لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

«کنکور مجتهد‌ها»


روزنامه وقایع اتفاقیه با اشاره به اینکه احمد علم الهدی گفته است: «فتنه ۹۴ پیچیده‌تر از فتنه ۸۸ است؛ فتنه ۸۸ گذشت و در سال ۹۴ دیگر نباید از آن سخن گفت، بلکه باید از فتنه ۹۴ سخن گفت»، از واکنش برخی از روحانیان به اظهارات این عضو مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد گزارش داده است.

از جمله محمد تقی فاضل میبدی از روحانیان نزدیک به اصلاح‌طلبان به روزنامه وقایع اتفاقیه گفته است: «از صحبت امام‌جمعه موقت مشهد فقط می‌توان یک محور کلی را برداشت کرد؛ پیامی که از سخن ایشان برداشت می‌شود این است که از میان ۸۰۰ نفری که برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند و طبق آمار اعلام‌شده حدود ۷۰۰ روحانی در آن حضور داشتند، همه فتنه‌گر هستند.»

روزنامه آرمان هم در یادداشتی با تیتر «فتنه ۹۴ دیگر چیست، آقای علم الهدی؟!» نوشته است: «تنها می‌خواهیم بپرسیم منظور امام جمعه مشهد از این سخنان چیست؟ مگر در سال۹۴ و در هفتم اسفندماه قرار است چه اتفاقی بیفتد؟» و «آیا نامزد شدن آیت‌الله هاشمی‌ رئیس پیشین مجلس خبرگان که مانند آیت‌الله علم الهدی عضو همین مجلس است، فتنه‌گری است؟ اگر کاندیدا نمی‌شد و سکوت می‌کرد، خوب بود؟ یا اینکه توقع داشتند او و نواده و یادگار امام ابتدا از ایشان اجازه بگیرند و بعد کاندیدا شوند؟»

همزمان اما روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن انتشار عکسی از راهپیمایی نهم دی آن را «پیام ملت به فتنه‌گران آینده» توصیف کرده است.
این روزنامه با اشاره به اظهارات احمد خاتمی از روحانیان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در مراسم نهم دی مشهد، نوشته است: «احمد خاتمی با اشاره به انتخابات پیش رو از شورای نگهبان خواست با قاطعیت صلاحت فتنه‌گران و حامیان آنان را برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسامی رد کنند و اگر هم صلاحیت افراد حامی احیانا تأیید شود مردم با بصیرت به فتنه‌گران در انتخابات پیش رو رأی نخواهند داد.»

روزنامه کیهان هم ضمن انتشار اظهارات حسین شریعتمداری در مسجد صاحب الزمان ورامین، از قول وی نوشته است: انتخابات یکی از «دروازه‌های نفوذ» و «مورد توجه دشمن» است.

روزنامه شرق در تیتر یک خود برگزاری دومین آزمون اجتهاد برای کاندیداهای پنجمین دوره مجلس خبرگان را «کنکور مجتهد‌ها» نامیده و نوشته است: «دومین آزمون کتبی داوطلبان خبرگان قرار است ١۵ دی ماه برگزار شود.»

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود گفت‌و‌گو با نجات الله ابراهیمان را منتشر کرده و از قول سخنگوی شورای نگهبان نوشته است: «اگر کسی قبلا اجتهادش ثابت شده باشد، مثلا در دوره‌های قبلی احراز شده باشد یا رهبری به اجتهاد او تصریح کرده باشند یا احیانا فقهای شورای نگهبان به قطع و یقین علم به اجتهاد وی داشته باشند، از آزمون کتبی معاف هستند. اما قاعده کلی این خواهد بود که همه باید در آزمون کتبی شرکت کنند. اما اشاره به این موضوع که اعضای فعلی خبرگان رهبری نیازی به شرکت در آزمون ندارند یکی از این مصادیق است. ولی ممکن است به تشخیص فقهای شورای نگهبان فردی آنقدر اقتدار علمی داشته باشد که برای آنها اجتهادش مسلم باشد و دیگر نیازی به آزمون نداشته باشند.»

