لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

پلمب نیروگاه تبریز به خاطر آلودگی هوا


نیروگاه تبریز
نیروگاه تبریز

سایت رسمی دادگستری کل استان آذربایجان شرقی طی اعلامیه‌ای از پلمب نیروگاه تبریز خبر داده است.

بر اساس این گزارش که دوشنبه ۲۷ مهرماه در سایت رسمی دادگستری منتشر شده است، نادر نجد رئیس حوزه قضایی بخش خسروشاه اعلام کرده است که فعالیت نیروگاه حرارتی تبریز از ۲۵ مهرماه به دلایل آلایندگی زیست‌محیطی متوقف گردید.

در همین زمینه سایت رسمی صدا و سیمای ایران نیز سه‌شنبه با اشاره به قطعی برق در نیمی از شهر تبریز، اعلام کرد که علت امر مربوط به شبکه توزیع بوده است.

خبرگزاری ایرنا نیز از قول محمدصادق پور مهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ۲۹ مهرماه گزارش داد که رفع پلمپ و فعالیت مجدد نیروگاه برق تبریز از طریق گرفتن سهمیه گاز و گرفتن مجوز استفاده از مازوت در حال پیگیری است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، این نیروگاه بخاری که تقریباً سه دهه از عمر آن می‌گذرد، سهمی ۵۰ درصدی در برق تولیدی استان آذربایجان شرقی و سهمی تقریباً ۲ درصدی در کل تولید برق کشور دارد. راندمان این نیروگاه نیز کمتر از ۳۷ درصد است.

نادر مجد می‌گوید که «استفاده نیروگاه از مازوت خلاف قانون و مصوبه کمیسیون انرژی است و مازوت استفاده شده در نیروگاه حرارتی تبریز به جای گاز، باعث تشدید آلودگی هوا و نیز تأثیرات سوء بر محصولات کشاورزی شده و مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است.»

​به‌گفته وی، افزایش استفاده از سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه حرارتی تبریز، باعث بالا رفتن آلودگی هوا شده تا دوباره این نیروگاه به تنهایی مسئولیت بخش عمده افزایش آلودگی هوای شهرهایی استان همچون تبریز، خسروشهر، اسکو، ایلخچی و آذرشهر را داشته باشد: «این آلودگی نه تنها باعث وارد کردن خسارت به محیط زیست، خشکاندن درختان و از بین رفتن کشاورزی منطقه شده، بلکه مشکلات تنفسی زیادی را نیز برای شهروندان به وجود آورده است.»

آقای مجد اشاره‌ای به حجم مازوت (نفت کوره) مصرفی این نیروگاه نکرده است، اما بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو که سال گذشته منتشر شده است، این نیروگاه در سال ۹۲ بیش از یک میلیارد لیتر نفت کوره مصرف کرده بود. نیروگاه سهند، دومین نیروگاه بزرگ استان نیز بیش از ۹۶۰ میلیون لیتر مصرف نفت کوره داشت. آن زمان، کل نیروگاه‌های کشور به خاطر کمبود گاز، حدود ۳۶ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کرده بودند، اما این رقم در سال گذشته به ۲۰ میلیارد لیتر کاهش یافت و در ۲۳۳ روز سال جاری نیز این رقم به کمتر از ۶ میلیارد لیتر رسیده است. ایران در این مدت بیش از ۳۷٫۵ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده است که این رقم بیشتر از کل گاز تحویلی به بخش تولید نیرو در سال ۹۲ است.

نیروگاه تبریز در سال ۹۲ کلاً ۱۳۵ میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده بود که رقم بسیار نازلی بود. شکایت از مصرف نفت کوره در این نیروگاه در حالی است که ایران در تابستان‌ها به اندازه کافی گاز مازاد دارد و اصولاً مشکل نیروگاه‌های برقی کشور در دریافت گاز مربوط به فصل زمستان است که مصرف گاز خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به ماه‌های گرم سال تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند و دولت چاره‌ای جز کاهش ارسال گاز به نیروگاه‌ها برای جلوگیری از قطعی گاز خانه‌ها ندارد.

بیش از ۸۲ درصد برق ایران در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که سوخت آنها گاز طبیعی، گازوئیل و نفت کوره است. بازدهی این نیروگاه‌ها بنا به گزارش وزارت نیرو، به‌طور متوسط ۳۷ درصد است که رقم بسیار نازلی است.

طی سال‌های گذشته به خاطر کمبود گاز، ایران بیش از ۴۰ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را از طریق نفت کوره و گازوئیل تأمین می‌کرد که به غیر از افزایش هزینه سوخت، باعث تولید بیش از ۲۲۰ میلیون تن آلاینده‌های هوا در کشور شده بود. این میزان برابر با ۴۴ درصد از کل تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران است. بنا به گزارش بانک جهانی ایران از لحاظ تولید دی‌اکسیدکربن هفتمین مقام را در جهان دارد و براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، میزان زیان‌های ناشی از آلودگی هوا در ایران سالانه حدود ۱۶ میلیارد دلار است.

ایران می‌گوید که سال گذشته ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز افزوده و برای سال جاری نیز به همین میزان افزایش خواهد داد و انتظار می‌رود در زمستان سال جاری کمبود گاز نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG