لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

سفیر ایران در ترکیه خبر احضار خود را تکذیب کرد


علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در آنکارا
علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در آنکارا

سفیر ایران در آنکارا گزارش‌ها درباره اقدام وزارت خارجه ترکیه در احضار وی را تکذیب کرده و گفت که دیدار اخیر وی با مقامات ترکیه‌ای جزء دیدارهای «منظمی» است که همه سفرا با مدیران وزارت خارجه محل ماموریت خود دارند.

علیرضا بیکدلی، سفیر ایران، بامداد جمعه، ۱۸ دی‌ماه، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که روز پنج‌شنبه جهت ملاقات با مدیرکل منطقه‌ای به وزارت خارجه ترکیه رفته و این دیدار به گفت‌وگو درباره «نتایج سفر اخیر رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه و رئیس اداره دیانت ترکیه به ایران» و نیز برخی موضوعات دیگر مانند نقش رسانه‌های دو کشور در روابط تهران و آنکارا و تحولات اخیر منطقه گذشته است.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به رسانه‌های ایران و طرح این مسئله که سفر اخیر رجب طیب اردوغان به عربستان در ارتباط با اعدام نمر باقر النمر بوده سفیر ایران را احضار کرده است.

این گزارش به نقل از وزارت امور خارجه ترکیه همچنین عنوان می‌کرد که به سفیر ایران تاکید شده که حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد کاملاً غیرقابل قبول و غیرقابل توضیح است.

اما سفیر ایران در ترکیه می‌گوید که جلسه روز پنج‌شنبه خود با مقامات وزارت خارجه در «محیط دوستانه‌ای» برگزار شده است.

در همین راستا خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هم به نقل از یک مقام وزارت خارجه ایران بدون اشاره به نام او نوشت که خبر احضار سفیر «دروغ» بوده و سفیر ایران در ترکیه به درخواست خود با مقامات وزارت خارجه ترکیه ملاقات داشته است.

تنش‌ها میان ایران و عربستان به دنبال اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعه، به شدت بالا گرفت، اما با هجوم عده‌ای به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، ریاض تصمیم به قطع روابط خود با تهران گرفت.

رجب طیب اردوغان نیز با انتقاد شدید از ایران به خاطر عدم جلوگیری از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان، اعدام نمر باقر النمر را یک مسئله داخلی مربوط به خود عربستان دانسته است.

XS
SM
MD
LG