لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

صدها هزار نفر در بارسلون در حمایت از وحدت اسپانیا تظاهرات کردند


تظاهرات طرفداران وحدت اسپانیا در بارسلون
تظاهرات طرفداران وحدت اسپانیا در بارسلون

صدها هزار نفر از مردم اسپانیا روز یکشنبه در حمایت از وحدت این کشور در خیابان‌های بارسلون مرکز منطقه کاتالونیا تظاهرات کردند.

به گزارش رویترز این بزرگترین قدرت‌نمایی «جمعیت خاموش» طرفدار وحدت اسپانیا در منطقه کاتالونیاست.

احزاب مخالف جدایی کاتالونیا در نظرسنجی روز یکشنبه هفتم آبان در این مناطق اندکی از جدایی‌طلبان جلو افتاده‌اند.

نظرسنجی‌ها و انتخابات اخیر حاکی از آن است که حدود نیمی از مردم در منطقه خودمختار کاتالونیا مخالف جدا شدن از اسپانیا هستند با این حال این جدایی‌طلبان بودند که با برگزاری همه‌پرسی ابتکار عمل را در دست گرفتند.

دولت اسپانیا، پس از برکناری کارلوس پوج‌دمون رئیس منطقه کاتالونیا و انحلال پارلمان و دولت خودمختار این منطقه، اعلام کرد در روز ۲۱ دسامبر انتخابات برگزار می‌کند.

دولت محلی کاتالونیا اعلام کرده بود به خاطر رای آری رأی‌دهندگان به استقلال کاتالونیا در روز یکم اکتبر، مکلف به اعلام استقلال است. اما دولت مرکزی اسپانیا می‌گوید همه‌پرسی استقلال مغایر قانون اساسی است. از سوی دیگر اکثر هواداران وحدت اسپانیا در کاتالونیا این همه‌پرسی را تحریم کرده بودند.

روز یکشنبه در خیابان‌های بارسلون هزاران نفر پرچم اسپانیا در دست داشتند که بر آنها «زنده‌ باد اسپانیا» نقش بسته بود.

دولت مرکزی اسپانیا روز شنبه اعلام کرد سیاستمداران جدایی‌طلب و از جمله پیجمونت روز ۲۱ دسامبر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

جوزپ بورل رئیس سابق پارلمان اروپا در سخنرانی خود در میان هواداران اتحاد اسپانیا، از آنها خواست در انتخابات پارلمانی ۲۱ دسامبر به‌طور گسترده حضور یابند تا تجزیه‌طلبان دست بالا را در پارلمان محلی کاتالونیا نداشته باشند.

در همین حال کارلوس پوج‌دمون از شهر جدایی‌طلب جیرونا از جدایی‌طلبان خواست به‌طور مسالمت‌آمیز با اقدامات مادرید مقابله کنند.

اما در عرصه بین‌الملل کشورهای اروپایی، آمریکا و مکزیک هم با جدایی کاتالونیا مخالفت کرده‌اند.

در حالی که دولت مرکزی با برکناری و انحلال مقام‌ها و و پارلمان کاتالونیا، اعلام کرده اداره این منطقه را به‌طور مستقیم در دست می‌گیرد «شواری ملی کاتالان»، یک گروه عمده تجزیه‌طلب، از کارکنان اداره‌های دولتی، پلیس و دیگر مراکز خدمات شهری خواسته با «مقاومت مسالمت‌آمیز» دستورهای مادرید را اجرا نکنند. اتحادیه کارگری «سی‌اس‌سی» نیز خواستار اعتصاب عمومی شده است.

در بحبوحه بی‌ثباتی سیاسی در کاتالونیا، اقتصاد این منطقه که برابر با یک‌پنجم اقتصاد کل اسپانیا است، لطمه دیده است. گردشگری و بازارهای کاتالونیا نیز از این لطمات بی‌نصیب نمانده‌اند. بارسلون یکی از مراکز مهم جذب توریست در اسپانیا است.

XS
SM
MD
LG