لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

انتقاد ترامپ از دادستان کل در پیوند با تحقیقات مربوط به شنود تلفنی


جف سشنز
جف سشنز

رییس‌جمهوری آمریکا از جف سشنز، دادستان کل دولت خود، به ‌خاطر سپردن تحقیقات در مورد شنود تلفنی به بازرس کل دادگستری، انتقاد کرده‌است.

دادستان کل ایالات متحده تحقیقات افزون‌تر در مورد سوءاستفاده احتمالی از قانون شنودهای تلفنی را به بازرس کل دادگستری سپرده است. دونالد ترامپ در پیام های خود در توئیتر، این امر را مایه «شرمساری» دانسته است.

ساعاتی پس از انتقادهای اولیه دونالد ترامپ، آقای سشنز در بیانیه ای از سپردن تحقیقات به مایکل هورویتز، بازرس کل دفاع کرد و گفت او «تمام وظایف خود را با افتخار و بدون نقص انجام خواهم داد».

شماری از نمایندگان جمهوریخواه کنگره هم از واکنش آقای ترامپ انتقاد کرده و گفتند این کار، ناقض استقلال دادگستری است و قوه مجریه نباید در حوزه کار قوه قضاییه دخالت کند.

آقای ترامپ در توئیتر گفته بررسی سوءاستفاده احتمالی دولت از قانون شنود برای تامین امنیت را باید به وکیل ها سپرد و این امر در حوزه کاری مایکل هورویتز نیست.

مایکل هورویتز از آوریل ۲۰۱۲ به عنوان بازرس کل منصوب شده است. بازرس کل، نهادی مستقل و دیدبان دادگستری است که می تواند در مورد هرگونه نقض قانون و یا سوءرفتار احتمالی در دادگستری و میان کارکنان آن تحقیق کند.

در صورتی که دفتر بازرس کل هرگونه نقصی در امور دادگستری پیدا کند، باید پرونده کامل و شواهد آن را برای بررسی، به یک دادستان ارجاع دهد.

جف سشنز در بیانیه خود نوشت سپردن بحث سوءاستفاده از شنود به دفتر بازرس کل، امری درست و به جا است و اجازه می دهد به طور منصفانه هرگونه استفاده نابه جا مشخص و پیگیری شود.

آقای سشنز در این بیانیه گفته است: «تا وقتی که من در مقام دادستان کل هستم، وظایفم را مطابق قانون، قانون اساسی و بدون عیب و نقض پیش خواهم برد.»

جف سشنز در زمان بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خود را از مسئولیت این پرونده خارج کرد تا مانعی در انجام آن نباشد. در پی آن معاون او، رابرت مولر را به عنوان مستشار ویژه در این پرونده منصوب کرد.

با استناد به گزارش خبرگزاری رویترز، ک.ت|ت.ت
XS
SM
MD
LG