لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

چین در اقدامی تلافی‌جویانه ۵۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای آمریکایی وضع کرد


پکن در پاسخ به افزایش تعرفه از سوی آمریکا بر کالاهای چینی، تعرفه ۱۰۶ قلم کالای آمریکایی را ۲۵ درصد افزایش داد که ارزش آن به ۵۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

پکن روز چهارشنبه ۱۵ فروردین وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی را «مشی یک‌جانبه‌گرایانه و حمایت‌گرایانه معمول» آمریکا خواند و آن را «قویا محکوم» کرد.

آمریکا ساعاتی پیش از مقابله‌ به مثل چین، حدود ۱۳۰۰ قلم کالای وارداتی از این کشور را مشمول افزایش تعرفه ۲۵ درصدی کرده بود. تولیدات صنایع هوا-فضا، فناوری اطلاعات و مخابرات، ربوتیک و ماشین‌آلات از جمله کالاهایی است که آمریکا بر آن تعرفه وضع کرده است.

چین در واکنش به این اقدام واشینگتن، ۱۰۶ قلم کالای آمریکایی را مشمول افزایش ۲۵ درصدی تعرفه کرد که ارزش آن بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار می‌شود.

سویا، هواپیما، خودرو، ویسکی و فرآورده‌های شیمیایی از جمله اقلام آمریکایی است که چین تعرفه آنها را افزایش داده است.

تاریخ اجرایی شدن این تعرفه‌های از سوی چین همزمان با تاریخ اعمال تعرفه‌ آمریکایی بر کالاهای چینی خواهد بود.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این باره گفت: «ما از توان و عزم لازم برای پاسخ به هرگونه اقدام حمایت‌گرایانه تجاری آمریکا برخورداریم».

لو کنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا آن را «مشی یکجانبه‌گرایانه و حمایت‌گرایانه معمول» این کشور خواند.

سفارت چین در واشینگتن نیز با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما امیدواریم که طرف آمریکایی چشم‌اندازی بلندمدت را در نظر داشته باشد و بیش از این به بیراهه نرود».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل وضع تعرفه‌های اضافی بر کالاهای چینی را تجارت «غیرمنصفانه» چین و «دزدی مالکیت معنوی» در آن کشور ذکر کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، چین شرکت‌های آمریکایی را مجبور می‌کند تا مالکیت معنوی فناوری‌های خود را به رقبای چینی واگذار کنند تا اجازه سرمایه‌گذاری در این کشور داشته باشند. چین این اتهام را رد می‌کند.

دونالد ترامپ همچنین گفته است بسته به روش محاسبه، آمریکا در برابر چین ۵۰۴ میلیارد دلار و به روایتی دیگر ۳۷۵ میلیارد دلار کسری تجاری دارد که ناشی از تجارت «غیرمنصفانه» با چین است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از اقدامات دونالد ترامپ برای جلوگیری از سرقت مالکیت معنوی حمایت می‌کنند اما درباره مقابله با این پدیده از راه افزایش تعرفه تردید دارند چراکه در نهایت می‌تواند هزینه تولید آنها را بالا ببرد.

بر گزارش خبرگزاری‌های شینهوآ، رویترز و رادیو فردا/ ح.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG