لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

مخالفت دولت بریتانیا با انتشار گزارش منابع مالی اسلام‌گرایان افراطی


بریتانیا از ماه مارس تاکنون سه بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته است.
بریتانیا از ماه مارس تاکنون سه بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته است.

دولت بریتانیا روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه اعلام کرد که گزارش کامل خود درباره منابع مالی اسلام‌گرایان افراطی در این کشور را منتشر نخواهد کرد. این سیاست در حالی اتخاذ شده که مخالفان دولت بریتانیا می‌گویند لندن تلاش می‌کند با عدم انتشار این اطلاعات از عربستان سعودی به عنوان متحد خود حمایت کند.

این گزارش نوامبر سال ۲۰۱۵ به درخواست دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، انجام گرفت تا سال گذشته که تحویل دولت داده شد اما چنان‌چه خبرگزاری رویترز می‌نویسد برخی وزرا تحت فشارند تا یافته‌های این تحقیق را منتشر کنند.

بریتانیا از ماه مارس تاکنون سه بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته که به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا نسبت داده شد. در این حال امبر راد، وزیر کشور بریتانیا، می‌گوید که اگرچه برخی سازمان‌های افراطی اسلام‌گرا در این کشور ده‌ها هزار پوند انگلیس دریافت کرده‌اند، اما او مخالف انتشار کامل این گزارش است.

خانم راد در بیانیه‌ای خطاب به پارلمان بریتانیا گفت: «این امر به خاطر میزان بسیار اطلاعات شخصی است که در این گزارش وجود دارد و همین طور به خاطر برخی ملاحظات امنیتی».

به گفته وی، یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد بیشتر منابع مالی که در اختیار این سازمان‌ها قرار دارد از کسانی تامین شده که در بریتانیا قرار دارند و شامل مبالغ کوچکی است که آنها به صورت ناشناس پرداخت کرده‌اند. اما در عین حال برخی از این سازمان‌ها درآمدهای چشم‌گیری نیز از منابع خارج از کشور داشته‌اند.

وزیر کشور بریتانیا در ادامه افزوده است: «حمایت‌های خارجی امکان آموزش افراد در موسساتی را فراهم آورده که قرائت‌های به شدت محافظه‌کارانه از اسلام را تعلیم می‌دهند... و برخی از آنها به افراط‌گرایانی تبدیل شده‌اند که باعث نگرانی است».

رویترز می‌نویسد که منتقدان بلافاصله موضوع را با عربستان مرتبط دانسته‌اند که متحد مهم بریتانیا در خلیج فارس و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است.

کارولین لوکاس از رهبران حزب سبز که پیش از این خواستار انتشار کامل گزارش دولت شده بود، بیانیه امبر راد را غیرقابل قبول خواند و گفت: «این اظهارات هیچ سرنخی به دست نمی‌دهد که کدام کشور خارجی منابع مالی افراط‌گرایان را تامین می‌کنند و دولت را بیشتر در معرض این اتهام قرار می‌دهد که می‌خواهد نقش مالی عربستان سعودی در رابطه با تروریسم در بریتانیا را لاپوشانی کند».

پیش از این نیز متعاقب حمله تروریستی در پل لندن که به کشته شدن هشت نفر انجامید، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، گفته بود که لندن باید گفت‌وگوهای جدی و سختی با عربستان سعودی انجام بدهد.

XS
SM
MD
LG