روزنامه اعتماد از سخنگوی شورای نگهبان پرسیده که «برخی بر این عقیده‌اند وی[حسن خمینی]باید در آزمون شرکت کند اما عده‌ای نیز با استناد به مصاحبه آیت‌الله مومن مبنی بر عدم نیاز به شرکت در آزمون کسانی که مدرس حوزه هستند، از عدم شرکت وی سخن می‌گویند»، اما نجات الله ابراهیمان از پاسخ به این پرسش امتناع کرده و گفته است: «اجازه دهید وارد مصادیق نشوم. چون باید اخبار مربوط به هیات رسیدگی را اعلام کنم و از آنجا که هنوز این بررسی به پایان نرسیده است، در این مورد چیزی نمی‌گویم.»

روزنامه اعتماد خبر داده است که محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پاسخ به «انتقاد‌ها نسبت به عملکرد شهرداری درباره آلودگی هوای تهران»، گفته است: «مسئول حل آلودگی هوا نیستیم اما آماده کمک‌ هستیم.»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در تیتر یک شماره پنجشنبه خود از «دستورات ویژه حسن روحانی برای مهار آلودگی هوا» خبر داده و نوشته است: «رئیس جمهوری روز چهارشنبه بخشی از جلسه هیأت دولت را به ارائه چند تصمیم فوری و کوتاه مدت، جدا از راهکارهای بلند مدت هر ساله برای کنترل و مهار آلودگی هوای کلانشهر‌ها اختصاص داد و همه دستگاه‌های ذی ربط را موظف کرد تا این تصمیمات را به شکل جدی بویژه در ماه‌های آذر و دی که بیشترین زمان آلودگی است، اجرا کنند.»

به نوشته این روزنامه «لایحه هوای پاک» هم در نوبت رسیدگی فوری مجلس قرار گرفته است و «علی لاریجانی، رئیس مجلس هم به ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، قول داده است که این لایحه پس از یکسال معطلی هر چه سریع‌تر در نوبت رسیدگی مجلسی‌ها قرار بگیرد. اگر این لایحه به تصویب بهارستان‌نشین‌ها برسد، معاینه فنی با ۳ سال کاهش به روال دو ساله خود بر می‌گردد.»

روزنامه رسالت تیتر و عکس یک خود را به غلامعلی حداد عادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «مجلس دولت ساخته به سود کشور نیست.»

واکنش‌ها به اظهارات احمد علم‎الهدی درباره «فتنه ۹۴»؛ آیا از ۸۰۰ کاندیدای خبرگان ۷۰۰ نفر فتنه گرند؟

روزنامه وقایع اتفاقیه با اشاره به اینکه احمد علم الهدی گفته است: «فتنه ۹۴ پیچیده‌تر از فتنه ۸۸ است؛ فتنه ۸۸ گذشت و در سال ۹۴ دیگر نباید از آن سخن گفت، بلکه باید از فتنه ۹۴ سخن گفت»، نوشته است که امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان حتی گفته است که «در فتنه ۹۴ می‌خواهند همه‌چیز را تصاحب کنند و تملک کشور و براندازی همه ارزش‌ها مدنظر دشمن قرار دارد.»

محمد تقی فاضل میبدی، استاد حوزه و دانشگاه و از روحانیان نزدیک به اصلاح‌طلبان در واکنش به اظهارات امام جمعه مشهد به روزنامه وقایع اتفاقیه گفته است: «از صحبت امام‌جمعه موقت مشهد فقط می‌توان یک محور کلی را برداشت کرد؛ پیامی که از سخن ایشان برداشت می‌شود این است که از میان ۸۰۰نفری که برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند و طبق آمار اعلام‌شده حدود ۷۰۰ روحانی در آن حضور داشتند، همه فتنه‌گر هستند.»

فاضل میبدی با طرح این سؤال که «در طول ۳۷ سال گذشته چه اتفاقی افتاده که اکنون به ۷۰۰ روحانی محصول حوزه‌های علمیه قم چنین رویکردی دارند؟»، گفته است: «اکثر علمایی که در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند تا حد اجتهاد درس خوانده‌اند. در واقع باید این سؤال را از امام جمعه مشهد پرسید، چه شده که با وجود همه سخنرانی‌ها، موعظه‌ها و هشدار‌ها، این‌ها به سمت فتنه حرکت کرده‌اند؟»

این روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان همچنین به روزنامه وقایع اتفاقیه گفته است: «ما در قانون اساسی داریم که همه‌چیز را مردم مشخص می‌کنند؛ بنابراین اگر به نظام انتخاباتی کشور اطمینان داریم، نباید نگران آشوب و از این دست اتفاقات باشیم»، ضمن اینکه «در اندیشه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، رأی مردم بالا‌ترین جایگاه را داشت و اساسا حوزه از زمانی که تفکر امام‌ در آن جاری شد، رویکرد فعالی در عرصه‌های سیاسی در‌پیش گرفت. اگر با تفکر برخی آقایان این کشور اداره می‌شد، ما اکنون شاهد پیروزی انقلاب اسلامی نبودیم.»

روزنامه وقایع اتفاقیه همچنین از قول محمدتقی فاضل میبدی نوشته است: «استفاده از واژه فتنه ۹۴ در زمانی‌که شاهد استقبال مردم از انتخابات هستیم، کار درستی نیست. امام‌جمعه مشهد به‌درستی می‌داند که استقبال مردم از انتخابات نباید موجب ترس و وحشت کسانی شود که نظام را پذیرفته‌اند، بلکه همه ما باید خوشحال شویم و استفاده از واژه‌هایی که مردم را ناامید می‌کند، به‌نظر من صحیح نیست. چه شده که باوجود این همه سخنرانی‌ها و هدایت‌ها، ما نگران ثبت‌نام ۷۰۰ طلبه یا ده هزار کاندیدای مجلس هستیم؟ قرار نیست همه آقایان مانند آقای علم‌الهدی فکر کنند؛ اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، انقلاب اسلامی در کشور پیروز نمی‌شد.»

محسن غرویان هم در واکنش به اظهارات امام جمعه مشهد به روزنامه وقایع اتفاقیه گفته است: «این انتخابات به‌هرحال انتخابات بسیار حساس و مهمی است؛ از یک سو باید دانست هم‌زمان‌شدن دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل این اهمیت است و از سوی دیگر ما شاهد استقبال و شور و نشاط مردم در این انتخابات هستیم. عده‌ای نگاه‌شان به این انتخابات پرشور مثبت است اما برخی به دلایل سیاسی و جناحی خود به این انتخابات و حضور پرشور مردم به‌گونه‌ای دیگر می‌نگرند؛ آن‌ها برداشت یک توطئه از حضور مردم دارند.»

این روزنامه از قول محسن غرویان نوشته است: «باید از این افراد [احمدعلم الهدی] توضیح خواست که چرا از عناوینی مانند فتنه برای استقبال مردم از انتخابات استفاده می‌کنند؟ ظاهرا برداشت برخی آقایان این است که توطئه مرموزی در راه است که البته باید از این آقایان پرسید چرا؟ قطعا باید مصادیق فتنه ۹۴ مشخص شود؛ اگر این الفاظ برای مردم توضیح داده نشود، مردم دچار حیرت و سرگردانی خواهند شد.»

روزنامه آرمان هم در یادداشتی با تیتر «فتنه ۹۴ دیگر چیست، آقای علم الهدی؟!» نوشته است: «تنها می‌خواهیم بپرسیم منظور امام جمعه مشهد از این سخنان چیست؟ مگر در سال۹۴ و در هفتم اسفندماه قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ مگر جز این است که انتخابات مجلس خبرگان رهبری (‌دوره پنجم) همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی (‌دوره دهم) برگزار می‌شود؟ عده‌ای کاندیدا شده‌اند و هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت صلاحیت‌ها را بررسی و منتشر می‌کنند و مردم به شماری از نامزدهای مورد تایید رای می‌دهند. کجای این‌ها فتنه‌گری است؟»

