لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

رائول لوزانو سرمربی تیم ملی والیبال ایران شد


فدراسیون والیبال ایران با اعلام پایان همکاری اسلوبودان کواچ، از توافق با رائول لوزانو برای هدایت تیم ملی والیبال خبر داده است.

والیبال ایران در مسابقات انتخابی المپیک که اردیبهشت سال آینده به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد، با سرمربیگری لوزانو حضور خواهد یافت. او پس از خولیو ولاسکو، دومین آرژانتینی است که هدایت والیبال ایران را به عهده می‌گیرد.

شدت گرفتن انتقادات تحلیلگران از کواچ و طرح این دیدگاه از سوی برخی پیشکسوتان که بازیکنان تیم ملی از او حرف‌شنوی ندارند، همسو با دیدگاه مدیران فدراسیون بود. ایران مهم‌ترین افتخارات والیبالش را با کواچ رقم زده اما همین مربی به عنوان دلیل اصلی نتایج ضعیف تیم ملی در ماه‌های اخیر معرفی شد.

لوزانوی ۵۹ ساله، دو سال قبل برای هدایت تیم شهرداری ارومیه به ایران سفر کرد که مذاکرات، به نتیجه نهایی نرسید. مهم‌ترین افتخار او در عرصه مربیگری، ۹ سال قبل و با تیم ‌ملی لهستان رقم خورد که کسب مدال نقره جهان بود. با توجه به تاکید فدراسیون والیبال بر تجربه المپیکی، لوزانو دو دوره هم در المپیک مربیگری کرده.

سوابق طولانی باشگاهی و هدایت تیم ملی آلمان نیز در کارنامه کسی درج شده که سال ۲۰۰۶ نشان ویژه توسعه ورزش لهستان را از رییس جمهور این کشور دریافت کرد. او همچنین به عنوان مدرس فدراسیون جهانی به کشورهای مختلف سفر می‌کند.

قرار است سرمربی جدید از اوایل فروردین هدایت تیم ‌ملی را برعهده بگیرد تا بعد از حدود ۴۰ روز تمرین، در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کنند. همچنین خوان سیچلو کمک مربی ولاسکو در تیم ایران هم به عنوان دستیار لوزانو فعالیت خواهد کرد.

رییس فدراسیون والیبال ایران دلیل انتخاب لوزانو را توانمندی‌های فنی، روان‌شناسی، مدیریت قوی و انضباط عنوان کرد. محمدرضا داورزنی گفت: هدف بزرگ والیبال ایران صعود به المپیک با کمترین ریسک ممکن است. این انتخاب حاصل خرد جمعی بود.

داورزنی درباره عدم توافق با آناستازی که مربی مطرح‌تری نسبت به لوزانو است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «او نمی‌توانست زود‌تر از اردیبهشت به ایران بیاید و برای آماده‌سازی فقط ۱۰ روز وقت داشت. غیر از مشکل هدایت همزمان تیم ملی با باشگاه لهستانی، خواسته‌های غیرمعقولی از قبیل حضور آنالیزور، فیزیوتراپ، تمرین دهنده، بدنساز و دستیار خارجی هم داشت.»

مربیگری در رده‌های نوجوانان، جوانان، دانشجویان، زنان، مردان، باشگاهی و ملی در سطح آرژانتین، ایتالیا، یونان، آمریکای جنوبی، اروپا، لیگ جهانی، قهرمانی جهان، جام جهانی و المپیک، سوابق تجربی رائول لوزانو را تکمیل کرده.

سایت فدراسیون والیبال ایران در گزارشی، سرمربی منتخب خود را «استاد بیدار کردن غول‌های خفته» در رده ملی دانسته. کسی که در رده باشگاهی نیز تیم‌های میلان، پالرمو، سیسلی و لوبه را هدایت کرده و به عناوین قهرمانی باشگاه‌های ایتالیا، باشگاه‌های اروپا و جام باشگاه‌های جهان رسانده.

جمعی از بزرگ‌ترین ستارگان والیبال جهان زیر نظر او بازی کرده‌اند. غیر از بازیکنان مطرح لهستان، آندریا زورزی، اسلوبودان کواچ، لوکا کانتاگالی، لورنزو برناردی، دیمیتری فومین و باس وان دگور در تیم‌های ایتالیایی با هدایت لوزانو عضویت داشته‌اند.

لوزانو عضو دپارتمان روان‌شناسی اجتماعی در دانشگاه ملی لاپلاتای آرژانتین است. خوان سیچلو هم از سال ۲۰۰۶ هدایت تیم‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان آرژانتین را بر عهده گرفته. او به درخواست ولاسکو به عنوان طراح تمرین و تحلیلگر به ایران آمد. تخصص او پردازش داده‌ها و تصاویر ویدئویی است.

این مربی ۴۰ ساله امسال هم موفق شد به عنوان سرمربی، تیم ملی قطر را برای اولین بار در تاریخ این کشور به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا برساند.

XS
SM
MD
LG