لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۴

دادستان کل آمریکا اتهام تبانی با روسیه را «دروغی نفرت‌انگیز» خواند


 جف سشنز، دادستان کل آمریکا
 جف سشنز، دادستان کل آمریکا

جف سشنز، دادستان کل آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد در کمیته اطلاعاتی سنا هرگونه اتهام «تبانی با روسیه» را «دروغی‌ نفرت‌انگیز» دانست.

احضار جف سشنز به کمیته اطلاعاتی سنا، بخشی از چند تحقیق و تفحص مجزا درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تماس احتمالی اطرافیان دونالد ترامپ با طرف‌های روس است.

از آنجایی که سشنز به عنوان دادستان کل آمریکا در تحقیقات مربوط به پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» مشارکت داشت، شماری از قانونگذاران آمریکایی به خاطر «تضاد منافع» خواستار توقف مشارکت سشنز در این پرونده شده بودند که در نهایت وی از این پرونده کناره گرفت.

جف سشنز روز سه‌‌شنبه گفت کناره‌گیری از پرونده روسیه به خاطر اجرای قانون بوده و نه چیز دیگر. اما جیمز کومی، رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی هفته گذشته در سنا گفت اف‌بی‌آی اطلاعاتی در اختیار داشت که دخالت جف سشنز در پرونده روسیه را «مسئله‌دار» می‌کرد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ در بیانیه‌ای درباره برکناری رئیس اف‌بی‌آی گفته بود که با توصیه جف سشنز، دادستان کل آمریکا، جیمز کومی را برکنار کرده است.

آقای کومی پنجشنبه هفته گذشته شهادت داد برداشتش این است که رئیس‌جمهوری آمریکا او را به خاطر پرونده روسیه از کار برکنار کرده است. رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی گفته بود که دونالد ترامپ از او «وفاداری» خواسته است.

جف سشنز، دادستان کل آمریکا روز سه‌شنبه گفت که توصیه به برکناری رئیس اف‌بی‌ای هیچ ربطی به پرونده روسیه نداشته است و او طبق خواسته خود هیچ اطلاعاتی جزیی درباره روند تحقیقات در پرونده روسیه ندارد.

در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی از احتمال برکناری رابرت مولر مسئول جدید پرونده روسیه هم سخن گفته‌اند. مولر پس از برکنای رئیس اف‌بی‌آی مسئول پرونده روسیه شده است. جف سشنز در جلسه روز سه‌شنبه گفت که به رابرت مولر اعتماد کامل دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ به خاطر کناره‌گیری سشنز از پرونده روسیه، از وی ناخشنود است.

جف سشنز گفت در آوریل ۲۰۱۶ در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ در هتل «می‌فلاور» واشینگتن، به یاد نمی‌آورد که تماس و گفت‌وگویی با سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه داشته باشد.

دادستان کل آمریکا تصریح کرد هر مطلبی درمورد «آگاهی او درباره هرگونه تبانی با دولت روسیه برای ضربه به این کشور که من ۳۵ سال به آن خدمت کرده‌ام، یا خللی به تمامیت فرآیند دمکراتیک ما، دروغی زشت و نفرت‌انگیز است».

سشنز پیشتر اذعان کرده بود که در سال ۲۰۱۶ دو بار با سفیر روسیه دیدار کرده بود و پس از آن از پرونده روسیه کناره گرفت.

دادستان کل آمریکا در پاسخ به سناتورها گفت که آنچنان که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند «به‌نظر می‌رسد» روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت کرده است. وی با این حال گفت خود او شخصا در جریان هیچ‌گونه گزارشی از دخالت روسیه در انتخابات نگرفته است.

XS
SM
MD
LG