این روزنامه با اشاره به اینکه «می‌توان حدس زد که برخی کاندیدا شدن غیرجناح خودشان را فتنه‌گری می‌دانند» از احمد علم الهدی پرسیده است که «آیا نامزد شدن آیت‌الله هاشمی‌ رئیس پیشین مجلس خبرگان که مانند آیت‌الله علم الهدی عضو همین مجلس است، فتنه‌گری است؟ اگر کاندیدا نمی‌شد و سکوت می‌کرد، خوب بود؟ یا اینکه توقع داشتند او و نواده و یادگار امام ابتدا از ایشان اجازه بگیرند و بعد کاندیدا شوند؟»

یادداشت روزنامه آرمان با اشاره به اینکه «مجلس خبرگان در حال‌ حاضر ۸۶ کرسی دارد و قرار است با افزایش دو کرسی از استان البرز به ۸۸ کرسی برسد»، پرسیده است که «آیا آقای علم الهدی انتظار داشت تنها ۸۸ نفر کاندیدا شوند و مردم هم به همین ۸۸ نفر رای دهند؟ اینکه عده‌ای از هم‌لباسان ایشان کاندیدا شده‌اند فتنه‌گری است؟ چگونه یک روحانی با نشان سیادت به خود اجازه می‌دهد به دیگران اهانت کند؟ آیا اتهام فتنه‌گری اهانت نیست؟»

این روزنامه با اشاره به اینکه شاید امام جمعه مشهد بگوید منظورش مجلس «خبرگان نیست»، نوشته که در این صورت لابد منظور احمد علم الهدی انتخابات مجلس شورای اسلامی است»، و یادآوری کرده است که سال ۹۰ آقای باهنر از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی رسما از اصلاح‌طلبان «خواهش» کرده بود که در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشارکت فعال داشته باشند، اما به دلایلی «این امکان برای آنها فراهم نشد» و حالا که «به قصد مشارکت فعال وارد صحنه شده‌اند با انگ فتنه‌گری باید رو‌به‌رو شوند؟» ضمن اینکه «کار‌شناسان بسیاری احساس تعهد کرده و برای حل معضلات کشور به میدان آمده‌اند. از این افراد باید تشکر کرد یا انگ فتنه زد؟»

روزنامه آرمان همچنین نوشته است: «اگر آقای علم الهدی اطلاعات پشت پرده‌ای در اختیار دارد به دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی ارائه کند. اقبال مردم به یادگار امام یا یار امام هیچ نشانی از فتنه و فتنه‌گری ندارد و اتفاقا باید نگران بود که در صورت پاره‌ای بدسلیقگی‌ها نرخ مشارکت کاهش یابد. انتخابات۹۴ قطعا می‌تواند به تقویت نظام بینجامد. اگر رهبری در پیام خود به جوانان غربی پاره‌ای حکومت‌های منطقه را عقب‌مانده توصیف می‌کنند برای این است که انتخابات ندارند. پس انتخابات شاخصه نظام جمهوری اسلامی است و مردم را باید امیدوار کرد. اگر برخی با اصل رقابت و مراجعه به مردم - همه مردم- مشکل دارند به صراحت بگویند.»

«کنکور مجتهد‌ها»؛ دومین آزمون اجتهاد کاندیداهای خبرگان در ۱۵ دی ماه

روزنامه شرق در تیتر یک خود برگزاری دومین آزمون اجتهاد برای کاندیداهای پنجمین دوره مجلس خبرگان را «کنکور مجتهد‌ها» نامیده و نوشته است: «دومین آزمون کتبی داوطلبان خبرگان قرار است ١۵ دی ماه برگزار شود.»

مرجان توحیدی گزارش نویس روزنامه شرق با اشاره به اینکه خبر برگزاری دومین آزمون اجتهاد برای کاندیداهای خبرگان را «نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده و گفته این آزمون شامل اعضای فعلی خبرگان نمی‌شود»، از قول سخنگوی شورای نگهبان نوشته است: «اگر بنا باشد کسی در آزمون شرکت نکند، شورای نگهبان به فرد مزبور اطلاع می‌دهد، اما علی‌القاعده همه کسانی که در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند، باید در آزمون هم شرکت کنند.»

