لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

موسسه رده‌بندی چین هم همکاری با ایران را «متوقف کرد»


موسسه رده‌بندی چین، که از جمله ۱۳ موسسه بزرگ ارائه دهنده جواز فنی و استاندارهای زیست محیطی برای کشتی‌ها در دنیا است، همکاری با ایران را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، اول آذرماه، گزارش داد که موسسه رده‌بندی چین «سی سی اس» آخرین موسسه از ۱۳ موسسه رده‌بندی عمده دنیا است که با ایران قطع رابطه کرده است.

موسسات رده بندی برای نفتکش‌ها جواز سلامتی فنی کشتی صادر می‌کنند و بدون داشتن این گواهینامه هیچ نفتکشی نمی‌تواند اجازه پهلوگیری در بنادر بین‌المللی داشته باشد. همچنین بدون داشتن جواز فنی، شرکت‌های بیمه زیر بار ریسک ارائه بیمه نامه به کشتی نمی‌روند.

بر اساس گزارش رویترز، هم اکنون همه اعضای انجمن بین‌المللی موسسات رده‌بندی «آی اِی سی اس»، متشکل از ۵۰ موسسه رده‌بندی که جواز ایمنی ۹۰ درصد از ناوگان دریایی جهان را پوشش می‌دهد و هر ۱۳ موسسه بزرگ رده‌بندی جهان زیرمجموعه این انجمن هستند، با ایران قطع رابطه کرده‌اند.

رویترز می‌نویسد: یک نامه به تاریخ ۱۵ نوامبر را مشاهده کرده است که بر اساس محتویات آن نامه، موسسه رده‌بندی چین که مقر مرکزی آن در پکن است، تصریح کرده است که از ۲۸ ژوئن ارائه مجوز فنی به کشتی‌های ایرانی را متوقف کرده است.

گفته می‌شود تاکنون موسسه «ثبت ناوگان دریایی کره جنوبی»، «لوید» آلمان، «ان دی وی» نروژ، «لویدز» بریتانیا و «بیوروریتاس» فرانسه که همگی جزو بزرگ‌ترین موسسه‌های رده‌بندی دنیا هستند، ارائه گواهینامه فنی به کشتی‌های ایرانی را متوقف کرده‌اند.

در آخرین مورد، موسسه رده بندی «ثبت ناوگان دریایی روسیه» موسوم به «آر اس» روز پنجم سپتامبر، اعلام کرد که به همکاری با ایران خاتمه داده است.

رویترز می‌نویسد که به رغم قطع همکاری موسسات رده‌بندی کره جنوبی و چین، این دو کشور هنوز هم از ایران نفت وارد می‌کنند، خصوصا چین که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است، اما مشکل ایران برای انتقال نفت صادراتی خود بغرنج‌تر خواهد شد.
XS
SM
MD
LG