لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

اسپانیا خواستار استرداد رئیس برکنار شده کاتالونیا از بلژیک شد


 کارلوس پوج‌دمون، رئیس برکنار شده منطقه کاتالونیا در بروکسل
کارلوس پوج‌دمون، رئیس برکنار شده منطقه کاتالونیا در بروکسل

دیوان عالی اسپانیا جمعه شب برای کارلوس پوج‌دمون رئیس برکنار شده منطقه کاتالونیا حکم جلب صادر کرد و از بلژیک خواست او را به مادرید تحویل دهد.

روز پنجشنبه ۱۲ آبان دادگاهی در اسپانیا دستور بازگشت آقای پوج‌دمون و چهار تن از نزدیکانش را به اسپانیا صادر کرده بود که از سوی آنها نادیده گرفته شد. پس از آن بود که قاضی دیوان عالی اسپانیا از دولت بلژیک خواست رهبر کاتالونیا را به اسپانیا مسترد کند.

کارلوس پوج‌دمون با اتهاماتی نظیر شورش، تحریک علیه حکومت، سوءاستفاده از اموال عمومی، نافرمانی و سلب اعتماد (از مردم) مواجه شده است.

قاضی دادگاه اسپانیا با درخواست رهبر سابق کاتالونیا برای حضور در دادگاه از طریق ویدئو کنفرانس از بلژیک مخالفت کرده است.

این اتهامات در حالی به کارلوس پوج‌دمون وارد شده که او ابراز آمادگی کرده برای انتخابات پارلمانی ماه آینده کاتالونیا نامزد شود.

کارلوس پوج‌دمون گفته است که به دستگاه قضایی اسپانیا اعتماد ندارد اما با دادگاه‌های بلژیک همکاری خواهد کرد. بلژیک حداکثر سه ماه فرصت دارد که برای استرداد یا عدم استرداد پوجدمون تصمیم بگیرد.

روز پنجشنبه دیوان عالی اسپانیا دستور بازداشت ۹ نفر از کابینه منحل‌شده پوج‌دمون را صادر کرد.

آقای پوج‌دمون به شبکه آرتی‌بی‌اف بلژیک گفت: «ما خود را یک دولت مشروع می‌دانیم. باید برای گفتن وقایع اسپانیا به دنیا ممارست کرد.... با دولتی که در زندان است، انتخابات بی‌طرفانه، مستقل و عادی نخواهد بود.»

او افزود: «من آماده‌ام که نامزد شوم...می‌شود کارزار انتخاباتی را از همه جا به راه انداخت.»

پس از غیرقانونی اعلام شدن همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از سوی مادرید و اداره مستقیم این منطقه از سوی دولت مرکزی، خوزه ماریانو راخوی، نخست‌وزیر این کشور خواستار انتخابات زودرس پارلمانی در کاتالونیا شد.

«شواری ملی کاتالان»، یک گروه عمده تجزیه‌طلب، از کارکنان اداره‌های دولتی، پلیس و دیگر مراکز خدمات شهری خواسته با «مقاومت مسالمت‌آمیز» دستورهای مادرید را اجرا نکنند.

نیروهای طرفدار وحدت اسپانیا از «جمعیت خاموش» این منطقه خواسته‌اند تا با شرکت گسترده در انتخابات، اجازه ندهند تجزیه‌طلبان دست بالا را در پارلمان محلی داشته باشند. این جمعیت روز یکشنبه در حمایت از وحدت اسپانیا در بارسلون تظاهرات کرد.

از سوی دیگر گروه‌های طرفدار جدایی کاتالونیا که رهبران آنها زندانی شده‌اند، برای اعتصاب عمومی در روز ۱۷ آبان و تظاهرات در روز ۲۰ آبان فراخوان داده‌اند.

با دستگیری رهبران جدایی‌طلبان در کاتالونیا، روز پنجشنبه هزاران نفر در شهرهای مختلف این منطقه دست به تظاهرات زدند. ائتلاف جدایی‌‌طلبان، که «همه با هم برای آری» نام دارد، برای انتخابات ۳۰ آذر کارزار تبلیغاتی به راه انداخته است.

نتایج نظرسنجی روز سه‌شنبه نشان می‌دهد در صورتی که انتخابات هم‌اکنون برگزار شود، ائتلاف جدایی‌‌طلبان « همه با هم برای آری» ۳۵.۲ درصد آرا را به دست خواهد آورد که به معنای گرفتن اکثریت در پارلمان کاتالونیا است.

با این چشم‌انداز، دولت اسپانیا روز جمعه اعلام کرد در چارچوب قانون با گروه اکثریت در پارلمان گفت‌وگو خواهد کرد. آلفونسو داتیس وزیر خارجه اسپانیا، به روزنامه فیگارو گفت از طریق گفت‌وگو امکان اعطای بیشترخودمختاری با کاتالونیا وجود خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG