لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

شیمون پرز: ایران را باید مانند رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی بایکوت کرد


 شیمون پرز
شیمون پرز
شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل روز جمعه چهارم بهمن در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت «جامعه جهانی باید ایران را مانند آفریقای جنوبی بایکوت کرده و تنها به تحریم اقتصادی ایران اکتفا نکند».

شیمون پرز با گفتن اینکه تحریم ایران باید حتی شامل مسابقات فوتبال و حضور ایران در المپیک شود، گفت مقامات ایران «نباید به هیچ همایش و نشست جهانی راهی داشته باشند تا انزوایشان شدیدتر شود و درک کنند که بلوف‌هایشان خریداری ندارد».

رئیس جمهوری اسرائیل این سخنان را در نشست پرسش و پاسخ با کلاوس شواب بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد داووس بیان کرد.

شیمون پرز این را نیز گفت که «من تحت تاثیر سخنان روحانی قرار نگرفته‌ام؛ حرف‌های او وعده و وعید است؛ او از نکات اساسی غفلت کرده بود».

رئیس جمهوری اسرائیل در پاسخ به پرسش آقای شواب که آیا می‌تواند همکاری‌هایی بین اسرائیل و ایران در میان باشد، به سکوتِ همراه با لبخند اکتفا کرد.

اما آقای شواب گفت لبخند را نمی‌توان پاسخ محسوب کرد.

حسن روحانی یک روز قبل در جلسه پرسش و پاسخ با کلاوس شواب گفته بود ایران با «همه» کشورهای منطقه می‌تواند همکاری کند و «استثنایی وجود ندارد».

اما ظاهرا ایران همواره اسرائیل را که برسمیت نمی‌شناسد، از هر نوع همکاری «مستثنی» می‌داند.

شیمون پرز جمعه به کلاوس شواب گفت بخشی از حرف‌های روحانی که شما به آن اشاره می‌کنید، بخش خوب است اما بخش مهم‌تر اظهارات او نیست.

در همین حال، پرز در نشست پرسش و پاسخ با آقای شواب افزود، قرار نیست ایران و اسرائیل «تا ابد با یکدیگر دشمنی کنند» و گفت «ما ایران را به چشم دشمن نگاه نمی‌کنیم و این وضع ستیز امروزی را نیز نمی‌خواهیم».

حسن روحانی که پنجشنبه با سخنرانی خود اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصاد را افتتاح کرد، با تاکید بر اینکه می‌خواهد «تصویر تازه‌ای از ایران را برای جامعه جهانی ترسیم کند»، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های کلان جهانی را به بازگشت به ایران فرا خواند و نیز تاکید کرد که «تولید جنگ افزار هسته‌ای در راهبرد ایران نبوده و نیست».

فراخوانی پرز به «بایکوت کامل» ایران و حتی «تحریم حضور در مسابقات المپیک و نشست‌های جهانی» با هدف «منزوی کردن دولت ایران و واگذار کردن کامل برنامه‌های اتمی این کشور» در حالی است که اسرائیل در زمان حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی در شمار تحریم‌کنندگان دولت پرتوریا نبود.

در انتقادهای جامعه جهانی نیز برخی همکاری‌های نزدیک اسرائیل و آفریقای جنوبی در عرصه اتمی مطرح می‌شد.

در بسیاری از گزارش های بین‌المللی تاکید می‌شد که معادن آفریقای جنوبی در تهیه اورانیوم برای برنامه هسته‌ای اسرائیل نقشی مهم ایفا کردند.

فراخوانی شیمون پرز به «بایکوت ایران شبیه آفریقای جنوبی» همچنین در حالی است که بسیاری از سران کشورهای جهانی در همآیش داووس از حضور روحانی استقبال گسترده‌ای کردند.

از دوشنبه سی ام دی نیز که توافق موقت هسته ‌ای ایران و شش قدرت اجرایی شده است، روند کاهش تحریم‌ها علیه ایران آغاز شده است؛ امری که ناخشنودی اسرائیل را در پی آورده است.

اما رادیو اسرائیل جمعه گزارش داد، دهها نفر از رهبران جهانی و نیز سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در صف طولانی انتظار برای ملاقات با روحانی و هیات ایرانی در اجلاس داووس ثبت نام کرده‌ بودند.

به گزارش رادیو اسرائیل، مقامات این کشور بخش بزرگی از تحرکات خود در اجلاس داووس را به «خنثی» کردن اثرات ملاقات‌های روحانی و هیات همراه او با مقامات بین‌المللی اختصاص داده‌اند.

با وجود انتقادهای شدید رهبران اسرائیل، آقای روحانی روز جمعه نیز پیش از بازگشت به تهران، در ادامه دیدارهای خود با سران اتحادیه اروپا و نیز پنجشنبه در مصاحبه با فرید زکریا در شبکه سی ان ان تاکید کرد که دولت او به سوی تعامل با جامعه جهانی پیش می‌رود.
XS
SM
MD
LG