لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

کومی: دولت ترامپ درباره من و اف‌بی‌آی دروغ گفت؛ کاخ سفید واکنش نشان داد


جیمز کومی در جلسه شهادت کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا.
جیمز کومی در جلسه شهادت کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا.

رییس سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) دولت دونالد ترامپ را متهم کرد که با گفتن «دروغ‌های آشکار» سعی در «بدنام کردن» او داشته است.

جیمز کومی که روز پنجشنبه ۱۸ خرداد در جلسه شهادت کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا حضور یافته است، درباره این دروغ‌ها توضیحی نداد.

وی گفت که از اخراج خود توسط رییس‌جمهوری آمریکا متحیر شده و آقای ترامپ استدلال‌های خود درباره اخراجش را تغییر داده است.

کومی تصریح کرد:‌ «تغییر توضیحات (ترامپ) باعث تحیر من شد و شدیدا مرا نگران کرد».

مدیر سابق پلیس فدرال افزود: صحبت‌های ترامپ مبنی بر اینکه اف‌بی‌آی غیرموثر است «باعث بدنامی من و اف‌بی‌آی شده است».

متن مکتوب شهادت آقای کومی روز چهارشنبه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود.

دونالد ترامپ روز ۹ مه جیمز کومی را از مقام خود برکنار کرد. وی در آن زمان در حال تحقیق پیرامون دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که دونالد ترامپ در آن برنده شد.

وی تاکید کرد رییس‌جمهوری بارها به او گفته بود که کار خود را به نحو عالی انجام داده است. آقای کومی اظهار داشت که به ترامپ گفته است قصد دارد تا دوره ده ساله ریاست خود بر اف‌بی‌آی را به پایان برساند.

وی تا زمان اخراج از سمتش، چهار سال بود که ریاست اف‌بی‌آی را به عهده داشت.

آقای کومی دلیل اخراج خود را به خاطر تحقیقات پلیس فدرال فدرال درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده عنوان کرد.

تیم انتخاباتی آقای ترامپ متهم است که در جریان انتخابات تماس‌هایی با روسیه داشته است. رییس‌جمهوری آمریکا اتهام تبانی با روسیه را رد کرده است.

وی گفت که نگران بوده است دونالد ترامپ درباره نخستین جلسه‌اش با او «دروغ» بگوید.

کومی افزود رفتار ترامپ برای او تازه بود و او را به این نتیجه رساند که «باید یادداشت بردارد و جزئیات را به صورت کامل بنویسد».

در جریان این دیدار، ترامپ از کومی پرسید که آیا درباره شخص او نیز تحقیقات می‌شود. رییس اف‌بی‌آی می‌گوید که به او گفته است هدف تحقیقات نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای جنجالی او با دونالد ترامپ ضبط شده باشند و افزود که اگر رییس‌جمهوری چنین نوارهایی دارد، همه آنها را منتشر کند.

کومی اذعان کرد که او یادداشت‌های مربوط به دیدارش با ترامپ را علنی کرده است به این امید که باعث شود یک بازرس ویژه برای هدایت تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تعیین شود.

انتشار یادداشت‌های آقای کومی چند روز پس از اخراج او توسط رییس‌جمهوری آمریکا صورت گرفت.

وی با اشاره به توئیت دونالد ترامپ تصریح کرد:‌ «نیمه‌شب دوشنبه از خواب بیدار شدم، تا آن موقع فکر نمی‌کردم ممکن است یک تاییدیه‌ای وجود داشته باشد، یک نوار».

آقای ترامپ ماه پیش در رشته توئیت‌هایی، تهدید کرده بود که «جیمز کومی امیدوار باشد نوارهایی درباره گفت‌وگوهای ما وجود نداشته باشد، پیش از اینکه محتوای گفت‌وگوها را به رسانه‌ها درز دهد».

مدیر سابق اف‌بی‌آی اظهار داشت: «و برداشتم این بود که باید جریان این نشست را علنی کنم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کومی به همین دلیل از دوستش که استاد دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا بود خواست تا یادداشت‌های او درباره دیدارش با ترامپ را رسانه‌ای کند.

وی افزود:‌ «به دلایل مختلف نخواستم خودم این کار را انجام دهم. ولی از دوستم چنین درخواستی کردم چون فکر می‌کردم ممکن است باعث تعیین یک بازرس ویژه شود».

دمکرات‌ها خواستار تعیین یک دادستان ویژه برای دنبال کردن تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بودند و این درخواست پس از اخراج جیمز کومی تشدید شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز ۱۶ مه بر اساس این یادداشت‌ها گزارشی منتشر کرد و یک روز بعد، رابرت مولر، رییس اسبق اف‌بی‌آی، به عنوان بازرس ویژه برای هدایت تحقیقات معرفی شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که سارا هاکبی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به اظهارات جیمز کومی گفته است که رییس‌جمهور «دروغگو» نیست.

وی که در یک جلسه غیرعلنی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «قطعا می‌توانم بگویم که رییس‌جمهور دروغگو نیست و چنین پرسشی توهین‌آمیز است».

XS
SM
MD
LG