لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

نگرانی فرانسه از وضعیت مهرنوش سلوکی


وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه ۲۲ ژوئن در مورد ممنوع الخروج شدن مهرنوش سلوکی کارگردان ایرانی- فرانسوی، از ایران، ابراز نگرانی کرد.
وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه ۲۲ ژوئن در مورد ممنوع الخروج شدن مهرنوش سلوکی کارگردان ایرانی- فرانسوی، از ایران، ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه ۲۲ ژوئن از توقیف گذرنامه مهرنوش سلوکی کارگردان ایرانی - فرانسوی، و عدم امکان خروج وی از ایران، ابراز نگرانی کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مهرنوش سلوکی تحصیل کرده دانشگاه «کبیک» در کانادا، در دسامبر ۲۰۰۶ برای تهیه یک فیلم مستند در مورد اتفاقاتی که پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸ رخ داد، به ایران سفر کرد.


به گزارش خبرنگاران بدون مرز، مهرنوش سلوکی در ماه فوریه دستگیر شد. وی در ماه مارس از زندان آزاد شد ولی دولت ایران فیلم و گذرنامه وی را توقیف کرد.


گزارشگران بدون مرز می گوید گذرنامه خانم سلوکی به وی بازگردانده شده و دادستان تهران منتظر «چراغ سبز» وزارت اطلاعات ایران است که به وی اجازه خروج از ایران را بدهد.


«ژان بپتیست ماتی»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه ۲۲ ژوئن گفت که دولت فرانسه با تهران در تماس است و خانم سلوکی به طور مرتب به سفارت فرانسه می رود. وی افزود ما امیدواریم هر چه سریعتر مهرنوش سلوکی به تواند آزادی خود برای مسافرت کردن را به دست بیاورد.


«چرا سکوت؟»


سازمان گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام کرد : «مهرنوش سلوکی درشرايط دشواری به سر می برد. او با سکوت مقامات ايراني در باره پرونده اش رو به رو شده است، در مدت يک ماه بازداشت و تا امروز دادستانی اتهامی عليه وی مطرح نکرده است و ظاهرا منتظر نظر وزارت اطلاعات در اين باره است تا بتواند برای او اجازه ی خروج صادر کند. سپردن وثيقه ای سنگين که خانواده ی وی را مجبور به گرو گذاشتن خانه اشان کرده است، فشار مضاعفی ست بر اين زن جوان که در بعد از آزادی نيز چندين بار برای بازجويی احضار شده است.»


  • «چرا من را هنوز در ايران نگاه داشته اند؟ آيا من موافقت مقامات ايران برای ورود به کشور و مجوز خاص برای اقامت و فيلمبرداری در ايران را کسب نکرده بودم؟ آيا از نظر دستگاه قضايی من قانون و يا دستورالعملي را در جمهوری اسلامي را نقض کرده ام؟ خير»
مهرنوش سلوکی

در تماسی تلفنی مهرنوش سلوکی به گزارشگران بدون مرز گفته است: «چرا من را هنوز در ايران نگاه داشته اند؟ آيا من موافقت مقامات ايران برای ورود به کشور و مجوز خاص برای اقامت و فيلمبرداری در ايران را کسب نکرده بودم؟ آيا از نظر دستگاه قضايی من قانون و يا دستورالعملی را در جمهوری اسلامی را نقض کرده ام؟ خير.»


وی در این تماس گفته است که علت سکوت مقامات ايران را نمی فهمد افزوده است: «پس چرا مرا هنوز در ايران نگاه داشته اند؟ آيا من قربانی دارا بودن تابعيت فرانسوی و يا اقامت در کانادا و يا سينماگری مستقل بودنم، شده ام؟ سکوت وزارت کشور، اجازه ی هيچ گمانه زنی در اين باره را به من نمی دهد.»


کانادا: زهرا کاظمی را فراموش نکنید


سایت رادیوی بین المللی کانادا می نویسد که خبرگزاری های کانادا نیز در مورد وضعیت خانم سلوکی کارگردان ساکن مونترال کانادا ابراز نگرانی کردند و یاد آور شدند که که زهرا کاظمی عکاس خبرنگار ایرانی - کانادایی ۴ سال پیش در زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت و جان باخت.


این خبرگزاری ها افزودند که پس از مرگ خانم کاظمی روابط دولت کانادا با ایران چندان خوب نیست و این کشور نمی تواند در مورد خانم سلوکی وارد عمل شود.


در ماه های اخیر، هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش، هر دو از پژوهشگران سرشناس ایرانی – آمریکایی و علی شاکری از فعالان انجمن های صلح طلب در کالیفرنیا، در تهران بازداشت شده اند و با اتهامات سنگینی چون «جاسوسی» رو به رو هستند.


همزمان نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا که برای دیدار با خانواده خود به تهران رفته بود، به دلیل توقیف شدن گذرنامه ایش نمی تواند ایران را ترک کند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG