لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

خانواده لوینسون با دست خالی از ایران باز می گردند


همسر مامور سابق اف بی آی که برای پیدا کردن وی، به ايران سفر کرده بود، اعلام کرد نتوانسته دريابد که بر سر همسرش چه آمده است.


همسر رابرت لوينسون می گوید که این کارمند سابق اف بی آی که ده سال پيش بازنشسته شده بود، برای تحقيق درباره قاچاق سیگار برای يک موکل خصوصی - احتمالا يک شرکت دخانیات - از دوبی وارد جزیره کيش شده بود و پس از اقامت کوتاه در اين جزيره ناپديد شده است.


آقای لوينسون در آخرين تماس با خانواده اش در تاريخ هشتم مارس، پيش از سوار شدن به هواپيما از دوبی به سمت کيش، به آنها گفته است که بيشتر چمدان هايش را در هتل دوبی باقی گذاشته و طی ۲۴ ساعت بازخواهد گشت.


زمانی که او پس از گذشت دو روز از سالروز تولدش در ۵۹ سالگی، با خانواده اش تماسی نگرفت، آنها به اين نتيجه رسيدند که اتفاقی برایش افتاده است.



همسر او، کريستين لوينسون، به همراه پسرشان و خواهرش پس از مدت ها بی خبری، به اميد يافتن او خواستار ويزای ايران شدند و دولت ايران که می گوید از سرنوشت رابرت لوينسون خبری ندارد با تقاضای ويزای آنها به دلايل «انسان دوستانه» موافقت کرد.

پس از سفر چهار روزه اين خانواده به ايران، آنها روز شنبه اعلام کردند که نشانی از او نيافته اند.


کريستين لوينسون در گفت و گو با خبرنگاران در تهران گفت: «سفر ما تقريبا تمام شده است و معجزه ای که منتظرش بوديم اتفاق نيفتاد.»


وی اضافه کرد: «ما هنوز نمي دانيم رابرت کجاست و کابوسی که در آن قرار داشتيم، کماکان ادامه دارد.»


خانم لوينسون که در ايران روسری سياه بر سر کرده بود، به خبرنگاران گفت که آنها با مقامات وزارت امور خارجه ديدار کرده اند.


همسر فرد ناپديد شده اعلام کرد که آنها از کيش هم بازديد کرده اند و افزود: «ما سعی کرديم ردپای او را پيدا کنيم. از مسئولان فرودگاه و کارمندان هتلی که او در آن اقامت داشت، هم پرس و جو کرديم.»


خانم لوينسون گفت که باور دارد شوهرش هنوز در ايران است، چرا که خروج او از هيچ فرودگاهی در ايران ثبت نشده است.


غلامحسين الهام سخنگوی دولت در کنفرانس خبری همين روز گفت: «ما هيچ اطلاعی درباره ايشان نداريم و هيچ اطلاعی ناپديد شدن ايشان را تائيد نمی کند. با اين حال از هر اطلاعاتی در اين زمينه به دست بیاید استقبال می کنيم.»


در سفر چهار روزه خانواده لوينسون به ايران، مقامات سفارتخانه سوئيس که حافظ منافع آمريکا در ايران هستند، آنها را همراهی می کردند.


مقامات آمريکايی اعلام کرده بودند بر اين باورند که آقای لوينسون در ايران است، با اين حال در ماه اوت، وزارت امور خارجه آمريکا از خانواده لوينسون خواست که نسبت به سفر به ايران، جايی که پيشتر چهار شهروند آمريکايی بازداشت شده بودند، تجديد نظر کند.


وی پيش از اين سفر، در آستانه سفر محمود احمدی نژاد به آمريکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در نامه ای به رييس جمهوری ايران خواسته بود که در پيدا شدن همسرش، به او کمک کند .


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا هم از دولت ايران خواسته بود که طی اين سفر، به خانواده آقای لوينسون کمک کنند.


تام کيسی اضافه کرده بود: «ما باز از ايران می خواهيم تمام اطلاعات مربوط به اين پرونده را در اختيار خانواده لوينسون و سفارت سوئيس در ايران قرار دهد.»


دولت ايران از طريق سفارت سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است، به مقامات آمريکايی اطلاع داده بود که تحقيقاتی را در اين زمينه انجام داده اند اما نمی دانند که بر سر آقای لوينسون چه آمده است.


اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت که ايران هيچ جزئياتی را درباره اين تحقيق در اختيار آنها قرار نداده است.


اظهارات آمريکايی فراری


جزئيات علت سفر آقای لوينسون به ايران هنوز مشخص نيست.


اما خانم لوينسون پيشتر گفته بود همسر وی با داوود صلاح الدين، آمريکايی فراری که به اتهام کشتن علی اکبر طباطبايی، وابسته مطبوعاتی پيشين ايران در واشينگتن، در سال ۱۹۸۰ تحت تعقيب قرار دارد و هم اکنون در ايران زندگی می کند، ملاقات کرده است.


به گفته خانم لوينسون، داوود صلاح الدين به وی گفته است که در روز ۸ مارس، با رابرت لوينسون در هتل «مريم» کيش ملاقات کرده، اما ماموران پليس ايران، وی را برای ساعاتی بازداشت کرده و از او درباره مدارکش سوالاتی پرسيده اند.


صلاح الدين همچنين گفته است که پس از آنکه ماموران پش از چند ساعت او را آزاد کردند، به هتل بازگشته، اما اثری از آقای لوينسون مشاهده نکرده است.


XS
SM
MD
LG