لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۶

زنگنه: ظرفیت تولید نفت تا هفت ماه دیگر باید به سال ۸۴ بازگردد


 زنگنه روز پنجشنبه در پارس جنوبی
زنگنه روز پنجشنبه در پارس جنوبی
بیژن نامدار زنگنه وزیر جدید نفت جمعه اول شهریور ماه اعلام کرد که می‌خواهد طی شش تا هفت ماه ظرفیت تولید نفت ایران را به میزان سال ۸۴ بازگرداند.

بنا به آخرین گزارش ماهانه اوپک که ۲۲ مردادماه منتشر شد، «تولید واقعی» نفت ایران ۲ میلیون و ۶۸۴ هزار بشکه در روز عنوان شده است. این رقم در سال ۲۰۰۵ کمی بیش از ۴ میلیون بشکه بوده است.

خبرگزاری ایرنا جمعه اول شهریور گزارش داد که‌ بیژن زنگنه در تشریح راهكارهای ضربتی برای احیای جایگاه ایران در بازارهای جهانی انرژی تصریح كرد: «ظرفیت تولید و پس از آن تولید (واقعی) از نخستین عواملی هستند كه قدرت كشورها را در بازارهای جهانی بیشتر می‌كند؛ظرفیت تولید نفت ایران باید در مدت ۶ تا ۷ ماه به میزان سال ۸۴ بازگردد و همكاران وزارت نفت قول دادند و برای تحقق این مهم تلاش می‌كنند.»

زنگنه تاكید كرد: «با توجه به شرایط موجود، برای اینكه بتوانیم صادرات داشته باشیم معضلات زیادی پیش رویمان است ولی باید تلاش كنیم صادرات نفت را افزایش دهیم.»

ایران از سال ۲۰۱۲ تاکنون به خاطر کاهش صادرات نفت از ۲٫۲ میلیون بشکه به ۹۶۰ هزار بشکه و از طرفی کاهش ظرفیت پالایشگاهی به زیر ۱٫۷ میلیون بشکه به خاطر افت بیش از ۴۰ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی، مجبور شده است که کمتر از ظرفیت موجود، نفت خام تولید کند و هیچ منبع مستقلی آماری از «ظرفیت کنونی تولید نفت ایران» منتشر نکرده است.

در کنار کاهش اجباری تولید نفت، این واقعیت هم وجود دارد که ۸۰ درصد از میدان‌های نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و هرساله به خاطر افت فشار، تولید نفت کاهش می‌یابد.

محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت ایران خرداد ماه سال گذشته میزان افت تولید نفت از میدان‌های کهنه را ۳۰۰ هزار بشکه در سال عنوان کرد.

ایران برای بالا بردن «نسبی» فشار میدان‌های نفتی در راستای افزایش تولید نفت نیاز به تزریق گاز به میدان‌های کهنه دارد؛ اما گزارش سالانه اوپک که ۱۰ مرداد ماه منتشر شد، حاکی از کاهش ۱۸ درصدی تزریق گاز به میدان‌های نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل آن دارد.

تلاش برای افزایش صادرات در حالی است که گزارش اوپک حاکی است که کشورهای عضو هم‌اکنون ۴۰۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای جهانی برای نفت اوپک تولید نفت خام دارند و سال آینده باز هم نیاز بازارهای جهانی به نفت اوپک ۲۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش خواهد یافت.

بزرگترین فاز پارس جنوبی «زمستان امسال» راه اندازی می‌شود

آقای زنگنه همچنین در پایان دیدار خود از فازهای پارس جنوبی روز جمعه اعلام کرد که گاز فاز ۱۲ پارس جنوبی تا زمستان امسال به شبکه سراسری وصل خواهد شد.

وی گفت که برای اولین بار طی ۸ سال و یک ماه به پارس جنوبی آمده است و در این مدت حتی از وی برای بازدید از این پروژه دعوت هم به عمل نیامده است. وی تلویحا با انتقاد از مدیریت دولت احمدی‌نژاد گفت که تولید گاز پارس جنوبی طی هشت سال گذشته «تغییر چندانی» نکرده است.

توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی از ۶۲ ماه گذشته شروع شد و هم‌اکنون ۹۲ درصد پیشرفت داشته است. زنگنه در ادامه اذعان داشت که اكنون همه فشار و توان روی پایان كار فازهای۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ قرار داده شده است؛ چراکه به گفته او این فازها در مدت زمان بسیار كوتاه‌تری به تولید نزدیک می‌شوند و می‌توانند روزانه ۲۰۰ میلیون مترمكعب گاز و ۳۰۰ هزار بشكه میعانات گازی تولید كنند. فازهای یاد شده از ۸۲ تا ۹۲ درصد پیشرفت داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG