لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

ویمبلدون ۲۰۱۵: قهرمانی جوکوویچ با قضاوت داور ایرانی


نوواک جوکوویچ
نوواک جوکوویچ

نوواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان در دیدار پایانی معتبرترین رویداد این رشته ورزشی با نتیجه ۳-۱ از سد راجر فدرر گذشت.

دیدار پایانی مسابقات انفرادی مردان در ویمبلدون ۲۰۱۵ را فینالیست‌های پارسال برگزار کردند و مانند سال گذشته برتری از آن بازیکن صربستانی بود. او ضمن تصاحب سومین جام در ویمبلدون، توانست برای نهمین بار در یک گرنداسلم به قهرمانی برسد.

داور chair umpire این مسابقه علی نیلی از ایران بود که قضاوت بدون مشکلی را انجام داد و در امتداد مسابقه، با اعتراضی از سوی دو بازیکن مواجه نشد. این نخستین بار در تاریخ بازی‌های گرند اسلم است که قضاوت بازی نهایی به یک ایرانی سپرده می‌شود.

در ست نخست، فدرر زودتر توانست سرویس حریف را بشکند و ۴-۲ پیش افتاد. اما بلافاصله سرویس خودش هم شکسته شد تا بازی به تای برک کشیده شود. جایی که جوکوویچ ۲۸ ساله مسلط‌تر ظاهر شد و به برتری رسید.

ست دوم هم به تای برک کشید. در این ست فدرر ۳۳ ساله با کاهش خطاهایش در بک‌هند، اسمش‌ها و حتی بک‌هند اسمش موفق که ضمیمه سرویس‌های تکنیکی‌اش می‌شد، بازی را به تساوی کشید.

در ست سوم، بارندگی باعث ایجاد وقفه در روند مسابقه شد و دو بازیکن به رختکن رفتند. در آغاز مجدد بازی، برتری ۶-۴ به سود جوکوویچ رقم خورد.

فدرر در امتداد بازی بارها چشمه‌هایی از دوران طلایی خود را بروز داد اما چنانچه تیم هنمن ستاره سابق و مفسر سرشناس تنیس بریتانیا قبل از بازی گفته بود، سرعت پاها و جابه‌جایی خستگی‌ناپذیر جوکوویچ باعث شد نتیجه ست چهارم را هم ۶-۳ به سود خود ثبت کند و به قهرمانی برسد.

جوکوویچ در دور اول مسابقات امسال با حساب ۳-۰ مقابل فیلیپ کهل شرایبر آلمانی پیروز شد. با همین نتیجه از سد یارکو نایمینن فنلاندی گذشت. برنارد تومیچ از استرالیا هم نصیبی جز شکست ۳-۰ نبرد.

در دور سوم، جوکوویچ تا آستانه حذف از مسابقات پیش رفت. جایی که ست اول و دوم را به کوین آندرسون از آفریقای جنوبی واگذار کرد اما به بازی برگشت و نتیجه را ۲-۲ کرد. ادامه مسابقه به روز بعد موکول شد تا او به سلامت از کمند آندرسون بگذرد.

مارین سلیچ از کرواسی و ریشارد گاسکه از فرانسه هم ۳-۰ به نوله باختند تا او را روانه فینال کنند.

چهلمین مصاف فدرر و جوکوویچ، ۱۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه، هزاران تماشاچی در تپه‌های بیرون زمین و میلیون‌ها بیننده تلویزیونی داشت.

با نتیجه‌ای که در این بازی رقم خورد، حالا هر دو نفر ۲۰ بار بر یکدیگر غلبه کرده‌اند و در صورتی که فدرر به فعالیت حرفه‌اش ادامه دهد که به نظر می‌رسد دست کم تا پایان امسال چنین قصدی دارد، باز هم مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت.

الکس فرگوسن، تیری آنری، بیورن بورگ و راد لیور از جمله چهره‌های شاخص ورزشی بودند که همراه با ستارگان سینما یا افراد مشهور اجتماعی مانند برادلی کوپر، هیو گرانت، بندیکت کامبریچ، کیت وینسلت، کلیو اوون، آنا وینتور، ساشا بارون و همسرش ایزلا فیشر، لیزا فاکنر، تروور مک دونالد و جان برکو از نزدیک بازی را نگاه می‌کردند.

XS
SM
MD
LG