لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۶

مسير انتقال گاز حوزه خزر به اروپا مشخص شد


آتن چهارشنبه پنجم تیر. یانیس استورناراس وزیر دارایی یونان (وسط) سیتیل تونگلند مدیر خط لوله ترانس آدریاتیک(چپ) و آسیماکیس پاپاگئورگئو معاون وزیر محیط زیست، انرژی و تغییرات آب‌وهوایی یونان.
آتن چهارشنبه پنجم تیر. یانیس استورناراس وزیر دارایی یونان (وسط) سیتیل تونگلند مدیر خط لوله ترانس آدریاتیک(چپ) و آسیماکیس پاپاگئورگئو معاون وزیر محیط زیست، انرژی و تغییرات آب‌وهوایی یونان.
در دومين روز سفر هيات آذربايجانی به اروپا برای گرفتن تصميم نهايی برای مسير انتقال گاز حوزه دريای خزر به این قاره، شرکت «او ام وی» آلمان يکی از سهامداران طرح خط لوله نابوکو اعلام کرد که اين طرح لغو شده است.

اين شرکت چهارشنبه ۵ تيرماه در سايت رسمی خود اعلام کرده است که سهامداران کنسرسيوم پروژه ميدان گازی «شاهدنيز» جمهوری آذربايجان تصميم گرفته‌اند که خط لوله «ترانس آدرياتيک» را به عنوان مسير انتقال گاز اين منطقه به اروپا انتخاب کنند.

هنوز دولت جمهوری آذربايجان و کنسرسيوم شاهدنيز در اين باره اظهار نظر نکرده و گفته‌اند که نظر رسمی خود را ۷ تيرماه اعلام خواهند کرد.

ميدان شاه دنيز جمهوری آذربايجان که فاز اول آن با توليد سالانه هشت ميليارد و ۶۰۰ ميليون متر مکعب گاز چندين سال است که راه‌اندازی شده، قرار است فاز دومش با ظرفيت توليد ۱۶ ميليارد متر مکعب گاز، در سال ۲۰۱۷ افتتاح شود و کل گاز توليدی اين ميدان يک تريليون و ۲۰۰ ميليارد متر مکعبی، تا پنج سال آينده به ۲۵ ميليارد متر مکعب برسد.

قبلا قرار بود خط لوله نابوکو گاز جمهوری آذربايجان، ترکمنستان، ايران و عراق را به اروپا منتقل کند، اما با تحريم‌های غرب عملا اعلام شد که گاز ايران از فهرست تامين کننده‌های بالقوه گاز اين پروژه حذف شد.

ماه مه سال ۲۰۱۲، تغييراتی در ساختار اوليه خط لوله نابوکو اعمال شد، بدين معنی که گاز حوزه خزر با گذشتن از جمهوری آذربايجان و گرجستان به مرز ترکيه انتقال داده ‌می‌شود.

بخش ترکيه اين پروژه که از مرز گرجستان شروع می‌شود خط لوله «ترانس آناتولی» (تاناپ) نام دارد که با مشارکت شرکت سوکار و بوتاش ترکيه احداث خواهد شد. قرار شد خط لوله تاناپ به يکی از خطوط لوله «نابوکوی غربی» يا «ترانس آدرياتيک» در مرز ترکيه با اروپا متصل شود.

خط لوله نابوکوی غربی از مرز ترکيه با بلغارستان شروع می‌شد و از کشورهای رومانی، مجارستان و اتريش می‌گذشت؛ اما خط لوله ترانس آدرياتيک موسوم به «تاپ» از مرز ترکيه با يونان آغاز شده و پس از گذشتن از آلبانی و دريای آدرياتيک به جنوب ايتاليا خواهد رسيد و از آنجا به اروپای غربی خواهد رفت.

کنسرسيوم خط لوله تاپ متشکل از شرکت‌های «آکسپو» سوئيس، «استات اويل» نروژ و «ای. او ان» آلمان است، ۵ تيرماه طی گزارشی که در سايت رسمی خود منتشر نمود، اعلام کرد که اين کنسرسيوم با دولت يونان در رابطه با انتقال گاز حوزه خزر قرارداد امضا کرده است.

نمايندگان شرکت ملی نفت و گاز سوکار جمهوری آذربايجان و شرکت بريتيش پتروليوم نيز روز، چهارشنبه با مقام‌های يونان ديدار کردند.

هزينه خط لوله ترانس آناتولی ۷ ميليارد دلار و هزينه خط لوله تاپ نيز از ۷ تا ۱۰ ميليارد دلار برآورد شده است.

قرار است در مرحله اول در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۶ ميليارد متر مکعب گاز ميدان شاهدنيز جمهوری آذربايجان به ترکيه منتقل شود. ترکيه ۶ ميليارد متر مکعب از اين گاز را خريده و ۱۰ ميليارد باقی مانده را به خط لوله تاپ تزريق خواهد کرد. در مرحله بعدی حجم گاز ارسالی از جمهوری آذربايجان به اروپا به ۲۰ ميليارد متر مکعب در سال خواهد رسيد. ايران ۱۰ درصد در ميدان شاهدنيز آذربايجان سهم دارد.
XS
SM
MD
LG