این روزنامه با تاکید براینکه «آزمون ١۵ دی ماه، دومین آزمونی است که داوطلبان خبرگان باید در آن شرکت کنند»، یادآوری کرده است که «آزمون اول در تاریخ ١۵ شهریور ماه سالجاری برگزار شده بود. همچنین بعد از آزمون ١۵ دی، به گفته مجات الله ابراهیمیان، داوطلبانی که قبول شده‌اند، باید در یک آزمون شفاهی یا یک مصاحبه شفاهی شرکت کنند.»

روزنامه شرق همچنین از قول سخنگوی شورای نگهبان نوشته است: «آنهایی که در آزمون ١۵ شهریور شرکت نکرده‌اند و تحصیلات حوزوی دارند، باید در این آزمون شرکت کنند»، ضمن اینکه «کسانی که دروس حوزوی نخوانده‌اند، شرایط و صلاحیت علمی را نداشته و نمی‌توانند در این آزمون حاضر شوند.»

به نوشته این روزنامه در خبرگان دوره پنجم ۸۰۱ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و این تعداد نسبت به دوره قبل افزایش ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد «افزایشی که به ذائقه برخی از فق‌ها مثل احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و محمد یزدی از فقهای این شورا و رئیس فعلی خبرگان خوش نیامد» و حتی احمد جنتی گفته است: برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری «اگر یک عبارت عربی به دستشان بدهید، نمی‌توانند آن را درست بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟»

این روزنامه ضمن یادآوری اینکه محمد یزدی هم با ابراز نگرانی از افزایش ثبت‌نام‌ها گفته بود: «٨٠٠ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند که به نظر می‌رسد اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست، بنابراین باید مراقب بود»، نوشته است: بااین‌حال اکثر عوامل وزارت کشور از وزیر کشور تا سخنگو و معاون سیاسی او تعداد زیاد ثبت‌نامی را مثبت ارزیابی کرده و می‌گویند که «اصل و نص شرکت در انتخابات کار خوبی است، اگر کسی احساس می‌کند اشخاص شرکت‌کننده در انتخابات پشت‌پرده‌ای دارند، باید آن را به دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت اطلاعات ارجاع دهد.»

روزنامه شرق با اشاره به اینکه محمد مؤمن از فقهای شورای نگهبان نیز تاکید دارد که «یکی از شرایط کاندیداهای خبرگان برای حضور در صحنه رقابت انتخاباتی، تأیید اجتهاد آن‌ها توسط فقهای شورای نگهبان است. یکی از آن‌ها برگزاری آزمون اجتهاد است»، و البته درباره کسانی هم که از حضور در این آزمون مستثنا هستند، گفته است «گاهی کسی که ثبت‌نام می‌کند، از قدیم رفیق ما و از ما هم فاضل‌تر بوده است و ما نیز او را می‌شناسیم، بنابراین این فرد نیازی به امتحان‌دادن ندارد. کسی هم که ما با او آشنایی نداریم اما در حوزه تدریس می‌کند، نوارهای جلسات درس او نیز موجود است، در مسائل سیاسی هم اظهارنظر کرده و مواضعش روشن است؛ این فرد هم نیازی به امتحان اجتهاد ندارد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «آیت‌الله مؤمن که در این دوره هم خود و هم فرزندش ثبت‌نام کرده‌اند، از جمله فقهای شورای نگهبان است که از دوره سوم به این سو، برگزاری جلسات آزمون را برعهده داشته»، نوشته است: «این آزمون دو مرحله دارد، کتبی و شفاهی که در دوره سوم در مدرسه فیضیه برگزار شده بود و این دوره هم در ساختمان مجلس خبرگان در قم برگزار شد.»

شرق با اشاره به اینکه «تا فرصت باقی‌مانده به ١۵ دی، هنوز کاندیداهایی هستند که ثبت‌نام کرده اما در آزمون اجتهاد شرکت نکرده‌اند»، نوشته است: «بعضی از آن‌ها قصد دارند در آزمون مرحله دوم ثبت‌نام کنند و بعضی هم خود را بی‌نیاز از شرکت در آزمون می‌دانند.»

نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه تاکید کرد که کاندیداهایی که قصد شرکت در آزمون را ندارند «باید نظر شورای نگهبان مبنی بر مستثناشدن را دریافت کرده باشند»، اما روزنامه شرق نوشته است: «تعدادی از نامزدهایی که در آزمون مرحله اول شرکت نکرده و بنایی هم برای شرکت در آزمون مرحله دوم ندارند، مثل محسن غرویان و رسول منتجب‌نیا»، که البته هر دو به این روزنامه گفته‌اند «هنوز از شورای نگهبان به آن‌ها اعلام نشده که نیازی به دادن امتحان ندارند.»

نماینده خامنه‌ای در کیهان: «انتخابات یکی از دروازه‌های نفوذ است»

روزنامه کیهان ضمن انتشار اظهارات حسین شریعتمداری در مسجد صاحب الزمان ورامین، از قول وی نوشته است: انتخابات یکی از «دروازه‌های نفوذ» و «مورد توجه دشمن» است.

به نوشته این روزنامه، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان طی سخنانی در ورامین از «شورای نگهبان و نظارت استصوابی» به عنوان «خاکریزهای نظام» یاد کرده و گفته است: «از جمله وظایف شورای نگهبان پیشگیری از نفوذ دشمن به مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام است و این وظیفه از طریق نظارت استصوابی انجام می‌پذیرد» و «کسانی که نظارت استصوابی را به بهانه اصل برائت نفی می‌کنند اگر بلندگوی دشمن نباشند که برخی از آن‌ها هستند، از کمترین بینش سیاسی برخوردار نیستند و از این طریق زبان دشمن را به کام گرفته‌اند.»

مدیر مسئول کیهان «انتخابات پیش رو را حساس و سرنوشت‌ساز» دانسته و گفته است؛ «انتخابات پلی است که نامزد‌ها با عبور از آن به مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام وارد می‌شوند بنابراین همیشه می‌تواند به عنوان یکی از دروازه‌های نفوذ، مورد توجه دشمن باشد که همیشه بوده و هست و افزود؛ وفاداران به اسلام و انقلاب و کسانی که به منافع ملی فکر می‌کنند نمی‌توانند به افراد بدسابقه نظیر حامیان فتنه و یا ساکتان فتنه و یا نامزدهای مورد حمایت مفسدان اقتصادی و مرفهین بی‌درد رأی بدهند و یا فقط به سوابق نامزد‌ها بدون در نظر گرفتن هویت و مواضع کنونی آن‌ها توجه کنند.

حسین شریعتمداری با رد به کارگیری اصل برائت در انتخابات، گفته است: «اصل برائت مربوط به افراد مورد اتهام است» و «مطابق این اصل هیچ‌کس را نمی‌توان بدون ارائه دلیل و محکومیت در دادگاه به ارتکاب جرم متهم کرد و اصل بر برائت افراد است ولی هنگامی که پای ورود افراد به مراکز حساس و یا سپردن مسئولیت به آن‌ها در میان است، احراز صلاحیت ضروری‌ترین اقدامی است که باید صورت بپذیرد.»

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان همچنین گفته است: «باید از کسانی که ضرورت نظارت استصوابی را نفی می‌کنند پرسید؛ آیا اگر کسی برای خواستگاری دخترخانم شما مراجعه کند بدون تحقیق به او جواب مثبت می‌دهید و می‌فرمائید: اصل بر برائت است؟!»

پاسخ شهردار تهران به انتقادات: مسئول حل آلودگی هوا نیستیم اما آماده کمک‌ هستیم

روزنامه اعتماد خبر داده است که محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پاسخ به «انتقاد‌ها نسبت به عملکرد شهرداری درباره آلودگی هوای تهران»، گفته است: «مسئول حل آلودگی هوا نیستیم اما آماده کمک‌ هستیم.»

به گزارش این روزنامه، محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه طی یک نشست رسانه‌ای گفته است: «مسئول حل آلودگی هوا دولت است، یا دولت به شهرداری بگوید که ما برای حل مشکل آلودگی هوا چه می‌توانیم بکنیم یا اینکه حل این مشکل را به دیگران بسپارد. من قبلا هم گفته بودم که ما با استناد به مطالعات و طرح‌هایی که تهیه کرده‌ایم، آماده‌ایم تا اگر کسی زیر بار حل مشکل آلودگی هوا نرفت، مسئولیت آن را قبول کنیم و طی یک بازه شش ساله مشکل آلودگی تهران را حل کنیم. به بیانی هر سال حدود ١۵ درصد از آلودگی هوای تهران کم کنیم تا مانند مکزیکوسیتی، به شرایط سالم و پاک برسیم.»

حمیدرضا خالدی گزارش‌نویس روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه، محمدباقر قالیباف که «پس از مدت‌ها درجمع خبرنگاران حاضر شد تا به سوالات و انتقادهای وارد شده به مدیریت شهری در مورد آلودگی هوا پاسخ گوید، دل پری از بی‌توجهی دولت و سایر نهاد‌ها» در مورد آلودگی هوا داشت، نوشته است: شهردار تهران «صحبت‌های خود را با این مقدمه شروع کرد که هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد» و در ادامه با انتقاد از شیوه عملکرد مسئولان در برخورد با آلودگی هوا گفته است: «روشی که در حال حاضر مسوولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می‌کنند درست نیست، چرا که ما ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و بعد می‌خواهیم برای حل آن اقدام ‌کنیم، این شیوه، روش غلطی است چراکه اگر منابع تولید آلایندگی را جمع‌آوری و متوقف نکنیم، محکوم به شکست هستیم.»

به گزارش روزنامه اعتماد، شهردار تهران با ذکر اینکه «حدود ٧٣ الی ٧۵ درصد آلاینده‌های خطرناک پایتخت از منابع متحرک است»، اشاره‌ای داشت به آمار ۷ هزار تاکسی پیکان در حال تردد در شهر و گفته است: «هر کدام از این تاکسی‌ها دو برابر وزنشان آلایندگی تولید می‌کنند اما ما نمی‌توانیم آنها را جمع‌آوری کنیم، چرا که اولا هنوز طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده به طورکامل اجرایی نشده و ثانیا گیریم که من از فردا بخواهم جلوی تردد این تاکسی‌ها را در شهر بگیرم، نه تضمینی برای پرداخت حق بیمه آنهاست و نه شغلی برای آن‌ها وجود دارد. جالب است که اگر مابه التفاوت سهمیه بنزین آزاد و دولتی آن‌ها را به خودشان بدهیم، آن‌ها می‌توانند از محل همین درآمد به راحتی زندگی کنند.»

روزنامه اعتماد با تاکید براینکه «قالیباف باز هم توپ را به زمین دولت انداخت و با ذکر اینکه دولت زیریک درصد از سهم ۵٠ درصدی خود در مترو را پرداخت کرده»، از قول شهردار تهران نوشته است: «از ابتدای امسال تاکنون شهرداری ١۵٠٠ میلیارد تومان برای مترو صرف کرده اما دولت تنها ۵٠ میلیارد تومان از آن را بیشتر نپرداخته، تازه نمی‌دانم که آن هم وصول شده است یا خیر.»

به نوشته این روزنامه، شهردار تهران با بیان اینکه «من مصمم هستم تا سال پایان دوره مدیریتم در شهرداری خط ۶ و ٧ متروی تهران به طول ۶٠ کیلومتر را تکمیل کنم»، گفته است: «خیلی‌ها به من گفتند این خودکشی مدیریتی است اما من مصمم هستم تا این کار را به اتمام برسانم، چرا که اگراین اتفاق نیفتد؛ شهردار بعدی فقط حداقل ١٠ سال زمان لازم دارد تا به اصول کار، اشراف پیدا کند. بنابراین به مردم قول می‌دهم که خطوط مترو را کامل کنم. در این راه شاید نتوانم واگن‌های مترو را بخرم ولی ساخت خطوط و ایستگاه‌ها را به اتمام خواهم رساند.»

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه «روزی که شروع به ساخت مترو کردیم، ساخت هر کیلومتر مترو ٨٠ میلیارد تومان بود، که امروز و در سال ٩۴، این رقم به بیش از٢۴٠ میلیارد تومان رسیده»، گفته است: «تکمیل مترو تهران با قیمت امروز، چیزی حدود ١۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که رقم کمی نیست.»

XS
SM
MD
LG