه‌ها نیز این ناآرامی‌ها را پوشش می‌دهند.

سفارت بریتانیا ضمن استقبال از سفر گزارشگران حقوق بشر به این کشور، خواستار آن شده است که دولت ایران نیز به احمد شهید، گزارشگر ویژه این سازمان اجازه ورود به ایران بدهد «تا او بتواند نگرانی‌های شدید جامعه بین‌الملل در مورد نقض‌های ادامه دار حقوق بشر در ایران را مورد بررسی قرار دهد.»

روز پنجشنبه در پارلمان بریتانیا، نیز بحث داغی در مورد، ناآرامی‌های این کشور مطرح بود. نمایندگان حزب کارگر، حزب حاکم را به چالش گرفته و خواستار پرداختن ریشه‌ای به مسئله فقر ،اختلاف طبقاتی و بیکاری شدند.

اد میلیبند، رهبر حزب مخالف کارگر، ضمن تقبیح تخریب اموال مردم و غارت‌های صورت گرفته، تصریح کرد، جوانانی که دراین شورش‌ها دست داشته‌اند، چیزی برای از دست دادن ندارند.

منطقه شمال لندن که شاهد ناآرامی‌ بوده، دارای بالاترین نرخ بیکاری در میان جوانان این شهر است.
XS
SM
MD
LG