لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۰

تونی بلر: مسئولیت کامل اشتباهات جنگ عراق را می‌پذیرم


تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا در کنار جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت ایالات متحده در زمان جنگ عراق
تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا در کنار جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت ایالات متحده در زمان جنگ عراق

در واکنش به گزارش چیلکات، کمیسیون تحقیقاتی بریتانیا درباره جنگ عراق، تونی بلر، نخست وزیر سابق این کشور، روز چهارشنبه اعلام کرد که او مسئولیت اشتباهات خود برای شرکت در این جنگ را می‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بلر روز چهارشنبه، ۱۶ تیر، اظهار داشت: «مردم چه با تصمیم من برای اقدام نظامی علیه صدام حسین موافق باشند و چه موافق نباشند، من در این کار حسن نیت داشتم و با اعتقاد به این که چنین امری متضمن منافع کشور خواهد بود، چنین تصمیمی گرفتم.»

نخست وزیر سابق بریتانیا سپس تاکید کرد که گزارش کمیسیون تحقیقاتی بریتانیا نشان می‌دهد که از این پس بهتر آن است که اتهاماتی مانند «سوءنیت، دروغ و فریب [افکار عمومی]» را پشت سر گذاشت.

کمیسیون تحقیقاتی بریتانیا درباره جنگ عراق به رهبری جان چیلکات روز سه‌شنبه نتیجه هفت سال تحقیقات خود در این‌ باره را منتشر کرد که عنوان می‌کند بریتانیا با ورود به این جنگ مرتکب اشتباهات متعددی شده است.

این گزارش می‌گوید که بریتانیا پیش از آن که راه‌های مسالمت‌جویانه برای خلع سلاح صدام حسین آزموده شود، تصمیم گرفته که به جنگ با عراق بپیوندد و تونی بلر هم به‌ طور تعمدی تهدید از سوی صدام حسین را بزرگ‌تر از آن چه که بود جلوه داده است.

گزارش جان چیکات همچنین با اشاره به ادعاهای آن زمان بریتانیا مبنی بر این که صدام حسین سلاح‌ کشتار جمعی در اختیار دارد، عنوان می‌کند که دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا در این باره اطلاعات غلط دادند و اساسا هیچ نیازی به حمله فوری به عراق وجود نداشت.

تونی بلر هم انتقادات موجود در این گزارش را می‌پذیرد و تاکید می‌کند که او «مسئولیت کامل هر اشتباهی» را در این باره بی هیچ عذر و بهانه‌ای می‌پذیرد.

وی پیش از این نیز گفته بود که به این باور رسیده صدام حسین در آن زمان برنامه‌ای برای تولید سلاح‌های شیمیایی نداشته است و بابت اشتباهات خود در این باره پوزش می‌خواهد.

اواخر سال ۱۳۸۱ ائتلافی بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا و بریتانیا با حمله به عراق باعث سرنگونی صدام حسین شد. اما بهانه اصلی این یورش نظامی ادعای برخورداری صدام حسین از تسلیحات کشتار جمعی بود که پس از سقوط بغداد مشخص شد چنین تسلیحاتی اصلا در کار نبوده است.

کشور عراق از آن زمان تاکنون نتوانسته به ثبات برسد و در این مدت صدها هزار نفر بر اثر بمب‌گذاری‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای در این کشور کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG