لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۹

سوریه: عملیات انتحاری در حلب خنثی شد


کاروان ناظران سازمان ملل
کاروان ناظران سازمان ملل
خبرگزاری دولتی سوریه از خنثی سازی یک حمله انتحاری در منطقه پر ازدحام الشعار در شهر حلب توسط نیروهای امنیتی این کشور خبر داده است.

بنا بر این گزارش، شخص انتحاری سوار بر یک خودروی ون سرقتی، قصد داشت این خودرو را در منطقه پر ازدحام الشعار منفجر کند. مقابله نیروهای امنیتی با او باعث شد که او پس از زیر گرفتن دو پلیس، جلیقه انفجاری خود را پیش از رسیدن به محل مورد نظر منفجر کند و فقط خود او کشته شود.

این گزارش می‌افزاید که نیروهای امنیتی در بازرسی خودروی ون، مقادیر زیادی مواد منفجره عمل نکرده پیدا کردند.

این اتفاق یک روز پس از آن روی می‌دهد که دو انفجار در دمشق پایتخت سوریه، دستکم ۵۵ نفر را کشت و ۳۷۲ نفر دیگر را زخمی کرد.

دولت سوریه افرادی که «گروه‌های مسلح تروریست» نامید را متهم به دست داشتن در این انفجار‌ها کرد. بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد هم با تاکید بر این مساله گفت فهرستی از نام ۱۲ تروریست خارجی که در سوریه کشته شده‌اند را در اختیار دارد. او گفت در میان آنها یک فرانسوی، یک بریتانیایی و یک بلژیکی حضور دارند.

در مقابل اما معترضان سوری، دولت این کشور را متهم به دست داشتن در این انفجارها می‌کند. شورای ملی سوریه که در آن طیف وسیعی از معنرضان حضور دارند، در بیانیه‌ای، با متهم کردن دولت به برنامه‌ریزی برای این انفجار افزود: «هدف از این اقدام مانع تراشی در مسیر مامورت ناظران بین‌المللی و جلوگیری از به خیابان آمدن معترضان است.»

شورای عمومی انقلاب سوریه هم نظام بشار اسد را متهم به دست داشتن در انفجار‌ها کرد و در بیانیه خود افزود: «این نظام می‌خواهد مردم را در دو راهی انتخاب آزادی یا امنیت قرار دهد.»

در همین حال ناظران سازمان ملل به استان‌های حمص و حماه رفتند. آنها به منظور نظارت بر اجرای آتش‌بس میان دولت و مخالفان برپایه طرح صلح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، به سوریه رفته‌اند.

از سویی، گزارش‌ها از به خیابان آمدن ده‌ها هزار معترض سوری به خیابان‌ها در روز جمعه حکایت می‌کند. معترضان نام این روز را «جمعه نصر من الله و فتح قریب» نهادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی، ده‌ها هزار تظاهر کننده در دمشق و حومه آن به خیابان آمدند. تصاویری ویدویی از این تظاهرات در فضای اینترنت منتشر شده است.

محمد الحلبی سخنگوی اتحادیه شوراهای هماهنگی اعتراض‌ها در شهر حلب هم از به خیابان آمدن هزاران معترض به خیابان‌ها و شلیک آتش به سمت آن‌ها از سوی نیروهای امنیتی خبر داد. در این حادثه چند نفر کشته و زخمی شدند.

در چند شهر استان ادلب و در شهرهای حماه هم، معترضان اقدام به برگزاری تظاهرات کردند و برای سرنگونی نظام بشار اسد شعار دادند. وضعیت در استان درعا نیز به این صورت بود.

در همین حال، سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، با محکوم کردن افزایش کشته شدگان در سوریه با وجود اعلام برقراری آتش بس گفت هنوز زود است که به بن‌بست رسیدن طرح صلح کوفی عنان اعلام شود.
XS
SM
MD
LG