لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۶

ابراز تردید دوباره ترامپ نسبت به مسئله گرمایش زمین


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بار دیگر در توئیتی نسبت به نقش بشر در گرمایش زمین ابراز تردید کرد و گفت، شرق آمریکا که درگیر برف و سرماست، می‌تواند از «گرمایش زمین» استفاده کند.

شهرهای شمال و شرق آمریکا در روزهای اخیر با سرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. اداره ملی هواشناسی آمریکا اعلام کرده شهر اینترنشنال فالز در ایالت مینه‌سوتا، به رکورد منفی ۳۷ درجه سانتی‌گراد رسیده است. رکود قبلی این شهر منفی ۳۲ در سال ۱۹۲۴ بود. شهر هیبینگ واقع در همین ایالت هم با منفی ۲۸ درجه سانتی‌گراد رکورد سال ۱۹۶۴ خود را شکسته است.

در هفته‌ای که گذشت در اطراف دریاچه اونتاریو در ایالت نیویورک بارش برف به بیش از یک و نیم متر رسید و در شهر ایری واقع در ایالت پنسیلوانیا هم بیش از یک متر و ۶۰ سانتی‌متر برف بارید.

اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در حالی بیان می‌شود که دانشمندان بارها متذکر شده‌اند که سرمای شدید بخش‌هایی از آمریکای شمالی در زمستان، به خاطر به هم خوردن «جریان جتی» منطقه قطب شمال است که بی‌نظمی این جریان باد، خود نتیجه گرمایش زمین و به هم‌ریختگی تعادل آب‌وهوایی زمین است.

«جریان جتی» به بادهای نسبتاً قوی متمرکز در یک تونل باریک در جوّ پیرامون شمالگان گفته می‌شود که به گفته دانشمندان به خاطر گرمایش زمین مسیر آن نوسان پیدا کرده و سرمای شدید قطب را در مناطقی به سمت جنوب هدایت می‌کند. امری که پیش از گرمایش زمین کم‌سابقه بوده است.

دونالد ترامپ با اشاره به سرما و یخبندان امسال در توئیتر خود نوشت: « شرق (آمریکا)، احتمالاً رکورد سردترین شب سال نو را داشته باشد. شاید بتوانیم از آن گرمایش زمین خوب و قدیمی برای کشور خودمان استفاده کنیم و نه کشورهای دیگر، قرار بود میلیاردها دلار صرف (مبازره با گرمایش زمین) کنیم. خودتان را خوب بپوشانید!»

این سخنان دونالد ترامپ در حالی بیان می‌شود که دانشمندان اقلیم‌شناس بارها متذکر شده‌اند که رئیس جمهوری آمریکا فرق بین دمای هوا و تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیرد.

در حالی که دمای روزانه یا هفتگی هوا مربوط به تغییرات جوی در دوره‌ای کوتاه است، تغییرات اقلیمی مربوط به الگوهای آب و هوایی در دوره‌ بلندمدت است.

دونالد ترامپ بارها نسبت به تغییرات اقلیمی ابراز تردیده است. وی پیش از این تغییرات اقلیمی را «جعل» چینی‌ها خوانده بود که قصدشان ضربه زدن به صنعت آمریکاست.

وی در توئیتی دیگر در سال ۲۰۱۵ نوشته بود «هوای بیرون واقعا سرد است»، می‌توانیم مقداری از گرمایش زمین برای گرم شدن استفاده کنیم.

رئیس جمهور آمریکا سال ۲۰۱۷ از قصد خود برای خروج از توافق اقلیمی پاریس خبر داد. این توافق در نوامبر سال ۲۰۱۷ به امضای ۱۹۵ کشور رسید.

هنگام اعلام خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس از سوی دونالد ترامپ، وی همچنین گفت ایالات متحده، کمک‌های خود به «صندوق اقلیمی سبز» را متوقف می‌کند.

این صندوق به ابتکار سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و کشورهای صنعتی داوطلبانه برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشورهای فقیر به آن کمک می‌کنند.

ماه گذشته میلادی سازمان ملل اعلام کرد، سال ۲۰۱۷ احتمالا به عنوان گرم‌ترین سال شناخته خواهد شد.

در حالی که اکثر دانشمندان جهان نقش انسان را در تغییرات اقلیمی موثر می‌دانند و نسبت به گرمایش زمین هشدار داده‌اند، گروهی دیگر آن را انکار کرده‌اند.

برای نمونه جان اینهوف که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ریاست «کمیته محیط زیست و کارهای عمومی» سنا را برعهده داشت، گفته است: «گرمایش زمین با عامل انسانی، بزرگترین جعلی است که تاکنون به مردم آمریکا ارائه شده است.»

پس از جان اینهوف، جان باراسو به ریاست این کمیته در سنا رسید. این سناتور جمهوری‌خواه یکی از ۲۲ سناتوری است که در نامه به دونالد ترامپ خواستار خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس شده بود.

جان باراسو هم در مخالفت با تغییرات اقلیمی گفته است: «آب‌وهوا دائما تغییر می‌کند. و نقش عامل انسانی نامعلوم است.»

تغییرات اقلیمی به غیر صحنه سیاست، به منازعه‌ای میان شماری از شرکت‌های بزرگ و معتقدان به این پدیده تبدیل شده است.

در تحقیقی که توسط دو محقق دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته، ادعا شده که شرکت نفتی اکسون موبیل با وجود آگاهی از تغییرات آب ‌و هوایی، در تبلیغات و رپرتاژ آگهی‌های خود در گرمایش زمین شک و شبهه ایجاد می‌کرده است.

با این حال شرکت اکسون موبیل این ادعا را رد کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تحقیق در ازای پول بوده و کسانی آن را نوشته و منتشر کرده‌اند که به مدت پنج سال علیه اکسون فعالیت می‌کردند.»

بنیاد راکفلر هزینه این تحقیق را پرداخت کرده است.

.............................................................................................................

آسوشیتدپرس، سی‌ان‌بی‌سی، گاردین، فاکس‌نیوز، آی‌اوپی، رادیو فردا. ح.ر. و پ.پ

XS
SM
MD
LG