لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

انتخابات ریاست‌جمهوری چک؛ زمان و دراهوش به دور دوم راه یافتند


 تبلیغات ییژی دراهوش رقیب میلوش زمان
تبلیغات ییژی دراهوش رقیب میلوش زمان

در دومین روز از انتخابات ریاست جمهوری چک، نتایج ‌آرا حاکی از آن است که این انتخابات به دور دوم کشیده شده و میلوش زمان، رئیس‌جمهور کنونی در دور بعد با ییژی دراهوش رقابت خواهد کرد.

میلوش زمان، رئیس‌جمهور کنونی جمهوری چک، سیاست‌های ضدمهاجرتی و ضداسلامی را دنبال می‌کند و در سیاست خارجی طرفداری نزدیکی به روسیه و چین است.

در نظام پارلمانی چک، رئیس‌جمهور از قدرت چندانی برخوردار نیست اما در دوره‌های گذشته در فضای سیاسی کشور تأثیر به‌سزایی داشته است.

میلوش زمان رئیس جمهوری چکیا
میلوش زمان رئیس جمهوری چکیا

طبق قانون اساسی چک، معرفی نخست‌وزیر، انتصاب هیئت مدیره بانک مرکزی، انتصاب قضات دادگاه قانون اساسی (با تأیید مجلس سنا) و عفو زندانیان از جمله اختیارات رئیس‌جمهور است.

با شمارش بیش از ۹۷ درصد آرا، میلوش زمان با ۳۹ درصد از سایر نامزدها پیشی گرفته است. ییژی دراهوش با ۲۶.۴ درصد آرا در دور بعدی با میلوش زمان رقابت خواهد کرد.

در این انتخابات ۹ نامزد شرکت کرده‌‌اند که بیشتر آنها سیاست‌هایی نزدیک به ییژی دراهوش دارند. احتمال می‌رود رای این نامزدها در دور دوم به سبد رأی دراهوش ریخته شود.

آقای دارهوش در جمع هوادارانش در آمفی‌تئاتر پراگ گفت میلوش زمان و مشاورانش روزهای سختی خواهند داشت و از مردم خواست برای پیروزی او به پای صندوق‌های رای بیایند.

دراهوش سابقه چندانی در سیاست ندارد و از طرف هیچ حزبی در این انتخابات نامزد نشده است. شعار دراهوش «حقیقت، عقل و شایستگی» است و ضدیت افراطگرایی و پوپولیسم است. دراهوش پروفسور شیمی است و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ رئیس آکادمی علوم جمهوری چک بود.

نتایج انتخابات ممکن است بر تشکیل کابینه آندری بابیش نخست‌وزیر میلیاردر چک نیز تأثیر بگذارد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالاً نخستین تلاش او برای تشکیل یک دولت اقلیت در پارلمان هفته آینده با شکست مواجه شود.

زمان که از بابیش حمایت کرده، وعده داده که به بابیش فرصت دیگری برای تشکیل کابینه خواهد داد. آندری بابیش در حال حاضر پرونده‌ای باز مربوط به یک دهه پیش دارد. وی متهم شده که کمک‌های اتحادیه اروپا را به طور غیرقانونی تصرف کرده است. بابیش این اتهامات را رد کرده است.

میلوش زمان، از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ نخست‌وزیر بود و در آن هنگام در صحنه سیاسی جمهوری چک چپ میانه محسوب می‌شد. اما او به تدریج به مواضع ضد اتحادیه اروپا و ملی‌گرایانه اتخاذ کرد. او طرفدار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است.

از میان جمعیت ۱۰ میلیون و۶۰۰ هزار نفری چک، بیشتر طرفداران زمان، بیرون از شهرهای بزرگ هستند.

با استفاده‌ از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG