لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

مخملباف در جشنواره حیفا


محسن مخملباف، کارگردان پرآوازه ایرانی، یک بار دیگر به اسرائیل سفر کرده و این بار در صدر هیات داوران جشنواره سینمایی حیفا، با استقبال رسانه‌ها و هنرمندان اسرائیلی و سینماگران این کشور روبرو شده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص در روز یکشنبه دوازدهم مهر، فستیوال فیلم حیفا هر سال در ده روز مصادف با جشن یهودی «سوکوت» در اوایل پاییز برگزار می‌شود.

سی و یکمین جشنواره سینمایی حیفا شنبه شب یازدهم مهر به کار خود پایان داد و با انتخاب محسن مخملباف، رئیس هیات داوران و سایر اعضای اسرائیلی و بین‌المللی ژوری، فیلم «پایین می‌آید» ساخته العاد کیدان، سینماگر اسرائیلی، جایزه نخست را در بخش داستانی به خود اختصاص داد.

یکی از فیلم‌های اکران شده در جشنواره امسال حیفا، مستندی جدید از زندگی اسحاق رابین، نظامی و سیاستمدار کشته شده پیشین این کشور بود، که رابین را از زبان خود او، به سبک تازه‌ای توصیف می‌کرد.

در فستیوال فیلم حیفا فیلم «پرزیدنت» ساخته اخیر محسن مخملباف نیز اکران و از فعالیت‌های سینمایی او تجلیل گردید.

همچنین مستند مدرسه بابایی که نشان می‌دهد چگونه همه فرزندان آقای مخملباف با رها کردن درس و مدرسه عادی، به دنیای سینما گام نهاده‌اند، در این جشنواره اکران شد.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از آقای مخملباف تاکید کردند که وی همچنان بر این باور است که با فیلمسازی خود می‌خواهد «دنیا» را تغییر دهد؛ ولو یک تغییر کوچک و اثرگذاری حتی بر ذهن یک مخاطب.

بندر حیفا و کوهپایه‌های زیبای کارمل در این شهر برای محسن مخملباف و پسرش، میثم، آشنا هستند؛ آن دو سه سال پیش فیلم سینمایی «باغبان» را در باغ‌های بهاییان این شهر و نیز در عکا و کوی و برزن های بیت‌المقدس ساختند.

محسن مخملباف در حالی امسال بار دیگر در اسرائیل حضور یافته است که سفر دو سال پیش او به این کشور، هم انتقاد «روشنفکران» ایرانی در غرب را در پی آورد و هم جمهوری اسلامی ایران از او انتقاد کرد.

در تابستان ۲۰۱۳ جشنواره فیلم اورشلیم جایزه نخست خود را به آقای مخملباف داد و با اکران شماری از کارهای برتر در کارنامه سینمایی او، از وی تجلیل کرد.

اما گروهی از روشنفکران ایرانی ساکن غرب در نامه خود علیه آقای مخملباف نوشته بودند، «چرا برای حمایت از فلسطینی‌ها از جنبش تحریم و بایکوت اسرائیل پیروی نکرده است؟».

اما آقای مخملباف در پاسخ به این انتقادها کشورش از او گفت، «افتخار می‌کند» که «راهگشای ورود سینمای ایران به اسرائیل بوده است» و آنها نمی‌دانند که «چگونه در اسرائیل سینمای ایران و آثار فرهنگی ایران را می‌پرستند؟».

این سینماگر ایرانی تحریم و بایکوت اسرائیل را رد کرده و گفته بود این شیوه‌های منسوخ که ده ها سال اجراء شده تنها به جنگ و خشونت انجامیده است.

آقای مخملباف تاکید کرده بود که از «مد تحریم اسرائیل پیروی نخواهد کرد و به جای آن همگان را به صلح و مسالمت‌جویی و گفت‌وگو» فرا می‌خواند.

در همین حال، محسن مخملباف در حضورهای خود در اسرائیل، سیاست‌های دولت این کشور را به باد انتقاد گرفته و با تشویق حضار اسرائیلی نیز روبرو شده است.

جایزه اول جشنواره ۲۰۱۳ اورشلیم در حالی به آقای مخملباف داده شد که شایعات حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران تشدید شده بود؛ امری که مخملباف شدیدا از آن انتقاد کرد و به دولتمردان اسرائیل گفت با جنگ‌طلبی به جایی نخواهند رسید.

اسرائیلی‌ها از نخستین فیلم‌های مخملباف، از زمانی که او تازه در ایران سری در میان سینماگران درآورده بود، آشنایی یافتند و کارهای او را از نخستین اکران در جشنواره های جهانی، مانند فستیوال لندن، مورد تحسین قرار دادند.

در سال‌های بعد، شماری از فیلم‌های مخملباف، و سپس اثرهای سینمایی فرزندانش، نه تنها در جشنواره‌های فیلم و سینما، بلکه در سینماهای تجاری اسرائیل، اکران شد.

رسانه‌های اسرائیل همواره به حضور محسن مخملباف و سایر هنرمندان این خانواده، چه در سفر به اسرائیل و چه در حضور آنها در جشنواره‌های جهانی، توجه زیادی نشان داده و او را به عنوان یک هنرمند پیشگام و خوش‌فکر تحسین کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG