لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

اعتراض دوباره مخالفان در گرجستان علیه نتایج انتخابات


لوان گاچه چیلادزه رهبر مخالفان دولت گرجستان خواستار بازشماری آراء انتخابات ریاست جمهوری شد.
لوان گاچه چیلادزه رهبر مخالفان دولت گرجستان خواستار بازشماری آراء انتخابات ریاست جمهوری شد.

ده ها هزار نفر روز یکشنبه در تفلیس، پايتخت گرجستان، عليه آنچه که «تقلب در انتخابات» خواندند و انتخاب مجدد میخائیل ساکاشویلی به ریاست جمهوری، تظاهرات کردند.



خبرگزاری آسوشیتدپرس، تعداد تظاهر کنندگان را بيش از هشتاد هزار نفر اعلام کرده است در حالی که خبرگزاری فرانسه، از تجمع ۲۰ هزار نفر خبر داده که با حمل پلاکاردهايی عليه ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، خواستار شمارش مجدد آراء انتخابات رياست جمهوری شدند که روز پنجم ژانويه برگزار شد.

بر اساس نتايج نهايی انتخابات که توسط دولت گرجستان اعلام شده است، میخائیل ساکاشويلی با ۵۳ درصد رای بيشترين آراء را به خود اختصاص داده است، درحالی که رقيب مخالف او، لوان گاچه چيلادزه ۲۵ درصد آراء را کسب کرده است.


بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری در گرجستان اگر هيچ يک از نامزدهاموفق به دست آوردن بيش از پنجاه درصد آرا نمی شدند، انتخابات به مرحله دوم می رسيد.


مخالفان دولت گرجستان خواستار برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هستند.

لوان گاچه چيلادزه و هوادارانش نتيجه انتخابات را رد کرده و آن را «تقلبی» خوانده اند و از کوشش های زياد برای تغيير نتيجه انتخابات خبر داده اند


.

به رغم همه مخالفت ها، ناظران سازمان امنيت و همکاری اروپا، اين انتخابات را قانونی خواندند و گزارش داده اند که «به رغم برخی نارسايی ها، نحوه برگزاری انتخابات رياست جمهوری گرجستان، با بيشتر استانداردهای جهانی انتخابات دمکراتيک منطبق بوده است و نتايج آن بايد مشروع شمرده شود.»


با این حال آقای گاچه چيلادزه در اين تظاهرات گفت:«گرجستان رييس جمهوری قانونی ندارد» و اضافه کرد:« اگر با هم ايستادگی کنيم، پيروز می شويم.»


مخالفان دولت گرجستان خواستار برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هستند.


اين رهبر مخالف ساکاشويلی و ساير رهبران مخالف، خواستار حضور در تلويزيون دولتی برای بيان عقايد خود شدند.


ميخائيل ساکاشويلی، چهل ساله، در انتخابات با شش کانديدای ديگر رقابت کرد و توانست در انتخابات ماه جاری میلادی به پیروزی دست یابد.


آقای ساکاشويلی که به عنوان يک رييس جمهوری متحد غرب و هوادار دموکراسی شناخته می شود، در جريان اعتراضات ماه نوامبر در این کشور وضعيت فوق العاده اعلام کرد و به وسيله پليس ضد شورش تظاهرات مخالفان خود را سرکوب کرد.


در پی اعتراضات و تظاهراتی که در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ به خشونت کشيده شد، دولت تصميم گرفت تا انتخابات رياست جمهوری گرجستان را يک سال زودتر از موعد مقرر برگزار کند.


آقای ساکاشويلی در سال ۲۰۰۳ در آنچه که «انقلاب مخملی» خوانده شد، زمام امور را در اين کشور استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروی سابق که بيش از پنج ميليون جمعيت دارد، به دست گرفت.


XS
SM
MD
LG