لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

پوجدمون: بازداشت مقامات کاتالونیا اشتباهی جدی است


کارلس پوجدمون خواستار اعتراض عمومی در کاتالونیا شده است
کارلس پوجدمون خواستار اعتراض عمومی در کاتالونیا شده است

کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده کاتالونیا روز پنجشنبه ۱۱ آبان بازداشت شماری از اعضای دولت منحل شده کاتالونیا را اشتباهی «جدی» خوانده است.

یک قاضی دادگاه در اسپانیا روز پنجشنبه برای ۹ مقام جدایی طلب کاتالونیا حکم بازداشت صادر کرد. براساس گزارش ها، هشت نفر از مقام های سابق دولت محلی کاتالونیا بازداشت شده اند. قاضی دستور داده است که این افراد در بازداشت موقت بمانند چرا که در صورت صدور قرار با وثیقه، این احتمال وجود دارد که آنها از کشور بگریزند.

به گزارش آسوشیتدپرس کارلس پوجدمون ساعاتی پس از بازداشت این مقام ها، در یک برنامه تلویزیونی از مردم منطقه کاتالونیا خواسته تا علیه حکومت مرکزی اسپانیا دست به اعتراض مسالمت آمیز بزنند.

کارلس پوجدمون به همراه تعدادی از مقام های محلی کاتالونیا برای جلب حمایت اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک به سر می برد.

این در حالی است که دادستانی اسپانیا از دادگاه خواسته است تا برای کارلوس پوجدمون حکم جلب بین المللی صادر کند.

دادستان کل اسپانیا روز دوشنبه هشتم آبان،‌ آقای پوجدمون را به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا، که به گفته وی اقدامی برخلاف قانون اساسی بود،به شورش و تجزیه‌طلبی متهم کرده است.

آسوشتیدپرس می گوید، جمعیت زیادی در بارسلونا اطراف نهادهای دولتی از جمله دادگاه و پارلمان و در مقابل نیروهای دولت مرکزی اسپانیا تجمع کرده اند .

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، روز جمعه پنجم آبان دولت جدایی‌طلب کاتالونیا را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودرس برای روز ۲۱ دسامبر شد. پارلمان این منطقه نیز منحل شده است.

دولت اسپانیا روز دوشنبه هشتم آبان اداره ایالت کاتالونیا را به دست گرفت. این در حالی بود که کارکنان دولتی با نادیده گرفتن فراخوان گروه‌های مدنی برای نافرمانی، بر سر کارهای خود حاضر شدند.

XS
SM
MD
LG