لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

اعتراض شورای همکاری خلیج فارس به ایران


عبدالرحمن العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس (عکس:epa)
عبدالرحمن العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس (عکس:epa)

عبدالرحمن العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، به سخنان یک مقام وزارت خارجه ایران، که مشروعیت دولت های حاشیه خلیج فارس را زیر سئوال برده بود، اعتراض کرد و خواستار توضیح تهران شد.


منوچهر محمدی، معاون پژوهشی وزیر امورخارجه ایران روز شنبه، پنجم مرداد ماه، امسال در مراسم اختتامیه دهمین هم اندیشی بسیج اساتید که در مشهد برگزار شد، در یک سخنرانی که به تحولات خاورمیانه اختصاص داشت، گفته بود: «بحران بعدی، که پیش بینی می شود بخش عمده ای از خلیج فارس را در بر گیرد، بحران مشروعیت نظام های سلطنتی و سنتی است که با توجه به شرایط روز این نظام ها دیگر قادر به ادامه حیات نیستند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالرحمن العطیه در واکنش به این سخنان گفت: «چنین اظهارات مشکوکی کمکی به اعتماد سازی ... در میان کشورهای منطقه نمی کند. این اظهارات تنها می تواند به اختلافات دامن بزند و منطقه را به چرخه ای از بحران های خطرناک بکشاند.»


دبیر کل شورای همکاری خیلج فارس افزود: « کسانی که گمان می کنند شرایط کنونی، آنها را قادر خواهد ساخت به بهای منافع دیگران، (در منطقه) کنترل خود را اعمال کنند و آن را گسترش دهند، در اشتباه هستند.»


آقای عطیه گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از چنین اظهارات غیر مسئولانه ای بسیار دلسرد و عمیقا نگرانند و خواستار توضیح فوری ایران درباره گفته معاون وزیر امور خارجه اش هستند.


بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.


اعتراض دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به ایران، یک روز پس از واکنش وزیر امورخارجه کویت به اظهارات محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صورت گرفت.


فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری که به مناسبت آزمايش يک موشک زمين به دريا با برد «۳۰۰ کيلومتر» برگزار شده بود، گفته بود: «دشمنان می دانند که طول ساحلی تنگه هرمز در اختيار ماست و با استفاده از امکان طبيعی می توانيم اين تنگه را به راحتی و برای مدت نامحدود ببنديم.»


در پی این تهدید فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزير امورخارجه کويت آن را اشاره تلويحی به مجازات کشورهای عرب خليج فارس دانست و با بيان اين که موضع کشورهای شورای همکاری خليج فارس، پشتيبانی از برنامه هسته ای ايران برای مقاصد صلح آميز است، گفته محمد علی جعفری را «عجيب» خواند.


XS
SM
MD
LG