لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

تصمیم جنجالی کمیسیون اروپا برای حذف مواد شیمیایی خطرناک


بعد از دو سال بحث و مجادله با لابی‌گران از یک سو و فعالان محیط زیست و حوزه سلامت از سوی دیگر، قانونگذاران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه معیارهای شناسایی مواد شیمیایی خطرناک در محصولات را ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این مسئله از این جهت بسیار حساس است که بر طبق قوانین اتحادیه اروپا هر محصولی که حاوی این مواد شیمیایی باشد باید از بازار اتحادیه اروپا حذف شود.

این مواد که ترکیبات مختل‌کننده غدد درون‌ریز (endocrine disruptors) نام دارند به طور گسترده در محصولات بهداشتی، سموم و مواد ضدعفونی‌کننده به‌کار گرفته می‌شوند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، در بیانیه‌ای گفت: «کمیسیون اتحادیه اروپا متعهد به تضمین بالاترین میزان ایمنی برای سلامت انسان‌ها و محیط زیست است. بنابراین ما امروز قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای تعیین معیارهای ترکیبات مختل‌کننده غدد درون‌ریز مشخص کرده‌ایم.»

در سال ۲۰۱۲ سازمان بهداشت جهانی درباره استفاده از ترکیبات مختل‌کننده غدد درون‌ریز هشدار داد و گفت که آنها می‌توانند عامل بروز تومورهای سرطانی، تولد نوزادانی معلول و دیگر مشکلات رشدی شوند.

در سال ۲۰۱۳ کمسیون اتحادیه اروپا تصمیم گرفت معیارهای تعیین این مواد شیمیایی را ارائه کند، اما این تصمیم مهم و حساس به خاطر دخالت شرکت‌های سازنده این مواد شیمیایی و همینطور برای «تحقیقات بیشتر» به تعویق افتاد. این تعویق آنقدر طولانی شد که در دی ماه سال گذشته دادگاه عالی اتحادیه اروپا این اتحادیه را به خاطر این تعویق متهم به زیرپاگذاشتن قوانین کرد.

گروه‌های طرفدار سلامت و محیط زیست عقیده دارند که معیارهای تعیین شده توسط کمیسیون اتحادیه اروپا دارای نقاط ضعف خطرناکی است. آنها این کمیسیون را متهم می‌کنند که دربرابر فشارهای لابی‌گران صنایع شیمیایی تسلیم شده‌اند.

از سوی دیگر گروهی از تولیدکنندگان محصولات شیمیایی هم از تصمیمات اتخاذ شده راضی نیستند. آنها می‌گویند که تعیین این معیارها آنها را «به شدت ناامید» کرده است. آنها هشدار داده‌اند که قوانین خیلی سختگیرانه می‌تواند باعث شیوع آفت در محصولات اتحادیه اروپا و در نتیجه حتی کاهش ۵۰ درصدی برداشت محصول در سطح این اتحادیه شود.

طرح کمیسیون باید توسط پارلمان اروپا و وزیران ۲۸ کشور اروپایی تصویب شود تا به صورت قانون درآید.

XS
SM
MD
LG