لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

رييس برکنار شده دولت کاتالونیا برای حضور در دادگاه به اسپانیا بر نمی‌گردد


کارلس پوجدمون، رییس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا.
کارلس پوجدمون، رییس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا.

وکیل کارلس پوجدمون، رییس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا که برای ادای شهادت در مورد اتهامات مربوط به اقدام برای استقلال منطقه به دادگاه احضار شده است، گفت که موکلش برای شهادت دادن به مادرید نخواهد رفت ولی می‌تواند از بلژیک به سئوالات پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اگر آقای پوجدمون در جلسات دادگاه حضور نیابد ممکن است حکم بازداشت برای او صادر شود و در آن صورت از شرکت در انتخابات محلی منطقه کاتالونیا که با دستور دولت مرکزی اسپانیا قرار است روز ۲۱ دسامبر برگزار شود محروم خواهد شد.

وکیل پوجدمون به خبرگزاری‌ها گفت که در حال حاضر حکم بازداشتی برای او صادر نشده است.

روز جمعه گذشته پس از اعلام یک جانبه جمهوری و استقلال کاتالونیا از اسپانیا، ماریانو راخوی نخست‌وزیر با اجرای ماده ۱۵۵ قانون اساسی، کارلس پوجدمون و سایر اعضای دولت منطقه کاتالونیا را از مقام‌شان برکنار کرد.

دادستان کل اسپانیا روز دوشنبه آقای پوجدمون را به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز اول اکتبر که برخلاف قانون اساسی تلقی می‌شود به شورش و تجزیه‌طلبی متهم کرد.

وکيل پوجدمون به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «او به مادرید نخواهد رفت و پیشنهاد من این است که آنها با او در بروکسل صحبت کنند. این کار عملی است».

او اشاره کرد که طبق قانون، دادگاه و مراجع قضایی می‌توانند در حالی که او خارج از اسپانیاست از او سئوال کنند.

دیوان عالی اسپانیا کارلوس پوجدمون و ۱۳ عضو دیگر دولت محلی برکنار شده کاتالونیا را برای ادای شهادت در مورد اتهامات تجزیه‌طلبی، شورش و سوءاستفاده از اختیارات دولتی به دادگاه احضار کرده است. این جلسات قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شوند.

در این جلسه قاضی تصمیم خواهد گرفت که آیا متهمان باید قبل از شروع محاکمه بازداشت شوند یا نه. ادامه دادرسی و برگزاری محاکمه نهایی در مورد این پرونده ممکن است سال‌ها طول بکشد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید سه مشاور سابق دولت محلی کاتالونیا آخر وقت سه‌شنبه از بلژیک به اسپانیا بازگشتند و جمعیتی که در فرودگاه بارسلون جمع شده بودند به طرفداری از بازداشت این افراد شعار می‌دادند.

آقای پوجدمون تصمیم گرفت در بروکسل بماند و روز سه‌شنبه گفت فقط در صورتی که دولت اسپانیا به او تضمیمن‌های لازم را بدهد به کشور بازخواهد گشت.

دادستانی اسپانیا از دادگاه خواسته که کارلس پوجدمون برای پرداخت جریمه‌ها و خساراتی که بعدها در طول دادرسی مشخص خواهد شد هم اکنون ۶.۲ میلیون یورو به حساب دادگاه واریز کند. اما اگر پوجدمون و همکارانش در دادگاه حاضر نشوند عدم حضور آنها احتمالا به معنای اقدام به فرار تلقی خواهد شد و در آن صورت ممکن است برای آنها حکم بازداشت صادر شود.

در حال حاضر برگزاری انتخابات محلی ۲۱ دسامبر در حوادث مربوط به بحران کاتالونیا بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. نخست‌وزیر اسپانیا جمعه گذشته همزمان با برکنار کردن دولت محلی کاتالونیا دستور برگزاری این انتخابات را صادر کرد.

پوجدمون روز سه‌شنبه در بروکسل گفت او انتخابات را می‌پذیرد و دولت مرکزی اسپانیا نیز گفته است که وی می‌تواند در این انتخابات شرکت کند، هر چند روند حوادث قضایی در آینده ممکن است مانع شرکت او در انتخابات شود.

XS
SM
MD
LG