لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

گسترش لکه‌های نفتی در پی غرق شدن نفتکش سانچی


یک لکه نفتی به جامانده از سانچی
یک لکه نفتی به جامانده از سانچی

در پی غرق شدن نفتکش ایرانی سانچی در دریای شرقی چین چندین لکه نفتی بزرگ در این منطقه مشاهده شده و به نگرانی‌ها درباره یک فاجعه زیست‌محیطی دامن زده است.

وزارت راه و ترابری چین روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه اعلام کرد، چندین لکه نفتی در محل غرق شدن نفتکش سانچی مشاهده شده است.

شبکه تلویزیون جهانی چین گزارش کرده که چین روبات‌های زیردریایی را به محل غرق شدن نفتکش سانچی اعزام خواهد کرد.

بنا برگزارش این شبکه یکی از لکه‌های نفتی در جنوب غربی محل حادثه، نزدیک به ۱۵ کیلومتر درازا دارد. همچنین لکه نفتی دیگری به طول ۵ کیلومتر در شمال محل حادثه رؤیت شده است.

اداره دولتی امور اقیانوسی چین روز چهارشنبه اعلام کرد لکه‌های نفتی مشاهده شده، «بسیار بزرگتر» از لکه‌های روز دوشنبه هستند.

خبرگزاری شینهوآ هم گزارش کرده است که روز سه‌شنبه یک کشتی شناسایی، محل غرق شدن نفتکش سانچی را در عمق ۱۱۵ متری دریا مشخص کرده است.

این خبرگزاری می‌افزاید عملیات پاکسازی لکه‌های نفتی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

اداره دولتی امور اقیانوسی چین در ۳۱ محل از آب‌های منطقه نمونه‌برداری کرده است.

نفتکش سانچی که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی به مقصد کره جنوبی بود، ۱۶ دی‌ماه با کشتی فله‌بر سی‌اف کریستال برخورد کرد. این نفتکش ۲۴ دی‌ماه پس از چندین روز حریق و انفجارهای متعدد در دریای شرقی چین غرق شد. همه ۳۲ خدمه سانچی شامل ۳۰ ایرانی و ۲ تبعه بنگلادش در این حادثه کشته شدند. تنها جسد سه نفر از خدمه این کشتی پیدا شده است.

غرق شدن سانچی وخیم‌ترین حادثه نفتکش‌ها در دهه‌های اخیر بوده است.

به گفته پاول جانسون، از واحد علوم گروه صلح سبز در دانشگاه اکستر بریتانیا، چینی‌ها ابتدا باید چگالی و بزرگی آلودگی را ارزیابی کنند و پس از آن به عملیات پاکسازی بپردازند.

این عضو صلح سبز افزود از آنجا که بیشتر میعانات گازی آتش گرفته یا تبخیر شده، این فاجعه زیست‌محیطی برخلاف دیگر حوادث نفتکش‌ها، لایه نفتی سیاه و قطور از خود به‌جا نخواهد گذاشت.

پاول جانسون با این حال گفت مشکل این نوع آلودگی این است که به خاطر چگالی بسیار پایین میعانات گازی، بی‌رنگی و قابلیت انحلال آن در آب، به‌سادگی نمی‌توان آن را از آب تفکیک کرد.

به گفته وی هم‌اکنون نگرانی عمده این است که بخشی از میعانات گازی که آتش نگرفته‌ است به‌سرعت در آب پراکنده می‌شود و عملیات پاکسازی را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

با استفاده از شینهوآ، رویترز، آسوشیتدپرس و خبرگزاری آلمان. ح.ر.
XS
SM
MD
LG