لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

‌موافقت ترامپ با بازگشت شرکت چینی «زد تی ای» به آمریکا


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد در ازای پرداخت جریمه و شروط تجاری، مدیریتی و امنیتی اجازه بازگشت به شرکت چینی «زد تی ای» به بازار آمریکا را صادر کرده است.

شرکت مخابراتی «زد تی آی» در ماه مارس سال ۲۰۱۷ به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جریمه شده بود.

افزون بر این ماه گذشته میلادی دسترسی دو شرکت چینی «هواوی» و «زد تی ای»، به بازار آمریکا محدود یا قطع شد. اعمال این محدودیت‌ها در پی سوء ظن آمریکا به این دو شرکت در مورد استفاده از فناوری‌های‌شان برای جاسوسی از آمریکا صورت گرفته بود.

شرکت «زد تی ای» یکی از بزرگترین شرکت‌های ساخت تجهیزات مخابراتی است. گوشی‌های هوشمند این شرکت پس از اپل، سامسونگ و ال جی در ردیف پرفروش‌‌ترین‌ها در بازار آمریکا است.

با این حال تصمیم دونالد ترامپ برای اجازه فعالیت دوباره شرکت «زد تی ای» با اعتراض شماری از قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه و از جمله چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا مواجه شده است.

سناتور چاک شومر روز جمعه چهارم خرداد در اعتراض به این توافق در توئیتر خود نوشت: «این توافق بزرگی برای «زد تی ای» و چین است. چین شرکت‌های آمریکایی را بی‌رحمانه له می‌کند و از این شرکت‌های مخابراتی برای جاسوسی و دزدی از ما بهره می‌گیرد».

رهبر دموکرات‌ها در سنا افزود: «اگر دولت این توافق کذایی را عملی کند، رئیس‌جمهور ترامپ کمک کرده که چین دوباره با عظمت شود. پیروزی بزرگی برای رئیس‌جمهور شی (جین پینگ) و عقب‌نشینی بزرگی برای رئیس‌جمهور ترامپ است. هر دو حزب در کنگره باید به اتفاق جلوی اجرای این توافق را بگیرند.»

دونالد ترامپ اما در واکنش به رهبر دموکرات‌ها در توئیتر خود پاسخ داد: «سناتور شومر و دولت اوباما اجازه دادند که شرکت "زد تی ای" بدون هیچ نظارت امنیتی رونق بگیرد. من آن را (در آمریکا) تعطیل کردم و اجازه دادم با تضمین‌های سفت و سخت امنیتی، تغییر در مدیریت و هیئت مدیره، و الزام به خرید قطعات آمریکایی و پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار جریمه دوباره فعالیت کند. دموکرات‌ها هیچ کاری نمی‌کنند...»

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که طبق توافق دولت آمریکا با «زد تی‌ ای»، مدیریت کنونی این شرکت باید برکنار شود. این شرکت همچنین باید مدیران آمریکایی «ارزیابی ریسک» به استخدام خود در بیاورد؛ و جریمه اضافی دیگری پرداخت کند. جریمه‌ای بیش از آنچه که «زد تی ای» به خاطر نقض تحریم‌های ایران و کره شمالی متحمل شده بود.

وزارت بازرگانی ایالات متحده حدود دو سال پیش شرکت مخابراتی «زد تی ای»، را به خاطر نقض تحریم‌های ایران و کره شمالی مشمول مجازات‌های خود کرد.

این محدودیت‌های پس از آن لحاظ شد که رویترز گزارش داد این شرکت بزرگ چینی، قراردادهايی جهت فروش ميليون‌ها دلار سخت‌افزار و نرم‌افزار توليدی چند شرکت معروف آمريکايی را با شرکت مخابرات ايران به امضا رسانده است.

در ميان نام توليدکنندگان آمريکايی که محصولاتشان از طريق اين شرکت چينی به ايران فروخته شده نام‌های معروفی مانند مايکروسافت، آی بی ام، هيولت پکارد (اچ پی)، اوراکل و دِل به چشم می‌خورد. همه اين شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که از فروش محصولاتشان به ايران اطلاعی نداشته‌اند.

یک سال پیش از آن نیز وزارت بازرگانی آمریکا مدارکی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد مدیران ارشد این شرکت در صدور کالاهای آمریکایی به ایران، کره شمالی سوریه، سودان و کوبا دست داشته‌اند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رویترز؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG