لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

خط مشی آیت‌الله خامنه‌ای در دوره پس از توافق


آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه در دیدار با جمعی از مسئولان کشور و سفرای کشورهای اسلامی در مراسم عید فطر با اشاره به گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت به رغم توافق هسته‌ای سیاست جمهوری اسلامی در برابر آمریکا تغییری نخواهد کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «با این مذاکرات و متنی که تهیه شده است در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:06 0:00
لینک مستقیم


بهروز بیات کارشناس مسایل هسته‌ای و تحلیلگر در اتریش درباره گفته آقای خامنه‌ای که سیاست ایران در برابر آمریکا تغییری نخواهد داشت، می‌گوید ترس آقای خامنه‌ای و تندروها این است که این توافق به گشایشی در روابط کلی ایران با دنیای خارج بینجامد:

«به نظر من از دو جهت یکی اینکه در مورد برنامه هسته‌ای که سال‌ها روی آن تبلیغ کردند چیزی به جز یک پوسته باقی نمانده و باید یک جوری با نشان دادن تهاجمی یا فرار به جلو به طرف داخل این را یک جوری ترمیم کنند. مهمتر از این به نظر من وحشت آقای خامنه‌ای و یارانش از همان آغاز از یک توافق هسته‌ای این است که نکند در اثر توافق هسته‌ای و گشایش ایران به سوی جهان اینها نتوانند آن غرب‌ستیزی را که به انزوا کشیدن ایران می‌انجامد و برایشان هم جنبه هویتی دارد و هم اقتصادی نگاه دارند. از این نقطه نظر است که وحشتشان گرفته که نکند تغییر و تحولاتی در ایران صورت بگیرد با توجه به اینکه صحبت‌های آقای روحانی هم پس از بیانیه لوزان و هم الان بعد از این توافق به سوی دیگری جهت گرفته و آن اینکه گشایش راه ایران به سوی جهان و دورشدن از غرب ستیزی و تاحدودی جهان ستیزی.»

آقای خامنه‌ای همچنین گفت که آمریکایی‌ها صداقت ندارند و قابل اعتماد نیستند و در همین مذاکرات هسته‌ای هم ایران این بی‌اعتمادی را تجربه کرد. رهبر جمهوری اسلامی بدون نام بردن از مخالفان با توافق هسته‌ای هشدار داد که نباید در ایران «دودستگی» پیش بیاید.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «از این قضایای هسته‌ای و غیرهسته‌ای و اینها دودستگی درست نشود. یک دسته این جور بگویند. بالاخره کاری دارد انجام می‌گیرد. مسئولینی دارد، دنبال می‌کنند، انشاء‌الله آنچه که منافع ملی است آن را تشخیص دهند و دنبال آن باشند.»

همزمان اما آقای خامنه‌ای این دوستگی میان مخالفان با توافق هسته‌ای و دولت را ناشی از تبلیغات بیرونی خواند: «الان هم اگر کسی تعقیب کند این سخن‌پراکنی‌های بیگانگان، این رادیوهایی که مرتب رادیو و تلویزیون و وبنگاه‌هایی که از طرف آنها از طرف آنها همینطور دارد توسعه پیدا می‌کند و مرتب هم دارند مطلب می‌دهند دنبال این‌اند که مردم را دودستگی ایجاد کنند. نگذارید دودستگی... وحدت را حفظ کنید. با هم باشید.»

حسین علیزاده، دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل ایران در فنلاند درباره این اظهارات می‌گوید:

«از آنجا که آقای خامنه‌ای نرمش قهرمانانه ... از همان زمان اختلاف در درون حاکمیت به وجود آمد مبنی بر اینکه چگونه ممکن است نظامی که خودش را اسلام ناب محمدی می‌داند به مذاکره با شیطان بزرگ بنشیند. این صحبت آقای خامنه‌ای در این مقطع ناظر به این معنا است که ایشان پذیرفته که این قرارداد امضا شده و به هر حال کسی هم که این را جلو برده، خوب باشد یا بد باشد پای ایشان نوشته می‌شود. اینجاست که آقای خامنه‌ای به مناسبت عید فطر می‌آید می‌گوید که این مسئله نباید منتهی به دودستگی بشود. در واقع ایشان دارد به گونه‌ای صحبت می‌کند که با نفوذ کلامی که بین پیروانش دارد بگوید که آقا کاری است که انجام شده، موجب اختلاف نشود. کاری است که ما رفتیم جلو. این کار را انجام دادیم. این کار کار انجام‌شده‌ای است برای ما. راه بازگشتی وجود ندارد. این بیان آقای خامنه‌ای نه این است که توصیه کند که اختلافی ایجاد نشود. بلکه به بیان ساده می‌خواهد بگوید من رفتم جلو، کش ندهید.»

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران اما در پیام خود به مناسبت عید فطر گفت امسال ما در میان دو عید قرار گرفته‌ایم. عید فطر و عید اراده ملی که در روز تاریخی بیست و سوم تیر با موفقیت (به گفته آقای روحانی)‌ «تاریخی» در پرونده هسته‌ای ایران پدیدار شد.

آقای روحانی در گفت‌وگویی تلفنی با پادشاه عمان هم ابراز امیدواری کرده است که توافق ایران با کشورهای ۱+۵سرمایه‌ای برای رفع مشکلات وحل بحران‌های منطقه ‌ای شود و به ثبات و آرامش آینده این منطقه مهم یاری کند.

XS
SM
MD
LG