لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

هشدار کویت نسبت به تبدیل شدن سوریه به «مهد تندروی»


 دیرالزور
دیرالزور
ترکیه و کویت نسبت به وخیم‌‌ترشدن اوضاع سوریه هشدار دادند و خواستار توجه جهانی به مصائب مردم این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ صباح خالد الحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت در کنفرانس خبری مشترکی که با احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در کویت برگزار کرد، گفت: «اوضاع سوریه بسیار خطرناک شده است. این‌‌ همان چیزی است که از ابتدا درباره آن هشدار دادیم زیرا ویرانی تنها به سوریه منحصر نخواهد شد بلکه به منطقه را فراخواهد گرفت.»

صباح روز پنجشنبه دوم آبان افزود: «سوریه اکنون به سمتی پیش می‌رود که به کشوری ازهم گسیخته تبدیل شود، کشوری مهد اندیشه‌های تندرو، مواد مخدر، اسلحه و قانون‌شکنان است.»

وزیر امور خارجه کویت در ادامه اظهار داشت: «اکنون می‌بینیم که شمار زیادی از شهروندان سوری از کشورشان فرار می‌کنند. می‌بینیم که شمار زیادی از خانواده‌ها در داخل سوریه توان تامین نیازهای زندگی خود را ندارند. علاوه بر آن کشورهای همسایه مسئولیت میزبانی از سوری‌های آواره را بر عهده دارند از جمله ترکیه که در آن ۶۰۰هزار سوری حضور دارند و انتظار می‌رود این رقم به یک میلیون نفر برسد.»

دو وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس خبری خود که به مناسبت اولین سالگرد تاسیس کمیسیون عالی مشترک ترکیه و کویت برگزار شد، تاکید کردند که جامعه جهانی باید بیش از این به مسئولیت‌های خود در برابر مردم سوریه و رنج‌های آنها، عمل کند.

از سوی دیگر، احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم در این کنفرانس خبری گفت: «ترکیه از ابتدا سیاست درهای باز را در مقابل آوارگان سوری اعلام کرد. گفتیم که در‌هایمان را در برابر همه سوری‌ها که از این کشتار‌ها و حمله‌ها رنج می‌برند، باز است. در‌ها و خانه‌هایمان باز است زیرا قلب‌هایمان برای همه آنها باز است.»

او تاکید کرد که ترکیه به این سیاست خود ادامه خواهد داد اما در عین حال از «نا‌امیدی و سرخوردگی عمیق» به دلیل نبود واکنش مناسب از سوی جامعه جهانی در مقابل وضعیت «اسف‌بار» انسانی در سوریه سخن گفت.

اغلو اظهار داشت، آوارگان سوری که به ترکیه می‌رسند «خوش اقبال» هستند اما آنهایی که به سوریه باز می‌گردند «چیزی برای خوردن نمی‌یابند، نه بیمارستانی دارند، نه دارویی و نه هیچ چیز دیگر... من یقین دارم که شما اخبار هدف قرار دادن زنان باردار توسط تک تیرانداز‌ها را دنبال می‌کنید... چگونه اکنون سوری‌ها گوشت سگ‌ها و گربه‌ها را می‌خورند، این یک مصیبت بسیار بزرگ است.»

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین از ناتوانی کشورش و دیگر کشور‌ها برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مسائل انسانی سوریه، ابراز ناخرسندی کرد.

اشاره اغلو به وتوی قطعنامه‌هایی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، توسط روسیه و چین است.

ترکیه از جمله کشورهایی است که از شورشیان مسلح سوری در جنگ داخلی این کشور حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG