لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

شرکت بیش از ۷۰ در صد رای دهندگان در نخستین انتخابات آزاد تونس


ده ماه پس خود سوزی جوانی که جرقه انقلاب‌های بهار عرب را زد، رای دهندگان تونسی در نخستین انتخابات آزاد کشورشان شرکت کردند؛ انتخاباتی که بنا بر اعلام وزارت کشور تونس، در آن بیش از ۷۰ در صد از واجدان شرایط شرکت کردند.

هدف از انتخابات تشکیل مجلس موسسان است. این مجلس قرار است قانون اساسی جدید تونس را تدوین کند تا جایگزین قانون اساسی دوره رژیم سابق این کشور شود.

راشد الغنوشی رهبر حزب اسلامگرای تونس که انتظار می‌رود حزبش آرای بالایی در انتخابات به دست بیاورد، در حین رای گیری در معرض شعارهای برخی افراد حاضر قرار گرفتند. آنها غنوشی را تروریست توصیف کرده و خواهان خروج او از کشور شدند. حادثه‌ای که نشان از میزان تنش میان سکولار‌ها و اسلامگرا‌ها در کشورهای عربی شاهد انقلاب دارد.

محمد البوعزیزی سبزی فروش تونسی از شهر باب العزیزیه با آتش زدن خود که در اثر سال‌ها فقر و سرکوب دولتی صورت گرفت، جرقه اعتراض‌های گسترده‌ای را زد که به فرار زین العابدین بن علی رئیس جمهور تونس از کشور انجامید. اعتراض‌های تونس خود الهام بخش اعتراض‌ها در مصر، لیبی، یمن و سوریه بود.

راشد الغنوشی رهبر حزب اسلامگرای نهضت به همراه همسر و دو دختر محجبه‌اش در حوزه انتخابیه محله المنزه در پایتخت تونس رای داد. او در پیش از رای دادن به خبرنگار خبرگزاری رویترز گفت: «امروز روزی تاریخی است. تونس از نو‌زاده شد. بهار عرب امروز‌ زاده شد.»

اما به محض اینکه غنوشی از مرکز رای گیری خارج شد، کسانی که برای دادن رای ایستاده بودند، علیه او شعار دادند. آن‌ها غنوشی را قاتل و تروریست توصیف کردند و از او خواستند به لندن باز گردد.

غنوشی که ۲۲ سال در زمان حاکمیت بن علی در تبعیدگاه خود در لندن زندگی می‌کرد، می‌گوید که حزبش به اسلام معتدل پایبند است. هم حزب خود را به سان حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه توصیف کرده و می‌گوید سعی ندارد ارزش‌های حزب را بر جامعه تحمیل کند.

با این وجود، میزان آرای حزب اسلامگرا، سکولارهای تونس را نگران کرده‌اند. آنها معتقدند که این حزب می‌تواند ارزش‌هایشان را در معرض خطر قرار داد.
برپایه نظرسنجی‌ها و گمانه زنی خبرگزاری‌ها، انتظار می‌رود حزب غنوشی شمار زیادی از کرسی‌های مجلس موسسان را از آن خود کند اما مشخص نیست که اکثریت مجلس را از آن خود کند. این حزب با احزاب سکولار در مجلس رقیب خواهد بود، احزابی که به طور حتم برای جلوگیری از در دست گفتن اکثریت توسط حزب اسلامگرا، با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد.

حزب نهضت تلاش می‌کند تا نگرانی‌های احزاب سکولار و غرب را در خصوص فعالیت‌های خود برطرف کند. اما گزارش‌هایی که در خصوص رقابت داخلی میان میانه روهای نزدیک به غنوشی و اسلامگرایان تندرو در داخل حزب منتشر می‌شود، بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

در سرتاسر تونس، صف‌های رای دهنگان تا صد‌ها متر از مراکز رای گیری، رسید. این انتخابات شاید بتواند معیاری باشد از آینده دموکراسی در کشورهای خاورمیانه که شاهد سرنگونی نظام‌های پیشن بودند یا خواهند بود.

در انتخابات برگزار شده در زمان نظام پیشین، همواره شمار محدودی از رای دهندگان در مراکز رای گیری دیده می‌شدند چرا که تونسی‌ها معتقد بودند نتیجه انتخابات از پیش تعیین شده است.

قرار است شمارش آرا بامداد دوشنبه آغاز شود. هنوز موعد مشخصی برای اعلام نتایج مشخص نشده است.
XS
SM
MD
LG