لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

«دیدار محرمانه» پادشاه اردن و نتانیاهو بر سر سوریه


رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه ۶ دی، از دیدار محرمانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با عبدالله دوم پادشاه اردن در امان پایتخت این کشور برای بررسی مساله جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو شبکه تلویزیونی و شماری از روزنامه‌های اسرائیلی به علاوه روزنامه القدس العربی چاپ لندن، این خبر را منتشر کرده‌اند.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گزارش داده است که مذاکرات میان نتانیاهو و ملک عبدالله دوم، «بر همکاری دو جانبه درباره سرنوشت جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه» متمرکز بود.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارونوت هم نوشته است که دو طرف، بر روی نقشه، اماکنی را که در آنها جنگ افزارهای شیمیایی سوریه نگهداری می‌شود، مشخص کردند.

این روزنامه به نقل از منابع اردنی ادامه داده است که نتانیاهو و ملک عبدالله، درباره مرحله پس از اسد و «خطری که جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه برای کشورهای همسایه به ویژه اردن و اسرائیل دارد، گفت‌و‌گو کردند.»

سخنگویان دفتر نخست وزیر اسرائیل تاکنون به این گزارش‌ها، واکنش نشان نداده‌اند.

اسرائیل که همسایه جنوبی سوریه است، نسبت به قرار گرفتن جنگ‌افزارهای شیمیایی این کشور در اختیار تندروهای اسلامگرا یا حزب‌الله لبنان با توجه به بحرانی‌تر شدن اوضاع، نگران است. پیشتر اسرائیل تهدید کرده بود که در صورت احساس خطر واقعی نسبت به محقق شدن این سناریو، در سوریه مداخله نظامی خواهد کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز بکارگیری جنگ افزارهای شیمیایی توسط نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه در نبرد با مخالفان را «خط قرمز» توصیف کرده بود.

سوریه تاکنون به طور رسمی در اختیار داشتن جنگ افزارهای شیمیایی را نپذیرفته است. تنها جهاد مقدسی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه سوریه، در آخرین نشست خبری خود پیش از ناپدید شدنش گفته بود که سوریه به هیچ وجه از جنگ افزارهای شیمیایی خود علیه مردم خود استفاده نخواهد کرد و این جنگ افزار‌ها تنها برای دفاع در مقابل حمله خارجی است. این سخنان نخستین اعتراف مقام‌های سوری به در اختیار داشتن جنگ افزارهای شیمیایی قلمداد می‌شود.

پس از آن با وجود آنکه دیگر مقام‌های سوری تاکید می‌کردند که از به هیچ وجه از جنگ افزارهای شیمیایی «در صورت وجود» استفاده نخواهد شد، اما منابع معترضان هفته گذشته مدعی شدند که نیروهای دولتی دو محله در شهر حمص را هدف بمب‌های سمی قرار داد.

اما موشه یلعون معاون نخست وزیر اسرائیل، سه شنبه در صحت این گزارش‌ها تردید کرد و گفت: «این نخستین باری نیست که چنین خبرهایی منتشر می‌شود. مخالفان سوری خواهان دخالت نظامی خارجی هستند. ما هیچ نشانه‌ای از به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه نداریم و اوضاع را با نگرانی دنبال می‌کنیم.»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم گفته است که مقام‌های دولتی سوریه به مسکو اطمینان داده‌اند که تحت هیچ شرایطی، جنگ‌افزارهای شیمیایی را به کار نخواهند گرفت. او، استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی را «خودکشی سیاسی نظام بشار اسد» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه در مراسم فارغ‌التحصیلی خلبانان نیروهای هوایی اسرائیل گفته است: «جنگنده‌های سوریه، صد‌ها غیر نظامی را هدف قرار می‌دهند. آنها هیچ خط قرمزی برای به کار گیری همه ابزار‌ها ندارند. ما تحولات سوریه را از نزدیک دنبال می‌کنیم. هر اقدام لازم برای مقابله با تهدید جنگ افزارهای شیمیایی را انجام می‌دهیم.»
XS
SM
MD
LG