لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

وزیر کشور: ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس از سوم دی ماه آغاز می‌شود


 محمد مصطفی نجار
محمد مصطفی نجار
محمد مصطفی نجار، وزیر کشور، روز دوشنبه اعلام کرد از سوم دی ماه سال جاری ثبت نام نامزدها برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.

وزیر کشور در محل همایش فرمانداران سراسر کشور، گفت: «ثبت نام از کاندیداها برابر ماده ۴۵ قانون انتخابات از سوم دی ماه به مدت یک هفته تا نهم دی ماه سال جاری ادامه خواهد یافت.»

به گفته وزیر کشور، آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۴ تا ۱۰ اسفند ماه امسال خواهد بود.

انتخابات مجلس که در ۱۲ اسفند برگزار خواهد شد، نخستین انتخابات پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ است که دو کاندیدای آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم‌اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از پیش هشدار داده است که مبادا این انتخابات به یک «چالش» برای «امنیت» کشور تبدیل شود.

از سوی دیگر جبهه‌بندی‌های سیاسی در ایران هم دچار تغییرات عمده‌ای شده است.

در حالی که اصلا‌ح‌طلبان از صحنه کنار کشیده و حضور خود را منوط به برآورده شده شروطشان کرده‌اند، اصولگرایان هم نتوانسته‌اند برای دادن فهرست واحد به توافق برسند.

این درگیری‌های درون جناحی میان اصولگرایان، روز دوشنبه در پرسش‌های خبرنگاران از وزیر کشور نیز بازتاب داشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا محمد مصطفی نجار در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره شایعه برکناری‌اش از وزارتخانه پرسیده، بود گفت: «بنده و همكارانم با قدرت و قوت كامل در حال پیشبرد اهداف دولت هستیم و به چنین حاشیه‌سازی‌هایی توجه نمی‌كنیم.»

‌به تازگی رسانه‌های اصولگرایای منتقد احمدی‌نژاد، از «سناریویی» سخن گفته‌اند که در آن «جریان انحرافی» همانند انتخابات ریاست جمهوری ممکن است در آستانه انتخابات، وزیر کشور را عزل کرده و به جای آن سرپرست تعیین کند تا به اهداف انتخاباتی خود دست یابد.

«جریان انحرافی» و «جریان فتنه» از سوی دیگر، دو «معیاری» هستند که در ماه‌های گذشته گروه‌های اصولگرا خود را با آن بازتعریف کرده‌اند.

تشکیل جبهه پایداری که به گفته صادق محصولی، وزیر کشور دولت نهم، «هدایتگر معنوی» آن آیت‌الله مصباح یزدی است، با شعار مخالفت با «جریان انحرافی» و «جریان فتنه» تشکیل شده است.

اما با این حال چهره‌های اصولگرایی نظیر علی مطهری نماینده مجلس به صراحت گفته‌اند که این جبهه به صورت تاکتیکی علیه «جریان انحرافی» موضع گرفته است.

به تازگی رضا تقوی یک عضو کمیته وحدت اصولگرایان گفته است که کاندیداهای جبهه پایداری با شماری از نامزدهای «جریان انحرافی» یکی است.

رضا تقوی همچنین عنوان کرده که اعضای جبهه پایداری گفته‌اند به «پول و اعتبار» جریان «انحرافی» برای انتخابات احتیاج دارند؛ وی همچنین پیش‌بینی کرده بود که جبهه پایداری در نهایت فهرست جداگانه‌ای برای انتخابات خواهد داد. پیش‌بینی‌ای که به گفته ولی اسماعیلی نماینده مجلس و یک عضو جبهه پایداری ممکن است به واقعیت بپیوندد.

در مقابل، جبهه پایداری به حضور علی لاریجانی رئیس مجلس و نماینده محمد باقر قالیباف در کمیته وحدت اوصولگرایان اعتراض کرده و گفته‌اند که آنها در برابر «جریان فتنه» سکوت کرده بودند.

از سوی دیگر اصلا‌ح‌طلبان نیز که بسیاری از آنها پس از انتخابات به زندان رفته و دارای حکم هستند، ‌می‌گویند تا متحقق نشدن شرایطشان در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

جبهه مشارکت، عمده‌ترین تشکل اصلا‌ح‌طلب ایران، در تازه‌ترین بیانیه خود بار دیگر بر شرایط محمد خاتمی تاکید کرده و تصریح کرده است که حرکتی برای «برای تغییر و اصلاح آن مشاهده نمی‌شود.»

روز دوشنبه احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در مصاحبه با ایسنا گفته است اگر مشارکت مردم در انتخابات کمتر از ۸۵ درصد شد نباید آن را به حساب بریدن مردم از نظام دانست.

احمد خاتمی که پیش از این شدیدترین حمله‌ها را به اصلاح‌طلبان کرده بود، گفت: «به آنها می‌گوييم در مسير اشتباه خود لجاجت نكنيد و هر چه زودتر به ملت بپیوندید كه بيش از اين منفور نشوید.»
XS
SM
MD
LG