لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

آمریکا امکان آموزش نیروهای عراقی در جنگ با القاعده را «بررسی می‌کند»


 نیروهای دولت اسلامی عراق و شام
نیروهای دولت اسلامی عراق و شام
به گفته یک مقام آمریکایی، دولت اوباما در حال بررسی امکان آموزش نیروهای ویژه عراقی برای جنگ با القاعده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش از این نیز در هفته‌ای که گذشت مسئولان آمریکایی گفته بودند ایالات متحده مذاکراتی را با عراق برای آموزش نیروهای ویژه‌اش در کشوری سوم، آغاز کرده است.

در نبود توافقی که به نیروهای آمریکایی امکان حضور در عراق را بدهد، واشینگتن از این راه می‌تواند به دولت عراق در مقابله با تندروهای اسلامگرا، کمک کند.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فارش نشود گفته است که آموزش نیروهای ویژه عراقی در پایگاهی نظامی در نزدیکی امان پایتخت اردن در درست بررسی است.

اردن که در تلاش است پیامدهای جنگ رو به گسترش در سوریه را بر خود کاهش دهد، از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آمریکا در خاورمیانه است.

نگرانی مقام‌های آمریکایی از افزایش تندروی و قدرت گرفتن نیروهای وابسته به القاعده در عراق، در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. گروه «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» موفق شده است بار دیگر به استان الانبار در غرب عراق باز گردد. داعش می‌گوید که برای برپایی امارتی اسلامی در غرب عراق و سوریه، تلاش می‌کند.

آمریکا با ارائه موشک‌های هیلوایر، هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات دیگری به دولت مالکی، موافقت کرده است. اما با تحویل هلیکوپترهای تهاجمی که مالکی خواستار آن شده، مخالفت کرده است.

شمار زیادی از اعضای کنگره آمریکا، نوری مالکی را «دیکتاتور مآب» می‌دانند و مخالف روابط او با ایران هستند.

برخی از اعضای مجلس سنای آمریکا می‌گویند که ایالات متحده نباید هلیکوپترهای آپاچی در اختیار دولت عراق قرار دهد مگر آنکه تضمین‌هایی درباره نحوه به کارگیری آنها، به دست آورد.

در ادامه درگیری‌ها در استان الانبار، خبرگزاری فرانسه گزارش دادهکه نیروهای مسلح عشایر و پلیس عراق موفق شدند دو منطقه از شهر رمادی را از نیروهای مرتبط با القاعده، باز پس گیرند.

بنا بر این گزارش، روز جمعه، درگیری‌های شدیدی میان افراد مسلح عشایر و نیروهای داعش در شهرک البوبالی در نزدیکی رمادی در گرفت. نیروهای داعش شمار زیادی مین در ورودی‌ها و اطراف شهرک البوبالی کار گذاشته‌اند.
XS
SM
MD
LG