لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

مهرنوش سلوکی از ایران خارج شد


مهرنوش سلوکی به جزای نقدی با تعلیق دو ساله محکوم شده است.
مهرنوش سلوکی به جزای نقدی با تعلیق دو ساله محکوم شده است.

مهرنوش سلوکی، مستندساز فرانسوی ایرانی تبار، پس از گذشت حدود یک سال، اجازه یافت که ایران را ترک کند و صبح روز جمعه وارد پاریس شد.


این کارگردان و دانشجوی روزنامه نگاری، به خاطر فیلمیرداری در برخی مناطق ایران و مصاحبه با برخی افراد، توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده بود و به مدت یک ماه در بازداشت به سر برد.


خانم سلوکی که قصد داشت مستندی درباره وقایع پس از جنگ هشت ساله ایران وعراق بسازد، چهاردهم آذر ماه 1385 وارد ایران شد و به رغم داشتن مجوز برای ساخت فیلم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روز 28 بهمن توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد.


او پس از یک ماه بازداشت، در 28 اسفند با سپردن وثیقه صد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد، اما کماکان ممنوع الخروج بود تا روز چهارشنبه 26 دی ماه امسال که پس از محاکمه، پاسپورت وی بازگردانده شد.


  • خانم سلوکی یک رشته فیلم هایی از قبرستان ارامنه و مسگرآباد تهیه کرده بود و با برخی از بازماندگان واقعه سال 67، مصاحبه کرده بود، اما دلیلی وجود نداشت که اینها را علیه نظام استفاده خواهد کرد.
  • آقای آغاسی،وکیل مدافع خانم سلوکی درگفت و گو با رادیو فردا

به گفته محمد حسین آغاسی، وکیل مدافع خانم سلوکی، شعبه 15 دادگاه انقلاب به رغم تاکیدات وزارت اطلاعات در این باره که ایشان قصد تبلیغ علیه نظام را داشته، پذیرفت که نمی توان این امر را تشخیص داد.


آقای آغاسی در مصاحبه ای به رادیو فردا گفت: «ایشان یک رشته فیلم هایی از قبرستان ارامنه و مسگرآباد تهیه کرده بود و با برخی از بازماندگان واقعه سال 67، مصاحبه کرده بود، اما دلیلی وجود نداشت که اینها را علیه نظام استفاده خواهد کرد.»


مدافعان حقوق بشر می گویند که در سال 1367 هزاران نفر از مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی، به طور متناوب و در یک مدت بسیار کوتاه اعدام شده اند.


وکیل مدافع خانم سلوکی گفت که دادگاه، جزای نقدی با تعلیق دو ساله برای این متهم تعیین کرده و گذرنامه ایشان و سایر مدارکش را بازگردانده است.


آقای آغاسی درباره مبلغ این جزای نقدی گفت: «زیر یک میلیون تومان است چون جزای نقدی بالا جز در موارد اقتصادی وجود ندارد. ایشان یک ماه در بازداشت بوده و اگر بنا باشد که جزای نقدی اعمال شود، 15 هزار تومان به ازای هر روز بازداشت کسر خواهد شد.»


بازداشت مهرنوش سلوکی در سال گذشته اعتراض نهادهای حقوق بشر را برانگیخت و دولت فرانسه هم خواستار آزادی بدون قید و شرط وی شد.


وزارت امور خارجه فرانسه بارها به موضوع پرونده خانم سلوکی توجه نشان داده و روز جمعه، پاسکال آندرینی، سخنگوی این وزارتخانه درباره بازگشت این مستندساز به خبرگزاری فرانسه گفت: « ما خوشحالیم که خانم سلوکی به فرانسه بازمی گردد.»


این فیلمساز 38 ساله که فارغ التحصیل از دانشگاه کبک کاناداست، پس از آزادی از زندان، به شرایط نگهداری خود در زندان، از جمله خوابیدن در کف سلول و بازجویی های روزانه اعتراض کرد.


وی در ماه نوامبر گفت که از سوی دولت ایران به «ساخت فیلم تبلیغی علیه نظام» متهم است. وزارت اطلاعات به هنگام بازداشت، تمامی تصاویرفیلمبرداری شده و یادداشت های وی را توقیف کرد.


XS
SM
MD
LG