لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

نوواک جوکوویچ قهرمان یواس اوپن ۲۰۱۵ شد


در رقابت‌های انفرادی تنیس آزاد آمریکا، نوواک جوکوویچ قهرمان شد. این آخرین رویداد از چهار گرنداسلم سال است و تنیس‌باز سر‌شناس صربستانی برای دومین بار جام یواس اوپن را بالای سر برد.

جوکوویچ در فینال با نتیجه ۳-۱ از سد راجر فدرر گذشت تا تعداد عناوین گرنداسلم خود را در ۲۸ سالگی، دو رقمی کند. او پنج بار در ملبورن، سه بار ویمبلدون و دو بار هم در یواس اوپن قهرمان شده.

جوکوویچ در فهرست افتخاراتش، هنوز موفق به فتح تنها گرنداسلم خاک رس یعنی رولان گاروس یا فرنچ اوپن نشده. او سه بار در رولان گاروس به فینال رسیده است.

عملکرد جوکوویچ در سال ۲۰۱۵ بسیار درخشان بود. در هر چهار گرنداسلم فینالیست شد و در سه تا به قهرمانی رسید. از سال ۲۰۱۳ که بوریس بکر فوق ستاره دو دهه قبل تنیس جهان به عنوان مربی کنار جوکوویچ قرار گرفته، بر کیفیت بازی او افزوده است.

او پیش از آنکه فدرر را در فینال از پیش رو بردارد، در امتداد مسابقات به ترتیب از سد ژائو سوزا از برزیل، آندریاس هایدر اتریشی، آندریاس سپی از ایتالیا، روبرتو باتیستا و فلیسیانو لوپز اسپانیایی و سرانجام، مارین چیلیچ از کرواسی گذشته بود.

راجر فدرر در تورنمنت امسال، نمایشی با شکوه داشت و تنها کسی بود که بدون واگذاری ست به نیمه نهایی رسید. در آن مرحله هم ۳-۰ واورینکا را برد تا به فینال برسد. در حالی که جوکوویچ یک ست به باتیستا و یک ست هم به لوپز واگذار کرده بود.

فدرر برای هفتمین بار در فینال یواس اوپن ظاهر می‌شد و قبلاً فقط یک بار در فینال باخته بود. تاخیر چند ساعته در آغاز بازی به خاطر بارش باران در نیویورک، بیش از جوکوویچ روی عملکرد فدرر ۳۳ ساله تاثیر گذاشت که از ویمبلدون ۲۰۱۲ تاکنون، موفق به قهرمانی در گرنداسلم نشده. در مسابقه نهایی، تماشاگران ویژه‌ای مثل رابرت ردفورد و دیوید بکام حضور داشتند.

رقابت‌های انفرادی زنان امسال را فلاویا پنه‌تا از ایتالیا به سود خود خاتمه داد. او در فینال هموطنش روبرتا وینچی را شکست داد. هر دو برای نخستین بار بود که فینال انفرادی گرنداسلم را تجربه می‌کردند.

وینچی شگفتی بزرگ را با حذف سرینا ویلیامز رقم زده بود. ویلیامز که هر سه گرنداسلم قبلی امسال را برده، گرچه تا نیمه نهایی صعود کرد اما نتوانست طلسم فتح هر چهار جام در یک فصل را بشکند.

در دو نفره مردان تیم فرانسوی پیر هیوز هربرت و نیکولاس ماهو قهرمان شدند. برادران برایان که در صدر رنکینگ جهانی هستند، در گرنداسلم خانگی در‌‌ همان دور اول شکست خوردند.

در دو نفره زنان بار دیگر ترکیب موفق مارتینا هینگیس از سوییس و سانیا میرزا از هندوستان به قهرمانی رسید. آن‌ها امسال در ویمبلدون هم اول شدند.

در مختلط، هینگیس به اتفاق لئاندر پائس از هندوستان بر رقبای خود چیره شدند تا غیر از فرنچ اوپن، هیچ گرنداسلمی را در سال ۲۰۱۵ جا نگذاشته باشند.

مارتینا هینگیس با ۵ گرنداسلم دو نفره و مختلط، پرافتخار‌ترین تنیس باز جهان در سال جاری است. او در مجموع، از سال ۱۹۹۶ تاکنون ۲۰ گرنداسلم برده است.

مسابقات پیشکسوتان به برتری مارک فیلیپوسیس و پت کش استرالیایی انجامید. تیلور هری فریتز ۱۷ ساله از آمریکا قهرمان پسران شد و عنوان قهرمانی دختران هم به دالما گالفی از مجارستان رسید.

علی نیلی داور ایرانی مقیم آمریکا نیز در یواس اوپن امسال حضور داشت و تعدادی از مسابقات مهم از جمله رقابت چیلیچ با کوکوشکین و فابیو فونینی با لوپز را قضاوت کرد.

XS
SM
MD
LG