لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

گزارشگر سازمان ملل: ایران نگرانی‌ها درباره اعتصاب غذای زندانیان را برطرف کند


در بیانیه خانم جهانگیر نسبت به سرنوشت ۵۳ زندانی زندان رجایی شهر کرج که به بند امنیتی جدیدی منتقل شده‌اند، ابراز نگرانی شده است
در بیانیه خانم جهانگیر نسبت به سرنوشت ۵۳ زندانی زندان رجایی شهر کرج که به بند امنیتی جدیدی منتقل شده‌اند، ابراز نگرانی شده است

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، از جمهوری اسلامی خواست تا نگرانی‌ها درباره اعتصاب غذای طولانی مدت زندانیان را که معترض شرایط خود در زندان هستند، برطرف کند.

در بیانیه خانم جهانگیر که روز پنج‌شنبه ۹ شهریور در خبرگزاری رویترز بازتاب یافته، نسبت به سرنوشت ۵۳ زندانی زندان رجایی شهر کرج که به بند امنیتی جدیدی منتقل شده‌اند، ابراز نگرانی شده است، از جمله ۱۵ زندانی بهایی.

۲۰ نفر از این زندانیان در اعتراض به رعایت نشدن حقوق خود از جمله «محرومیت از هواخوری روزانه»، «تهویه ضعیف بند جدید»، «وجود دوربین مداربسته در آن» و «عدم تحویل وسایل شخصی خود» از روز هشتم مرداد دست به اعتصاب غذا زدند که شمار آنان در روزهای بعد به ۱۵ یا بر اساس برخی گزارش‌ها به ۱۸ نفر کاهش یافت.

عاصمه جهانگیر در بیانیه خود عنوان کرده است: «من به شدت نگران گزارش‌هایی هستم که گویای وخامت شرایط جسمانی زندانیانی است که دست به اعتصاب غذا زده‌اند.»

وی همچنین اضافه کرده که برخی از گزارش‌ها حکایت از شکنجه این زندانیان و برخوردهای خشن دیگر با آنها از زمان انتقالشان به بند جدید دارد.

پیش از این خانواده‌های زندانیانی که در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برن با انتشار نامه‌ای گفته بودند که انتقال آنها به بند جدید «توام با ضرب و شتم بوده است».

عاصمه جهانگیر اما در بیانیه خود به ابعاد دیگر این رخداد نیز می‌پردازد و می‌گوید که زندانیان یادشده از زمان انتقال خود به بند جدید نتوانسته‌اند به لوازم شخصی خود از جمله داروهایشان دسترسی داشته باشند و حتی از لباس مناسب نیز محروم هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه خاطرنشان ساخته: «محرومیت زندانیان از تماس با خانواده خود و دسترسی به وکیل و درمان مناسب در تضاد با قوانین بین‌المللی است.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که وزارت خارجه ایران حاضر نشده درباره این گزارش اظهار نظر کند. اما چندی قبل دادستان تهران با رد درخواست‌های زندانیان گفته بود که قوه قضاییه تسلیم اعتصاب غذای آنان نمی‌شود و این اقدامات «اموری شکست‌خورده است».

XS
SM
MD
LG