لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

ترامپ: اخراج معاون اف‌بی‌آی روز بزرگی برای دموکراسی است


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و اندرو مک‌کیب، معاون اف‌بی‌آی
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و اندرو مک‌کیب، معاون اف‌بی‌آی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اخراج معاون اف‌بی‌ای را «روزی بزرگ برای دموکراسی» توصیف کرد.

جف سشنز، دادستان آمریکا، جمعه شب به وقت آمریکا اندرو مک‌کیب معاون اف‌بی‌آی را تنها دو روز مانده به بازنشستگی‌اش از کار اخراج کرد.

اندرو مک‌کیب در تحقیقات ‌اف‌بی‌آی در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ و نیز دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری نقشی عمده بر عهده داشت.

دونالد ترامپ در ساعات اولیه روز شنبه ۲۶ اسفند به وقت آمریکا در توئیتر خود اخراج مک‌کیب را « «روزی بزرگ برای مردان و زنان سختکوش اف‌بی‌آی و و روزی بزرگ برای دموکراسی» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «جیمز کومی مزور رئیس او بود و مک‌کیب را مثل پادو بار آورد. او از همه دروغ‌ها و فساد موجود در بالاترین‌ سطوح‌ اف‌بی‌آی با خبر بود!»

اندرو مک‌کیب اما با صدور بیانیه‌ای اخراج خود را بخشی از «جنگ» دولت ترامپ با اف‌بی‌ای خوانده است.

معاون سابق اف‌بی‌‌آی گفت: «این بخشی از جنگ این دولت با اف‌بی‌آی و تلاش‌های بازرس ویژه (رابرت مالر) است که تا امروز ادامه دارد».

رابرت مالر، بازرس ویژه، ماه‌هاست که پرونده همکاری یا تبانی احتمالی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه را در دست دارد.

رابرت مالر از جمله در حال بررسی این است که‌ آیا اقدامات دونالد ترامپ، و از جمله برکناری جیمز کومی رئیس سابق اف‌بی‌آی در مسیر اجرای «عدالت» مانع ایجاد کرده است یا نه.

معاون سابق اف‌بی‌آی در ادامه بیانیه خود گفت: «اصرار آنها بر این کارزار (علیه مالر) تنها اهمیت کار بازرس ویژه را نمایان می‌کند».

اندرو مک‌کیب در ادامه گفت به خاطر «نقشی که من ایفا کردم، اقداماتی که انجام دادم و اتفاقاتی که پس از اخراج جیمز کومی (رئیس سابق اف‌بی‌آی) شاهد بودم»، برکنار شدم.

اندرو مک‌کیب ۲۱ سال در اف‌بی‌آی سابقه داشت و در شماری از پرونده‌های اخیر اف‌بی‌ای نقش عمده‌ای ایفا کرده بود.

دونالد ترامپ در طول یک سال گذشته بارها او را متهم کرد که نسبت به دولت بی‌طرف نبوده است.

پس از برکناری جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی، اندور مک‌کیب سرپرست اف‌بی‌‌آی شد اما بلافاصله روابطش با دولت به تیرگی گرایید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد مک‌کیب قرار بود روز یکشنبه بازنشسته شود و اخراج او دو روز پیش از موعد، احتمالاً او را در برخورداری از مزایای بازنشستگی با مشکل مواجه کند.

«اداره مسئولیت حرفه‌ای» وابسته به وزارت دادگستری آمریکا، در گزارشی که اخیراً در اختیار جف سشنز گذاشته، اندرو مک‌کیب را به صدور مجوز برای درز اطلاعات پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون به خبرنگار وال استریت جورنال در اکتبر سال ۲۰۱۶متهم کرده است.

«اداره مسئولیت حرفه‌ای» همچنین نتیجه گرفته که مک‌کیب در تحقیقات همکاری لازم را نداشته است. این اداره توصیه کرده بود که مک‌کیب از مقام خود برکنار شود. مک‌کیب این اتهامات را رد کرده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس و گاردین؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG