لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

ترامپ: در مورد گفت‌وگوهایم با کومی حاضرم با ادای سوگند شهادت دهم


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه در واکنش به ادای شهادت مدیر پیشین اف‌بی‌آی در کنگره، جیمز کومی را «خبرچین» خواند، اظهارات او را رد کرد، و تأکید کرد که حاضر است با ادای سوگند در مورد گفت‌وگوهایش با آقای کومی شهادت دهد.

پس از آنکه مدیر پیشین اف‌بی‌آی در شهادت خود به کنگره رئیس‌جمهور آمریکا را به دروغ‌گویی و ممانعت از ادامه تحقیقات در مورد مشاور سابق امنیت ملی او متهم کرد، دونالد ترامپ جیمز کومی را یک «خبرچین» توصیف کرد، و تأکید کرد که خود را محق می‌داند.

دونالد ترامپ روز جمعه ابتدا در پیامی در توئیتر سکوت خود را شکست و بر نکاتی تأکید کرد که قبلاً وکیل خصوصی او گفته بود؛ اینکه او شخصاً موضوع تحقیقات نیست و جیمز کومی مضمون مکالمات خود با رئیس‌جمهور را از طریق یک وکیل در اختیار به برخی رسانه‌ها قرار داده است.

در این زمینه آقای ترامپ در پیام توئیتر خود نوشت، «با وجود بسیاری اظهارات غلط و دروغ خود را کاملاً محق می‌دانم. و عجب، کومی خبرچین است»، گرچه نگفت که جیمز کومی پس از سوگند، دروغ گفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا دیرتر در کنفرانس خبری با رئیس‌جمهور رومانی نیز تأکید کرد که جیمز کومی را «خبرچین» می‌داند، و شهادت او در کنگره نشان می‌دهد که «نه تبانی و نه ممانعت [از اجرای قانون] صورت گرفته است».

او همچنین گفت که هیچگاه از جیمز کومی نخواسته به او ابراز وفاداری کند و این موضوع را با مستشار ویژه رابرت مالر نیز در میان خواهد گذاشت.

آقای ترامپ همچنین تأکید کرد که هیچگاه از مدیر پیشین اف‌بی‌آی نخواسته است که تحقیقات در مورد مشاور پیشین امنیت ملی‌اش، مایکل فلین، را متوقف کند.

او اضافه کرد که مایل است در مورد گفت‌وگوهایش با جیمز کومی، با ادای سوگند شهادت دهد.

در عین حال در بخشی از این کنفرانس خبری، وقتی از دونالد ترامپ در مورد احتمال وجود نوار ضبط شده‌ای از مکالماتش با جیمز کومی سؤال شد، او بدون اشاره به جزئیات گفت که در صورت پاسخ به چنین سؤالی «شما ناامید خواهید شد».

جیمز کومی در جلسه ارائه شهادت به کمیته امور امنیتی مجلس سنا، دونالد ترامپ را متهم کرده بود که سعی کرده مانع تحقیقات در مورد مناسبات مایکل فلین با روسیه شود و افزوده بود کاخ سفید تلاش کرده او را بی‌اعتبار کند.

آقای کومی همچنین استقبال کرد، اگر کاخ سفید نوار ضبط شده‌ای از گفت‌وگوهای او با رئیس‌جمهور دارد، آنها را منتشر کند.

تحقیق در مورد مایکل فلین بخشی از تحقیقات گسترده‌تر اف بی آی در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و احتمال همکاری اردوی دونالد ترامپ با مقام‌های روسیه بود.

در عین حال آقای کومی در شهادت خود هیچ نکته‌ای را در مورد دخالت روسیه و یا همکاری مشاوران دونالد ترامپ با آن کشور برملا نکرد.

دولت روسیه همواره مداخله در این زمینه را رد کرده است. کاخ سفید نیز همکاری دستیاران و نزدیکان دونالد ترامپ با روسیه را تکذیب کردها ست.

جیمز کومی به کمیته مجلس سنا گفت چون نگران بود که رئیس‌جمهور ممکن است در مورد مضمون مکالمات آنها دروغ بگوید با دقت از این مکالمات یادداشت برمی‌داشت.

آقای کومی شهادت داد که رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۶ ژانویه به او گفت که از او انتظار وفاداری دارد و ماه بعد از او خواست تحقیقات در مورد مایکل فلین را متوقف کند. به گفته او دونالد ترامپ در جلسه‌ای در ۱۴ فوریه به او گفته است: «امیدوارم بتوانی این موضوع را فراموش کنی.»

مارک کازووتیز، وکیل شخصی دونالد ترامپ، هر دو مورد از سخنان جیمز کومی را مورد تردید قرار داد و ادعاهای جیمز کومی را در برابر صحت ادعاهای دونالد ترامپ قرار داد.

سوزان کالینز از سناتورهای جمهوری خواه روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت ممکن است جیمز کومی در به یادآوردن آن مکالمات اشتباه کند ولی افزود: «او با ادای سوگند شهادت می‌داد و من معتقدم که او فرد صالحی است و عمداً شهادت دروغ نخواهد داد. به نظر من به شهادت‌هایی که با ادای سوگند داده می‌شود باید بیشتر اطمینان کرد.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که موضوع دخالت‌های روسیه و احتمال تماس دستیاران دونالد ترامپ با مقامات آن کشور روی ریاست جمهوری آقای ترامپ سایه سنگینی انداخته است. برکناری جیمز کومی در یک ماه پیش، یک طوفان سیاسی به پا کرد و در میان دمکرات‌ها و دیگران این سوءظن را به وجود آورده که کاخ سفید و دونالد ترامپ به این وسیله تلاش کردند تحقیقات مربوط به دخالت‌های روسیه را متوقف کنند.

جیمز کومی به کمیته مجلس سنا گفت یادداشتی غیرمحرمانه از گفت‌وگوهای خود با دونالد ترامپ در ماه فوریه در مورد مایکل فلین را منتشر کرد به این امید که به تعیین یک مستشار ویژه برای هدایت این تحقیقات منجر شود.

پس از انتشار اخبار مربوط به این یادداشت در ماه مه وزارت دادگستری آمریکا، رابرت مالر یک مدیر سابق اف بی آی را به عنوان مستشار ویژه برای هدایت این تحقییقات منصوب کرد.

وکیل خصوصی دونالد ترامپ به خاطر افشای آنچه که آن را «اطلاعات ویژه» توصیف کرد، به جیمز کومی حمله کرد. اما برخی از کارشناسان معتقدند مکالمات خصوصی دونالد ترامپ با جیمز کومی را نمی‌توان «اطلاعات ویژه» تلقی کرد.

از قرار معلوم وکیل آقای ترامپ قرار است هفته آینده به خاطر افشای این اطلاعات از جیمز کومی شکایت کند. او این شکایت را به بازرسی کل وزارت دادگستری تسلیم خواهد کرد و رونوشت این شکایت و اعتراض دیگری را نیز به کمیته‌های قضایی و امور امنیتی مجلس سنا خواهد داد.

شهادت جیمز کومی این ادعای منتقدان را تقویت کرده که عملکرد دونالد ترامپ در زمینه تحقیقات مربوط به دخالت‌های روسیه مصداق ممانعت از اجرای عدالت است.

سناتور کالینز گفت به اعتقاد او دونالد ترامپ مرزهای بين کاخ سفید و اداره اف بی آی را درک نمی‌کند. او در بخشی از مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان افزود:«اين کار کاملاً غلط است و به نظر من از رفتار نامناسب بدتر است. اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از مدیر اف بی آی بخواهد و یا تلویحاً به او القا کند که تحقیقات مربوط به روسیه را متوقف کند، کاری کاملاً غیرقانونی است.»

XS
SM
MD
LG