لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

طرح دولت احمدی‌نژاد به لیگ دسته دوم سقوط کرد


بازی پاس - العربی قطر در ورزشگاه آزادی
بازی پاس - العربی قطر در ورزشگاه آزادی

باشگاه پاس که آخرین قهرمان ایرانی در جام باشگاه‌های آسیاست، به لیگ دسته دوم فوتبال ایران سقوط کرد.

ده سال قبل واگذاری امتیاز پاس توسط سردار احمدی مقدم، با اعتراض گسترده پیشکسوتان این باشگاه و کارشناسان ورزش همراه شد. آنها نسبت به نابودی بخش مهمی از تاریخ فوتبال ایران معترض بودند.

اما اراده دولت آقای احمدی‌نژاد با تمایل سردار احمدی مقدم فرمانده وقت نیروی انتظامی کشور یکسان بود.

علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی، عقیده داشت هر استان باید یک تیم در لیگ برتر داشته باشد. او بدون توجه به مخالفت متخصصین فوتبال، گام اول را با واگذاری امتیاز تیم‌های ریشه دار پایتخت آغاز کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده همدان در مجلس، بهروز مرادی استاندار که از معتمدین رئیس جمهور وقت بود به اتفاق کیومرث هاشمی نایب رئیس سازمان تربیت بدنی که خود اهل استان همدان است، از عوامل مؤثر در این انتقال بودند.

این افراد، گویی فقط واگذاری امتیاز و بازتاب خبری‌اش در استان را مدنظر داشتند. زیرا بعداً حمایتی در خور یک باشگاه لیگ برتری از این تیم صورت نپذیرفت.

کاظم اولیایی مدیرعامل پاس همدان که قبلاً در اداره باشگاه استقلال تهران ناکام مانده بود، همین تجربه را با تیم پاس تکرار کرد!

پاس تهران پس از واگذاری قرار بود با نام شهدای الوند بازی کند اما سرانجام، پاس همدان به معنای «پیروزی، استقامت، سرافرازی» نام گرفت.

تیمی که حالا روانه دسته دوم شده، ریشه در تاریخ شصت و پنج ساله ساله باشگاه پاس دارد. باشگاه شهربانی تهران در سال ۱۳۳۲ توسط مهدی اسداللهی و دانشجویان دانشکده افسری بنیانگذاری شد.

سروان اسداللهی به تازگی از فرانسه بازگشته و با فوتبال روز جهان آشنا شده بود. او در مطبوعات، از نخستین نویسندگانی بود که به مقوله‌هایی چون آنالیز، تاکتیک و نکات فنی می‌پرداخت.

ده سال بعد، نام باشگاه به «پاس» تغییر یافت. این نام، غیر از اینکه اصطلاحی است فوتبالی، واژه‌ای با ریشه پهلوی است، به معنای احترام، رعایت ادب و نگهبانی. عبارتی که با هویت این باشگاه نظامی، همخوانی داشت.

شش دهه قبل اگر مکتب فوتبال شاهین، اخلاقگرایی را به فوتبال ایران هدیه کرد، پاس هم انضباط، دیسیپلین و رفتار حرفه‌ای را تعمیم داد. الگویی که مورد توجه باشگاه‌های نوخاسته در جام تخت جمشید قرار گرفت.

نخستین بازی رسمی پاس مقابل تیم کوروش انجام شد. فرامرز ظلی، حسن حبیبی، محمد رنجبر، حشمت مهاجرانی، محمود یاوری، همایون شاهرخی از جمله بازیکنان پاس در آن مسابقه بودند که همگی از بزرگان تاریخ فوتبال ایران هستند.

آنها یک تیم نظامی واقعی بودند و چشمداشتی به بازیکنان تیم‌های سازنده نداشتند. در لیگ تخت جمشید، پاس دو دوره به قهرمانی رسید اما در آن مقطع زمانی، کنفدراسیون آسیا، جام باشگاه‌ها را برگزار نمی‌کرد.

مجید حلوایی، حبیب شریفی، محسن هوشنگی، مائیس میناسیان، حسینکازرانی، محمد صادقی، رضا قفلساز، مهدی مناجاتی و حسین فرکی از دیگر بازیکنان شاخص پیش از انقلاب در تیم پاس بودند.

پس از انقلاب هم پاس دهها ملی پوش در رده‌های امید و بزرگسالان داشت که از آن جمله می‌توان به اصغر مدیرروستا، بهزاد غلامپور، خداداد عزیزی، جواد نکونام، رضایی منش، علیرضا حکیم زاده، مارکار آقاجانیان، وحید هاشمیان و رسول خطیبی اشاره کرد.

مربیانی چون فیروز کریمی، مهدی مناجاتی، فرهاد کاظمی، مصطفی دنیزلی، مجید جلالی، حسین فرکی، ابراهیم قاسم پور و همایون شاهرخی روی نیمکت پاس نشستند.

این تیم، جام باشگاههای آسیا در سال ۱۹۹۳ را نصیب خود کرده. افتخاری که طی ۲۳ سال گذشته برای فوتبال ایران تکرار نشده.

وحید هاشمیان که از پاس به بوندس لیگا رسید، درباره سقوط تیمش به دسته دوم می‌گوید: «نه پاس تهران، بلکه پاس همدان است که سقوط کرده. پاس باشگاهی بود که وجود داشت اما آقایان آن را منحل کردند.»

مهاجم سابق بایرن مونیخ به خبرگزاری فارس گفته: این خنده‌دار است که کسی بخواهد دوباره پاس را زنده کند. مثل این است که شما یک ساختمان را خراب کنید و بعد بخواهید همان را از نو بسازید.

جواد نکونام رکورددار بازی ملی در ایران و از محصولات باشگاه پاس نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تبریک عرض می‌کنم خدمت دوستان عزیز، امیدوارم امشب راحت بخوابند!

XS
SM
MD
LG