لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

نگرانی فزاینده مقام‌های آمریکایی از ویروس زیکا


هر چه تحقیقات بیشتری درباره زیکا انجام می‌شود، ترس محققان از این ویروس خطرناک افزایش می‌یابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مسئولان سلامت و بهداشت عمومی آمریکا با اعلام این مسئله درخواست بودجه بیشتری را از دولت برای ساخت واکسن پیشگیرنده و همینطور یافتن روشی برای درمان آن کرده‌اند.

با آنکه هنوز به طور قطع رابطه بین زیکا و میکروسفالی، بیماری که کودکان مبتلا به آن با جمجمه‌های کوچک و مغز توسعه‌نیافته به‌دنیا می‌آیند، ثابت نشده، اما دانشمندان هر روز بیشتر به اثبات رابطه این دو نزدیک می‌شوند.

ویروس زیکا در آمریکای جنوبی تبدیل به یک اپیدیمی بهداشتی شده است. تمام گمانه‌ها حاکی از این است که ابتلای زنان باردار به ویروس زیکا باعث به‌دنیا آمدن نوزدانی مبتلا به میکروسفالی می‌شود.

دکتر آن شوچات، از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، می‌گوید: «هرچه بیشتر در مورد زیکا می‌فهمیم، برایمان ترسناک‌تر می‌شود.» و با آنکه هنوز نشانه‌ای پخش گسترده این بیماری در کشور آمریکا نیست، دکتر شوچات عقیده دارد که آمریکایی‌ها باید «به طور کامل آماده باشند.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از کنگره این کشور درخواست ۱.۹ میلیارد دلار بودجه اضطراری برای مبارزه با ویروس زیکا و آماده کردن این کشور برای شیوع آن را کرده است. اما کنگره، که توسط جمهوری‌خواهان اداره می‌شود، با این درخواست مخالفت کرده است. هفته گذشته کابینه اوباما اعلام کرد که مبلغی نزدیک به ششصد میلیون دلار را که از بودجه مبارزه با بیماری ابولا باقی مانده، صرف مبارزه با زیکا می‌کند.

اما دکتر آنتونی فوجی، از موسسه ملی سلامت آمریکا، عقیده دارد که این مبلغ برای انجام کار کافی نیست. این موسسه امیدوار است که بتواند تا پاییز امسال واکسنی برای زیکا تهیه کند.

برای مدت‌های طولانی زیکا تنها یک ویروس آزاردهنده که باعث وجود علاسمی چون تب و تهوع در افراد می‌شد شناخته می‌شد. اما از سال گذشته با شیوع این بیماری، ابتدا در کشور برزیل و بعد هم بقیه کشورهای آمریکای جنوبی، آمار نوزدان مبتلا به میکروسفالی هم به‌شدت افزایش یافت. محققان همچنین عقیده دارند که زیکا باعث مرگ جنین، سقط جنین غیرعمدی و بیماری‌های چشمی برای مادر در طول دوره بارداری هم می‌شود.

محققان برزیلی دریافته‌اند که ویروس زیکا سلول‌های در حال رشد مغز جنین را هدف قرار می‌دهد. اما زیکا حتی در بزرگسالان هم می‌تواند، در برخی موارد، باعث فلج شدن برخی سلول‌های مغزی و در نتیجه اختلالات دستگاه عصبی شود.

XS
SM
MD
LG