لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

ترامپ بازرس ویژه پرونده روسیه را به جانبداری متهم کرد


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و رابرت مالر بازرس ویژه
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و رابرت مالر بازرس ویژه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، رابرت مالر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۶، را به جانبداری در این پرونده متهم کرد.

آقای ترامپ در توییت‌های خود در روز یکشنبه ۲۷ اسفند، به طور مستقیم رابرت مالر را مورد حمله قرار داد و این پرسش را مطرح کرد که چرا اعضای تیم او را دموکرات‌های سرسخت تشکیل داده‌اند.

در واکنش به این توییت‌ها، شماری از قانونگذاران آمریکایی هشدار دادند که برکناری رابرت مالر به معنای عبور از خط قرمز است.

یک روز پیش از این، جان داود، وکیل دونالد ترامپ، گفته بود زمان آن فرا رسیده است که تحقیقات بازرس ویژه به پایان برسد.

وکیل دونالد ترامپ در ابتدا گفته بود که از جانب رئیس جمهور سخن می‌گوید اما کمی بعد گفت از «جانب خودم سخن می‌گویم».

رئیس جمهوری آمریکا در آخرین توییت‌های خود نوشت که «تحقیقات مالر اصلا نباید انجام می‌شد».

دونالد ترامپ در ادامه توییت‌هایش، بی‌طرفی تیم بازرس ویژه را زیر سئوال برد و نوشت که گروه مالر از شمار زیادی دموکرات‌های سرسخت و برخی از طرفداران هیلاری کلینتون بدون جمهوری‌خواهان تشکیل شده است.

این نخستین بار است که دونالد ترامپ با اسم در توییت‌های خود از رابرت مالر یاد کرده است.

در واکنش به این توییت‌ها، شماری از اعضای کنگره از برکناری احتمالی رابرت مالر از سویدونالد ترامپ ابراز نگرانی کرده و از تصویب تمهیداتی قانونی برای ادامه کار بازرس ویژه سخن گفته‌اند.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام گفت: «اگر او (ترامپ) بخواهد مالر را اخراج کند، آن وقت پایان ریاست‌جمهوری‌اش کلید خورده است».

سناتور جمهوری‌خواه جیف فلیک گفت: «نمی‌دانم چه نقشه‌ای برای مالر کشیده شده است. اما به نظر می‌رسد که به آن سمت (برکناری) می‌رود.»

آدام شیف، عضو دموکرات مجلس نمایندگان، نیز خطاب به دونالد ترامپ گفت: «آقای رئیس جمهور به نظر می‌رسد که فراموش شده‌ که دستکم یک جمهوری‌خواه شاخص در تیم مالر است و آن هم خود مالر است. و رئیس او راد روزنستاین منصوب بوش است. رئیس(دیگر) او نیز جف سشنز، جمهوری‌خواه و منصوب ...شماست.»

جف سشنز، دادستان آمریکا، جمعه شب اندرو مک‌کیب معاون اف‌بی‌آی را تنها دو روز مانده به بازنشستگی‌اش از کار اخراج کرده بود.

اندرو مک‌کیب در تحقیقات ‌اف‌بی‌آی در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، و نیز دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری نقشی عمده بر عهده داشت.

پس از آن، دونالد ترامپ در ساعات اولیه روز شنبه ۲۶ اسفند به وقت آمریکا در توئیتر، اخراج مک‌کیب را «روزی بزرگ برای مردان و زنان سختکوش اف‌بی‌آی و و روزی بزرگ برای دموکراسی» توصیف کرد.

دونالد ترامپ در طول یک سال گذشته بارها او را متهم کرده بود که نسبت به دولت بی‌طرف نبوده است.

اندرو مک‌کیب اما با صدور بیانیه‌ای اخراج خود را بخشی از «جنگ» دولت ترامپ با اف‌بی‌ای خواند و گفت: «این بخشی از جنگ این دولت با اف‌بی‌آی و تلاش‌های بازرس ویژه (رابرت مالر) است که تا امروز ادامه دارد».

«اداره مسئولیت حرفه‌ای» وابسته به وزارت دادگستری آمریکا، در گزارشی که اخیراً در اختیار جف سشنز گذاشته، اندرو مک‌کیب را به صدور مجوز برای درز اطلاعات پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون به خبرنگار وال استریت جورنال در اکتبر سال ۲۰۱۶متهم کرده بود.

«اداره مسئولیت حرفه‌ای» همچنین نتیجه گرفته بود که مک‌کیب در تحقیقات همکاری لازم را نداشته است. این اداره توصیه کرده بود که او از مقام خود برکنار شود. مک‌کیب این اتهامات را رد کرده است.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس/ح.ر/ب.ک
XS
SM
MD
LG