لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

دولت مرکزی اسپانیا اداره ایالت کاتالونیا را به دست گرفت


فراخوان گسترده گروه‌های مدنی هوادار کارزار استقلال طلبی کاتالونیا برای نافرمانی مدنی نتوانست هوادار چندانی جذب کند.
فراخوان گسترده گروه‌های مدنی هوادار کارزار استقلال طلبی کاتالونیا برای نافرمانی مدنی نتوانست هوادار چندانی جذب کند.

دولت اسپانیا روز دوشنبه هشتم آبان اداره ایالت کاتالونیا را به دست گرفت و همزمان کارکنان دولتی با نادیده گرفتن فراخوان گروه‌های مدنی برای نافرمانی، بر سر کارهای خود حاضر شدند.

از سوی دیگر، احزاب طرفدار استقلال ضمن پذیرش تلویحی منحل اعلام کردن دولت منطقه‌ کاتالونیا گفته‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های اسپانیا گزارش داده‌اند که کارلوس پوج‌دمون، رئیس برکنار شده دولت خودمختار کاتالونیا، همراه با چند نفر دیگر از اعضای دولتش، این منطقه را به مقصد بلژیک ترک کرده‌اند.

خوزه مانوئل مازا، دادستان کل اسپانیا، رهبران ایالت کاتالونیا را به یاغی‌گری، شورش، کلاهبرداری و همچنین سوءاستفاده از صندوق‌های مالی متهم کرده است.

کاتالونیا که منطقه‌ای موفق و دارای زبان و فرهنگ خاص خود است، روز اول اکتبر با برگزاری همه‌پرسی استقلال بزرگترین بحران اسپانیا ظرف چند دهه گذشته را رقم زد. دادگاه‌های اسپانیا این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بودند.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، روز جمعه دولت جدایی‌طلب کاتالونیا را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودرس برای روز ۲۱ دسامبر شد. پارلمان این منطقه نیز منحل شده است.

رویترز می‌گوید که آرامش حاکم بر خیابان‌های بارسلونا در روز دوشنبه، ابهام بوجود آمده در تعطیلات آخر هفته مبنی بر نامشخص بودن وضعیت منطقه را برطرف کرد. برخی از رهبران سرشناس ایالت کاتالونیا از جمله پوج‌دومون، و اوریول خونکوئراس، معاون او، گفته‌اند که حکم دولت مرکزی را نخواهند پذیرفت.

اما احزاب سیاسی مربوط به آنها شامل «حزب دمکراتیک کاتالان» و «چپ جمهوری‌خواه کاتالان» روز دوشنبه اعلام کردند که در انتخابات زودرس برای تشکیل پارلمان جدید شرکت خواهند کرد.

مجلس این منطقه نشستی را که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود نیز لغو کرده که این نیز نشانه‌ای از پذیرش انحلال پارلمان توسط احزاب محلی است.

روزنامه «وانگوردیا» خبر داده که رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا قرار است عصر دوشنبه بیانیه‌ای صادر کند. تلویزیون «سکستا» نیز گفته که احتمال دارد پویگدومونت همراه با پنج عضو دیگر دولتش از بلژیک درخواست پناهندگی کند.

فراخوان گسترده گروه‌های مدنی هوادار کارزار استقلال طلبی کاتالونیا برای نافرمانی مدنی نیز نتوانست هوادار چندانی جذب کند.

رویترز می‌گوید که بسیاری از کارکنان دولتی شامل آموزگاران، آتش‌نشانان و پلیس محلی روز دوشنبه بر سر کار خود حاضر شدند و هیچ نشانه‌ای از غیبت گسترده مشاهده نشد.

XS
SM
MD
LG