لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

«یک‌پنجم» اسرائیلی‌ها موجودیت اسرائیل را در خطر می‌بینند


دیوار حائل در کرانه باختری
دیوار حائل در کرانه باختری

اسرائیل پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت شصت و هشتمین سالروز استقلال را جشن گرفت ولی یک نظرسنجی جدید نشان داده که از هر پنج یهودی ساکن، یک تن اطمینانی ندارد که موجودیت اسرائیل ادامه یابد.

این نظرسنجی جمعه ۲۴ اردیبهشت در روزنامه جروزالم پست بازتاب یافت؛ نظرسنجی برای بررسی دیدگاه‌های ساکنان این سرزمین در آغاز شصت و هشتمین سالروز تشکیل اسرائیل انجام شده است.

نظرسنجی از میان ۸۵ درصد یهودیان و ۱۵ درصد عرب‌های ساکن اراضی ۱۹۴۸ انجام شده بود.

۲۱ درصد از پرسش‌شوندگان یهودی گفته‌اند، ادامه حیات اسرائیل را به‌عنوان یک کشور که بتواند به بقای خود ادامه دهد، در «خطر جدی» می‌بینند و ۲۸ درصد گفته‌اند که در فکر رفتن از اسرائیل برای زندگی در جای دیگری هستند.

در این میان، ۶۳ درصد کسانی که در فکر مهاجرت هستند گفته‌اند به خاطر وضعیت اقتصادی و زندگی بهتر، اسرائیل را جای خوبی برای زندگی نمی‌دانند.

۱۰ درصد از کسانی که در فکر رفتن همیشگی از اسرائیل هستند، گفته‌اند، دموکراسی این کشور در خطر است.

۳۹ درصد نیز گفته‌اند که به خاطر فامیلشان در این کشور مانده‌اند؛ ۲۱ درصد به خاطر «تعلقات تاریخی» و ۲۱ درصد نیز به خاطر «تعلقات مذهبی یهودی» در اینجا زندگی می‌کنند.

در همین حال، ۷۶ درصد گفته‌اند که «اسرائیل جای خوبی برای زندگی کردن است» و ۶۹ درصد گفته‌اند «قصد مهاجرت ندارند».

در هر حال، ۷۳ درصد خطری در حد حیات برای اسرائیل متصور نیستند بلکه نگران تهدیدهای امنیتی هستند و ۵۴ درصد ابراز بدبینی کرده‌اند که وضع امنیتی بهبود یابد.

۶۳ درصد گفته‌اند همیشه نگران هستند که هر لحظه یک جنگ جدید اتفاق بیفتد.

۶۴ درصد هم گفته‌اند از انزوای سیاسی در جهان به خاطر دولتی که آنها را نمایندگی می‌کند، باکی ندارند.

زمانی که از پرسش‌شوندگان سئوال شده که آیا حاضرند با یک نماینده عرب میانه‌رو غذا بخورند تنها یک درصد ابراز آمادگی کرده‌اند (احتمالاً یک درصد از پرسش‌شوندگان عرب) ولی در همین حال، تنها دو درصد نیز گفته‌اند با ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیلی حاضر به نشستن سر میز غذا بودند.

۵۶ درصد دیدگاه‌های سیاسی خود را در طیف راست، ۲۸ درصد در میانه و ۱۶ درصد در طیف چپ توصیف کرده‌اند.

۱۹ درصد از پرسش‌شوندگان خود را «سکولار دوآتشه»، ۳۴ درصد «سکولار با کمی ارتباطبا سنت‌ها»، ۲۲ درصد «سنتی»، ۱۴ درصد «مذهبی» و ۱۱ درصد «حاریدی» («اولترا اورتودکس») توصیف کرده‌اند.

در این میان، عاموس عوز، نویسنده نامی یهودی ساکن بیت‌المقدس در سخنانی به مناسبت استقلال اسرائیل گفته است، از وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور دل خوشی ندارد و با وجود سازندگی‌ها و پیشرفت‌ها، جامعه و رهبری سیاسی امیدبخش نیستند.

به گزارش رادیو اسرائیل، عاموس عوز در روزهای گذشته در سخنرانی در دانشگاه تل آویو گفت، این کشور مردمسالاری را نقطه قوت خود می‌دانست اما در دوره اخیر هر کس که از دولت نتانیاهو انتقاد می‌کند یا حتی می‌گوید که از سیاست‌های این دولت ابراز برائت می‌کند، «فوراً» او را به عنوان «دشمن ملت» به ترسیم می‌کشند.


به گفته این نویسنده برنده جوایز متعدد بین‌المللی، «تهدید مخالفان سیاسی دارد به یک شیوه مبدل می‌شود تا دهان‌ها را ببندند».

عاموس عوز افزوده بود رادیکالی شدن جامعه «نه به سود اکثریت است و نه به نفع اقلیت».

XS
SM
MD
LG